Naar
boven

Google’s doodles en WK-doodles

Google_winter_solstice_doodle_650Misschien is het je weleens opgevallen. Als je op bijzondere (feest)dagen met speciale evenementen de startpagina van Google bezoekt, verschijnt het logo in een ander thema. Als je op het speciale logo klikt verschijnen er soms pagina’s met meer informatie over dat thema. Zo’n logo noemen we een ‘doodle’, ofwel logo.

De eerste doodle van Google verscheen in 1998 met het Burning Man Festival als thema. Deze werd ontworpen door Larry Page en Sergey Brin. Tegenwoordig worden de doodles voor de internationale homepage van Google gemaakt door Dennis Hwang. Deze kunstenaar heeft een bijzonder podium als je bedenkt dat zijn werk dagelijks door miljoenen mensen over de hele wereld bekeken wordt.  Ook op lokale startpagina (bijv: Google.nl) verschijnen doodles die betrekking hebben op feestdagen en belangrijke gebeurtenissen van het betreffende land.

Naast de logo’s met een WK-thema, zijn er door de jaren heen duizenden andere doodles geplaatst. Verjaardagen van belangrijke personen, nationale en internationale feestdagen, herdenkingen en onafhankelijkheidsvieringen zijn voorbeelden van onderwerpen die de logo’s van Google thematiseren.

Een website die vrijwel alle logo’s van Google van het afgelopen decennium in kaart brengt is WebSonic.nl. Deze site laat nieuws over grote spelers in de internetbranche de revue passeren. Voor weetjes over Google, Facebook, Twitter, Apple en Microsoft kun je hier terecht. Als nevenactiviteit brengen ze dus op een overzichtelijke wijze Google’s doodles in kaart en daarin zijn ze onderscheidend. Ben je nieuwsgierig over welke thema’s er door de jaren heen nog meer doodles geplubliceerd zijn? Bekijk het het hele overzicht van Google doodles!

Het doel van doodles

Google wil met de inzet van doodles gebruikers van de zoekmachine bewust maken van thema’s, die ergens op de wereld spelen. Dat kunnen zowel zwaarwichtige onderwerpen zijn, als verstrooiende items die gebruikers een glimlach op hun gezicht bezorgen. De doodles van Google zijn een leuke manier om bezoekers iets extra’s te bieden, maar kunnen ook leiden tot meer aandacht voor het merk Google:

Het logo op de dag van de opening van de Olympische Spelen in Sotsji ging de hele wereld over. Ze maakten op een subtiele manier een statement voor verbeterde mensenrechten in Rusland, door een logo te plaatsen met de kleuren van de regenboog. De regenboogvlag wordt veel gebruikt als symbool voor homoseksualiteit en daar was veel over te doen in Rusland. Onder de zoekbalk was de volgende tekst te lezen:“Het beoefenen van sport is een mensenrecht. Ieder individu moet de mogelijkheid hebben om sport te beoefenen, zonder discriminatie van welke aard dan ook en in de geest van de Olympische gedachte. Dit vereist wederzijds begrip in de geest van vriendschap, solidariteit en fair play”

Ze dringen zich niet op, maar zetten hun logo in om gebruikers van de zoekmachine verdieping te bieden en daarin zijn ze onderscheidend. Het is een uniek staaltje branding, waarbij het mes aan twee kanten snijdt. Enerzijds tracht Google de wereld ietsje beter te maken, anderzijds genereren ze heel veel aandacht, door een bepaald statement te maken. Ook tijdens het WK Voetbal in Brazilië, dat nu in volle gang is, krijgen doodles extra veel aandacht. De WK-doodle wordt steeds meer een begrip. Een mooi moment om eens stil te staan bij de ontwikkeling van dit marketing-staaltje.

Geschiedenis van de WK-doodle

worldcup_japan-korea-2002

In 2002 plaatste Google voor het eerst een WK-doodle, ter gelegenheid van de opening van het Wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Korea en Japan. Het gastland van nu, Brazilië, won uiteindelijk het toernooi door in de finale Duitsland met 2-0 te verslaan (voor de kenners: door twee doelpunten van Ronaldo). De logo’s van toen waren eenvoudig vormgegeven, het standaard Google-logo vormde de basis.

