Naar
boven

Waarom je je geen zorgen hoeft te maken over duplicate content!

In mijn nieuwe video vertel ik je alles over duplicate content, oftewel dubbele inhoud. Liever de tekst lezen? Ook dat is mogelijk!

Wij krijgen vaak nog vragen waaruit blijkt dat mensen bang zijn voor duplicate content en de negatieve gevolgen daarvan. Wat vooral belangrijk is om te weten: wanneer je niet bewust content van andere websites 1 op 1 overneemt op jouw website, of een website gaat scrapen (via een RSS-feed content binnenhalen en bij jou op de site plaatsen), dan is er niets aan de hand als het gaat om penalties vanuit Google.

Twee pagina’s met bijna dezelfde zoekwoorden?

Als het gaat om duplicate content binnen jouw website, moet je wél met een aantal zaken rekening houden. Stel, je hebt twee zoekwoorden gevonden die elk goed scoren. Het ene zoekwoord is ‘online webcam kopen’ en het andere zoekwoord is ‘webcam online kopen’. Omdat je zoveel mogelijk relevante bezoekers naar je website wil trekken, ben je misschien geneigd om voor beide zoekwoorden een aparte pagina aan te maken en te vullen. Dit is echter geen slim idee! Als je zoekwoorden gebruikt die dezelfde betekenis hebben en waar dezelfde zoekintentie achter zit, is het beter om die pagina’s samen te voegen.

Google wordt steeds beter in het herkennen van die zoekintentie. Als je twee pagina’s schrijft over bijna identieke zoekwoorden, verwar je de zoekmachines alleen maar. Welke pagina moet getoond worden, en waar moet de waarde eigenlijk naartoe? Kortom, je maakt het jezelf niet gemakkelijk.

Printversie aanbieden is duplicate content (of kan dat zijn)

Wat ik vaak zie, is dat mensen een printversie aanbieden van de content op hun website. Als je daarop klikt, krijg je dus alleen de tekst te zien (zonder afbeeldingen en dergelijke). Het aanbieden van zo’n printpagina is wel degelijk duplicate content, vooral als je die apart laat indexeren door de zoekmachines. Je zult er misschien niet voor gestraft worden, maar het blijft iets wat je niet wilt.

Het is daarom verstandig om die printpagina op noindex te zetten, zodat deze niet geïndexeerd wordt. Een andere oplossing is, hoewel deze niet echt past bij dit voorbeeld, het gebruiken van de canonical. Als je twee bijna identieke pagina’s hebt, gebruik je de canonical om aan te geven ‘dit is de échte pagina, waar alle waarde naartoe moet en die getoond moet worden’.

Wat je als laatste nog zou kunnen doen als je twee identieke pagina’s hebt die eigenlijk geen aparte functies vervullen, is een 301-redirect instellen. Dan maak je pagina A min of meer onzichtbaar, omdat de bezoekers worden doorgestuurd naar pagina B.

Conclusie: maak je geen zorgen!

Mijn conclusie is dus eigenlijk dat je je niet zoveel zorgen hoeft te maken om duplicate content. Je wordt hier niet zomaar voor gestraft, tenzij je moedwillig content overneemt en op jouw website plaatst. Zorg er gewoon voor dat je unieke content hebt, en maak geen aparte pagina’s gebaseerd op zoekwoorden die eigenlijk hetzelfde betekenen (dezelfde zoekintentie).

Heb je nog vragen hierover? Stel ze gerust in de comments!

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
3 reacties op "Waarom je je geen zorgen hoeft te maken over duplicate content!"
  • dirk tibax zegt:
    30 nov, 2017 om 12:05

    Beste Karel,

    Wij hebben in ons Magento2 platform 2 bijna identieke websites lopen:
    http://www.shopandalucia.nl alsook http://www.shopandalucia.be

    Zo hebben we op beide sites dezelfde content staan, is dit ook “strafbare” duplicate content ?

    Spaanse groeten,
    Dirk

    Reageren
    • Arne zegt:
      04 dec, 2017 om 13:53

      @Dirk, dan kan je het beste aan je Nederlandse en aan je Vlaamse shop toevoegen. Zo geef je aan Google aan dat de shop een Vlaamse variant is.

  • Arne zegt:
    04 dec, 2017 om 13:57

    De code verdwijnt in mijn reactie. Maar kijk even naar: CODE OPENENEN: link rel=”alternate” href=”https://www.jouwNLwebsite.nl/” hreflang=”nl-nl” CODE SLUITEN

    CODE OPENENEN: link rel=”alternate” href=”https://www.jouwBEwebsite.be/” hreflang=”nl-be” CODE SLUITEN

    Reageren

Reageren