Naar
boven

Handige tips voor je nieuwe website

In dit artikel aandacht voor een aantal handige tips voor je website. Er zijn immers steeds meer zaken waar je op moet letten wanneer je een website gaat bouwen of vernieuwen.

Websites bouw je voor mensen

Af en toe kom je nog wel eens een website tegen waarbij je denkt: die is gemaakt voor Google. Wanneer je websites gaat bouwen, bouw  die dan voor mensen. Google wordt hoe langer hoe slimmer en denkt steeds meer aan gebruikers. Neem de gebruiker als uitgangspunt voor je website, op basis van dat fundament kun je verder bouwen.

Doelgroep denken

Probeer te denken vanuit je doelgroep. Je denkt misschien: wat een open deur, maar kijk eens naar 10 gemiddelde websites… en bekijk dan hoe vaak het fout gaat. Hoe vaak moet je als bezoeker niet zelf op zoek naar informatie? Maak informatie makkelijk doorzoekbaar en cluster informatie op basis van de manier waarop een bezoeker op zoek is naar die oplossing… die jij hem natuurlijk kunt bieden! Vermijd daarbij vakjargon wanneer bezoekers dat niet weten. Vergeet daarbij niet dat bezoekers een stuk minder ‘vakinhoudelijk onderbouwd’ zijn dan je zelf bent.

Structuur

Wanneer je hebt nagedacht over hoe je een website zo logisch mogelijk op kunt bouwen voor een bezoeker, kun je met de structuur aan de slag. Werk vast een structuur op hoofdlijnen uit en vraag eens iemand welke informatie die waar verwacht te vinden in de structuur. Wanneer je dit zorgvuldig doet, sluit je website een stuk beter aan op het zoekgedrag van je potentiële klant. En dat is belangrijk, immers: wat je niet kunt vinden, kun je ook niet kopen/bestellen/afnemen!

Wensen & Flexibiliteit

Denk eens goed na over je wensen ten aanzien van een website. Wat moet de website kunnen en hoe bewerkelijk maak je het? Welke elementen wil je zelf aan kunnen passen? Wat de website moet kunnen en hoe makkelijk je het zelf moet kunnen doen zijn van behoorlijke invloed op de prijs die je uiteindelijk moet betalen voor een website.

De basis: het CMS

Waarschijnlijk ontstaat er na het doorlopen van de eerste fases op weg naar je nieuwe website al een redelijk beeld van hoe je de website voor je ziet. Dat is essentiële informatie voor het bedrijf wat de website gaat bouwen. Ook helpt het je bij het kiezen van een CMS. Werken zonder CMS is bijna niet te doen, zeker niet wanneer je serieus aan de slag wil met zoekmachine optimalisatie. Let bij het kiezen van een CMS op de continuïteit en flexibiliteit. Wij bouwen zelf websites op basis van WordPress, omdat dit een erg stabiel systeem is waar constant aan wordt doorontwikkeld. Ook is het makkelijk uit te breiden met aanvullende functionaliteit en zit er een grote gebruikersgroep achter die zorgt voor continuïteit.

Content, content, content

Op je nieuwe website mag zeker een nieuwspagina of blog niet ontbreken. Content zorgt ervoor dat je beter vindbaar wordt en je kunt pagina’s eventueel op zeer specifieke zoekwoorden optimaliseren.

Vertel je bezoeker wat je verwacht

Ze zijn er te kust en te keur, websites met tekst en afbeeldingen… maar zonder duidelijke call for actions. Zorg ervoor dat je de gebruiker vertelt wat je wil dat hij/zij doet. Dat kan door ‘bestel nu’ of ‘vraag een offerte aan’ knoppen, maar dat is natuurlijk afhankelijk van wat je aanbiedt. Wees in ieder geval duidelijk!

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

15 reacties op "Handige tips voor je nieuwe website"
  • Christian zegt:
    30 Jan, 2013 om 09:52

    Kort maar helder artikel Wieger. Vooral eens met het gebruik van WordPress, vind ik zelf ook een erg prettig systeem, en het inzetten van content. Naast de door jou genoemde punten zorgt content er ook voor dat je je expertise kunt tonen, net zoals jij doet met dit artikel ;).