In 2006 organiseerde Duitsland het WK voetbal. Deze editie wist Italië te winnen, door Frankrijk in de finale na strafschoppen te verslaan. Ook in het kader van dit WK werd een speciale doodle ontwikkeld. Op de Google-homepages van alle deelnemende landen verscheen deze doodle. De voetballer in de voorstelling droeg het tenue van het betreffende land, ieder land kreeg een unieke WK-doodle. Zoals je kunt zien wijkt deze doodle al wat meer af van het oorspronkelijk logo van Google, maar blijft deze nog wel duidelijk herkenbaar. Ook houdt Google nog steeds vast aan de herkenbare kleuren blauw, rood, geel en groen. Dit zal de zoekmachine over het algemeen blijven doen, maar in de jaren daarna gebeurt het steeds subtieler.

wk_2006_doodle_duitsland

En dan komen we bij het WK voetbal in 2010, gehouden in Zuid-Afrika. Na 1974 en 1978 stond het Nederlandse voetbalelftal weer eens in de finale van een WK-eindronde. Helaas waren de Spanjaarden met 1-0 te sterk (vier jaar later zou Nederland wraak nemen, door in de poulefase Spanje met 5-1 te verslaan).

De WK-doodles voor dit toernooi verschilden nogal van de doodle’s die geplaatst werden tijdens het WK in Duitsland vier jaar eerder. Ze leken in niets meer op het gestandaardiseerde logo. Aanleiding voor deze ontwikkeling waren onder meer de Doodle 4 Google wedstrijden, die werden georganiseerd tijdens het WK in Zuid-Afrika. Iedereen mocht deelnemen aan deze wedstrijd en zelf een eigen WK-doodle ontwerpen. De uiteindelijke winnaars werden geplaatst op de Google-homepage van hun eigen land.

Sinds de Doodle 4 Google wedstrijden in 2010 is het uiterlijk van de WK-doodle sterk veranderd. Er is steeds meer ruimte voor elementen van de sport, kenmerken van deelnemende landen en ook de landingspagina met informatie over het thema van de doodle is uitgebreider.

google-doodle_wk_2010

WK voetbal in Brazilië

We zijn inmiddels weer vier jaar verder. Het WK voetbal in Brazilië is momenteel in volle gang en we zien dat ook de WK-doodle zich heeft doorontwikkeld. Google is er altijd op uit om gebruikers te verrassen en te triggeren en dat doen ze tegenwoordig door het gebruik van animaties. Elke speeldag verschijnt er voor elke wedstrijd een speciale doodle. Ook deze WK-doodles bevatten speciale kenmerken van de landen die in actie komen. Door het kleurgebruik en de vlaggen wordt al snel duidelijk welke landen er tegen elkaar spelen. Klik je op de doodle? Dan verschijnt het schema voor de betreffende speeldag met begintijd.

De WK-doodle heeft heden ten dagen dus niet alleen decoratieve functie, ook de informatieve en de inhoudelijke functie onderscheidt de WK-doodles van hun voorgangers, Ze bieden bezoekers van de zoekmachine iets extra’s.

googledoodle_wk_brazilie_2014

Get inspired!

De wijze waarop Google haar logo inzet tijdens het WK en daarbuiten, om bezoekers van de zoekmachine aan te zetten tot het gebruik van diezelfde zoekmachine, moet jou als ondernemer of marketeer kunnen inspireren. Wie een onderscheidende werkwijze handhaaft en zo bezoekers aan zich bindt, heeft vaak succes. Dit geldt ook zeker voor online marketing.

Google onderscheidt zich van haar concurrenten en is juist om die reden de grootste speler op die markt. Dit is een mooi moment om jezelf de volgende vragen te stellen: waar liggen de mogelijkheden voor mijn logo? Heb ik überhaupt een logo, en in hoeverre is hij herkenbaar voor mijn doelgroep? Bevat mijn content wel de herkenbaarheid, die Google heeft en wat kan ik doen om die te creëren? ‘Get inspired by Google’ en zorg ook dat jij uniek wordt in je soort.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Redactie
Wees de eerste die reageert!

Reageren