Naar
boven

Is humor op social media onprofessioneel?

Met een goede content strategie kun je je doelgroep op verschillende momenten, met verschillende soorten informatie bereiken. Maar wat is de toon van je berichten? Dit zal ongetwijfeld verschillen per kanaal, je LinkedIn posts hebben waarschijnlijk een zakelijker karakter dan je Facebook updates. Maar durf je ook gebruik te maken van humor? Of is het onprofessioneel?

Ten eerste, wat zijn voordelen van een humoristische aanpak? Ik ben persoonlijk fan van berichten die je laten glimlachen. Er zijn immers al genoeg serieuze en zakelijke berichten, dus val je meer op met een kwinkslag of knipoog. En niet geheel onbelangrijk: een grappig bericht wordt sneller gedeeld dan een serieus bericht. Toch krijg ik de indruk dat bedrijven bang zijn om een grapje te maken, omdat dit niet professioneel zou zijn.

Laten we een paar, goed uitgevoerde humoristische én professionele voorbeelden bekijken! En bespreken waarom het voor je merk kan werken.

Taco Bell

Chris baalt ervan dat hij (en zijn bed) niet in de buurt van een Taco Bell is. Taco Bell weet hier wel een oplossing voor:

TacoBell

Zoals je ziet wordt de tweet vaak als “favoriet” gemarkeerd en een aantal keer geretweet. Een kleine moeite voor Taco Bell om antwoord te geven en een positieve ervaring onder de doelgroep ;-).

Speel in op actualiteiten: IKEA

Nieuws dat het land bezighoudt is vaak sterk vertegenwoordigd op social media. Een kleine stap om dit mee te nemen in je posts. Dit was een Facebook post van IKEA ten tijde van de troonswisseling:

ikea

Daarnaast wisten ze ook nog een slimme link te leggen naar hun eigen producten. Het aantal likes, reacties en gedeelde items op deze foto zegt genoeg.

Met dit soort berichten probeert een bedrijf de doelgroep niet alleen te laten lachen, maar ook meer sympathie te wekken. Bewust of onbewust onthoud je dit als consument, wat voor een positieve merkbeleving zorgt.

Cliché: Media Markt

Ook oude clichés doen het altijd goed, zo bewijst onderstaande tweet van Media Markt maar weer:

mediamarkt

Zelf aan de slag

Naar mijn mening is het bewust inzetten van humor in je social media uitingen niet onprofessioneel, maar juist modern en sympathiek.

Belangrijk is dat het weloverwogen gebeurt. Vraag jezelf af wie je volgers/fans/lezers zijn en sta stil bij wat je wilt bereiken met het bericht.

Natuurlijk is het belangrijk dat je een goede balans creëert tussen serieuze en humoristische content. Breng je doelgroep en (eerdere) inhoud goed in kaart wanneer je aan de slag gaat met je berichten.

Zelf goede voorbeelden gezien? Ik hoor ze graag, dus laat een reactie achter!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Anne Westerik
Anne is SEA campagne manager bij KG Bureau. Naast AdWords specialist is Anne gespecialiseerd in Bing Ads.
19 reacties op "Is humor op social media onprofessioneel?"
  • Jasper Runneboom zegt:
    30 Okt, 2013 om 09:13

    Als je geen humor op social media gebruikt kan je het net zo goed niet doen. Social Media gaat over jezelf laten zien en humor is daar een belangrijk onderdeel van.

    Dat je volgers of potentiële klanten verliest met je humor is helemaal niet erg. Waarschijnlijk was het toch niks tussen jullie geworden. Als je al niet met elkaar kan lachen zul je ook wel niet echt goed kunnen samenwerken.

    Humor is een manier om de juiste doelgroep te bereiken en jezelf te onderscheiden. Zodra je social media te professioneel gaat inzetten en er dus geen persoonlijk tintje aan geeft zal je bij niemand ECHT in de smaak vallen maar ga je op in de grijze massa.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      30 Okt, 2013 om 11:53

      Helemaal mee eens Jasper!

  • lique zegt:
    30 Okt, 2013 om 10:30

    Humor helpt je ook de boel te relativeren. En goed gebruikt valt het altijd op. Je moet het natuurlijk wel weten te brengen. Immers, niet iedereen kan goed een mop vertellen. En je moet het ook weten te doseren en het beschaafd houden maar niet te statisch.

