Naar
boven

Facebook gaat link-posts prioriteit geven!

Recent heeft Facebook aangegeven dat zij veranderingen in het algoritme hebben doorgevoerd. Waar het in het kort op neer komt:

  • Facebook gaat in de weergaven voorkeur geven aan link-posts boven foto-posts en status updates
  • Facebook gaat “click-bait headlines” minder vertonen

Voorbeeld Facebook link-post

Link-posts krijgen de voorkeur

Deze wijzigingen zijn het gevolg van een onderzoek dat Facebook heeft verricht onder haar gebruikers. Daaruit blijkt dat link-posts zorgen voor meer interactie dan links die verwerkt zijn in het bijschrift van een foto-post of een status update. Voor de gebruiker is het bij een link-post vaak duidelijker waar het artikel over gaat, daarnaast is het makkelijker voor mobiele gebruikers om op de link te klikken.

De officiële uitleg van Facebook:

“We’ve found that people often prefer to click on links that are displayed in the link format (which appears when you paste a link while drafting a post), rather than links that are buried in photo captions. The link format shows some additional information associated with the link, such as the beginning of the article, which makes it easier for someone to decide if they want to click through. This format also makes it easier for someone to click through on mobile devices, which have a smaller screen.

Dit is een belangrijke verandering, want heel veel organisaties plaatsen vaak foto-posts, omdat dit voorheen altijd de beste resultaten opleverde. Zelf doen wij dit ook, maar gaan vanaf nu (nog) meer gebruik maken van link-posts op Facebook.

Let op: hier gaan we dus mee testen! Houd daarom je Facebook statistieken goed in de gaten wanneer je hier ook mee aan de slag wilt gaan.

Twee tips:

  • Met de recente veranderingen adviseren wij de volgende verhouding te hanteren: 50% link-posts – 25% foto / video posts – 25% status updates
  • Je kunt de omschrijving bij een link-post aanpassen, door op de meta-omschrijving te klikken.

Click-bait aangepakt!

Facebook wil gebruikers graag content tonen die aan de gecreëerde verwachting voldoet. Daarom is het algoritme aangepast om zogenaamde “click-bait headlines” steeds minder te vertonen. Bij “click-bait  headlines” moet je denken aan titels, waarvan de omschrijving niet duidelijk zegt waar de post over gaat. Mensen klikken door, omdat ze willen weten waar het artikel over gaat. Terwijl de daadwerkelijke content ze eigenlijk niet eens kan interesseren.

Zoals bijvoorbeeld in onderstaande afbeelding:

voorbeeld clickbait

Op basis van het aantal klikken, leken dit soort posts voor Facebook interessant en werden ze vaker vertoond. Door het algoritme aan te passen, wil Facebook dit voortaan voorkomen. Facebook zegt hierover:

“when we asked people in an initial survey what type of content they preferred to see in their News Feeds, 80% of the time people preferred headlines that helped them decide if they wanted to read the full article before they had to click through.” …and, “Over time, stories with “click-bait” headlines can drown out content from friends and Pages that people really care about. 

A small set of publishers who are frequently posting links with click-bait headlines that many people don’t spend time reading after they click through may see their distribution decrease in the next few months. We’re making these changes to ensure that click-bait content does not drown out the things that people really want to see on Facebook.”

Het volledige artikel met toelichting van Facebook vind je hier. 

 

Onze hulp nodig met Facebook?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
5 reacties op "Facebook gaat link-posts prioriteit geven!"
  • Nicolas zegt:
    30 Sep, 2014 om 16:46

    En wat met posts/artikels die je rechtstreeks in een Facebook page wil delen door op de sociaal media knoppen te drukken. Dit is onmogelijk dacht ik?

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      01 Okt, 2014 om 10:03

      Dankjewel voor je reactie Nicolas. Wanneer je een post deelt vanaf een website met de deel knop van Facebook, is dat ook een link-post. Als lezer kun je daarin inderdaad niet de titel of meta-omschrijving aanpassen.

  • Romano zegt:
    01 Okt, 2014 om 11:00

    Mijn ervaring is dat op dit moment het aantal lezers / bereik bij het plaatsen van een link veel lager is dan het plaatsen van een tekst of bij foto’s (Zakelijke pagina). Is dat hetgeen wat ook word aangepast, dus at het bereik op link-posts daardoor ook verruimt gaat worden?

    Reageren
    • Coen van den Brand zegt:
      01 Okt, 2014 om 11:30

      Dat is wel zoals wij het interpreteren ja, dus meer bereik voor link-posts. Uit het onderzoek van Facebook is gebleken dat link-posts zorgen voor meer interactie, omdat duidelijker is waar het artikel over gaat en het voor de mobiele gebruiker makkelijker is om op door te klikken. Ons advies blijf testen! Onze laatste link-post op Facebook had in ieder geval een zeer goede interactie :)

  • Niels zegt:
    01 Okt, 2014 om 13:35

    Mijn ervaring is inderdaad ook dat links veel lager scoren dan foto’s of statusupdates.

    Alleen wanneer je met betaalde advertenties werkt, haal je ineens veel meer bereik…

    Zal het zeker in de gaten houden en testen.

    Reageren

Reageren