    Reageren
  • Wieger Waardenburg zegt:
    30 Jan, 2013 om 10:05

    Dank je Christian. En je opmerking over content voor expertise is absoluut waar, maar alles in een enkele blogpost zetten wordt wat veel ;-)

    In het ebook wat ik laatst schreef over dit thema, staan nog wel een flink aantal extra tips. Mocht je geïnteresseerd zijn, je kunt het downloaden via de link in het auteursblok

    Reageren
  • Michiel zegt:
    30 Jan, 2013 om 14:21

    Leuke post Wieger. Terecht dat je structuur en denken vanuit de doelgroep bovenaan de lijst zet. Ik kom nog vaak websites tegen die onduidelijk zijn in hun informatiestructuur. Voor een bezoeker is het altijd vervelend als je bepaalde informatie zoekt, maar niet gauw ziet waar je die op de site precies kan vinden.

    Ik ga trouwens meteen je e-book downloaden, lijkt me interessant!

    Reageren
    • Wieger Waardenburg zegt:
      04 Feb, 2013 om 11:11

      Dank voor je reactie Michiel. Het punt wat je schetst over informatiestructuur is terecht, daarom ook dit korte artikel. Het artikel is ook vooral bedoeld om mensen terug te zetten naar de basis… waarom bouw je eigenlijk een website?

      Ik ben benieuwd wat je van het ebook vindt trouwens.

  • Alex zegt:
    30 Jan, 2013 om 15:27

    De tekst van de auteurnaam en de datum van de blogpost staan bij mij door elkaar heen. Dat geldt ook voor de categorie en het aantal reacties.

    Wel zo netjes om dat even te maken. Ik gebruik Google Chrome.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      30 Jan, 2013 om 17:19

      Wij gebruiken ook Chrome en hier is niets te zien.. Toch bedankt voor de melding, zal even kijken aan de achterkant ;-)

    • Alex zegt:
      30 Jan, 2013 om 21:29

      Hier is een screenshot van wat ik zie: https://geldgorilla.nl/wp-content/uploads/bugje1.jpg

    • Karel Geenen zegt:
      31 Jan, 2013 om 08:48

      Ontzettend bedankt voor de melding Alex! We hebben het probleem al vaker gezien maar krijgen het niet opgelost. We blijven er aan werken!

    • Jeroen zegt:
      31 Jan, 2013 om 10:38

      Hoi Karel,

      Goede post in duidelijke taal!
      Alex en Lianne haalde al aan dat je website niet lekker doorkomt in Google Chrome.

      Misschien ligt dit aan je cross browser compability…
      49 Errors en 15 Warnings is een beetje aan de hoge kant voor een SEO goeroe… ; )

      http://validator.w3.org/check?uri=http://www.karelgeenen.nl/30/handige-tips-voor-je-nieuwe-website/?utm_source=Nieuwsbrief&utm_medium=e-mail&utm_campaign=30-1-13

      Met vriendelijke groet,
      Jeroen

    • Alex zegt:
      31 Jan, 2013 om 11:12

      Nu is het opgelost!

      Mooie fancybox trouwens als ik klik op me eigen url van het plaatje. Welke plugin is dat precies?

    • Robert van Heerde zegt:
      31 Jan, 2013 om 11:16

      Ik zie het zelfde als Alex als ik op mijn laptop Chrome gebruik. Maar op mijn tablet gebruik ik ook Chrome en daar zie ik het weer niet…

      Ik ben ook zeker een voorstander van WordPress. Het werkt gewoon (naar mijn idee) heerlijk. En dat maakt het ook een stuk leuker (en sneller) om aan je eigen website te werken.

    • Karel Geenen zegt:
      31 Jan, 2013 om 21:11

      Bedankt voor jullie feedback heren. Helaas is het nog steeds niet opgelost, ik zie het hier zelf ook nog. Een hardnekkig probleem!

    • Karel Geenen zegt:
      31 Jan, 2013 om 22:09

      Voorlopig heb ik een standaard webfont geïnstalleerd waarmee het probleem is opgelost. Nogmaals dank voor jullie feedback!

  • Robert van Heerde zegt:
    31 Jan, 2013 om 11:16

    Inderdaad, opgelost!

    Reageren
  • Jan zegt:
    31 Jan, 2013 om 12:14

    Wat ook mee telt om je autoriteit en aantal links te verhogen, is actief worden (en blijven!) op sociale media.
    En Google zou Google niet zijn als ze de waardering van goede en verse content op Google+ zwaar meetellen in hun ranking algoritmes voor je site. En dat zal in de nabije toekomst steeds zwaarder tellen.

    Reageren

Reageren