    Overigens die van de Mediamarkt ‘gaat krapjes’ hoor;)

    Reageren
  • Marinka Eekman zegt:
    30 Okt, 2013 om 11:54

    Onze ervaring (bij senz° umbrellas) is dat humor werkt en bindt, mits je een evenwicht bewaart met ‘serieuze’ content en de toon van de interactie. Zelf beleven we ook het meeste plezier indien we een glimlach op onze fans hun gezichten kunnen brengen!

    Reageren
  • Anne zegt:
    30 Okt, 2013 om 13:23

    Bedankt voor jullie reacties!
    Het is inderdaad van groot belang het evenwicht tussen serieus en humoristisch te bewaken. Hebben jullie zelf voorbeelden van humoristische content?

    Ik als vrouw kan de tweet van MediaMarkt ook nog wel waarderen;)

    Reageren
  • Marinka Eekman zegt:
    30 Okt, 2013 om 13:57

    Voorbeelden zat, vooral onze foto’s op Facebook doen het goed. Recente updates: we brengen Koeman een senz° nadat hij zijn ronde paraplu heeft kapot geslagen tijdens een wedstrijd en we beeldden tijdens code rood ons eigen problem solved icoon uit. Altijd leuk om te zien hoe andere bedrijven dit in de praktijk brengen. Vooral die van Taco Bell vind ik sterk!

    Reageren
  • Anne zegt:
    30 Okt, 2013 om 15:11

    Goed gebruik gemaakt van de actualiteit Marinka! Heeft Ronald Koeman er zelf ook nog op gereageerd? ;)

    Reageren
  • Marinka Eekman zegt:
    30 Okt, 2013 om 17:44

    Niet op social media: we hebben hem wel meegenomen in een paar tweets, maar het bleef stil. Ik was er zelf niet bij toen hij de paraplu kreeg, maar hij schijnt het wel leuk te hebben gevonden.

    Reageren
  • Fanny zegt:
    31 Okt, 2013 om 11:32

    Juist humor gebruiken, en liefst met een actueel thema!

    Ik kreeg erg leuke reacties op “rookworst bij de notaris” gisteren in antwoord op notarisakten bij Hema, had dit op o.a. Twitter en Linkedin geplaatst.

    Reageren
  • Bas Krommenhoek zegt:
    31 Okt, 2013 om 15:57

    Wat een interessant artikel, humor en serieus is een bekend dubio. Wij proberen via ons Facebook kanaal humoristisch uit de hoek te komen. Wij zijn een metaalrecycling bedrijf in Rotterdam en kregen onlangs 10.000 kg aan oude rvs biervaten binnen. Foto’tje posten + ”iemand een biertje?” = beste resultaat in 2,5 jaar Facebook pagina.

    Reageren
  • Daan Walraven zegt:
    02 Nov, 2013 om 14:16

    Voor een bedrijf waar ik voor werkte heb ik veel met sociale media gedaan. We kwamen er achter dat ‘onzin’ uiteindelijk het beste werkte: een leuk berichtje met humor wat eigenlijk nergens op slaat. We zochten zo ook veel interactie op. Veel mensen zijn volgens mij ook opzoek naar iets luchtigs om even te ontsnappen aan alle verplichtingen. Natuurlijk is het zaak om dan de balans te vinden en ook serieuzere berichten te posten.

    Reageren
  • Daan Walraven zegt:
    02 Nov, 2013 om 14:56

    Dit is bijvoorbeeld zo’n luchtig berichtje:

    https://plus.google.com/100814402386429516413/posts/ZnbVBbdTPt2

    Reageren
  • stefan zegt:
    05 Nov, 2013 om 16:11

    Humor, ik plaatst nooit humor op Social Media ik ben elke dag chagrijnig :)

    Reageren
  • Ben Gidding zegt:
    09 Nov, 2013 om 01:53

    Ach, wie mij op Twitter volgt maakt regelmatig prachttweets mee. Bekijk mijn TL maar eens. Ik kan dit zeggen zonder opschepperij. Humor zit in mijn bloed. Over dat mensen tweets van mij RTen en in hun Favorieten zetten heb ik niks te klagen. Ik zit er al een tijd aan te denken een of meer blogs te maken van een aantal van mijn tekstvondsten.

    Reageren
  • Alyssa Harding zegt:
    11 Nov, 2013 om 03:10

    Natuurlijk is het belangrijk dat je een goede balans creëert tussen serieuze en humoristische content. Breng je doelgroep en (eerdere) inhoud goed in kaart wanneer je aan de slag gaat met je berichten.

    Reageren
  • Max vd Zee zegt:
    12 Nov, 2013 om 10:33

    Die va taco bell is echt grappig. Maar het is toch ook SOCIALE media. Zonder humor is het meer zakelijk dan sociaal vind ik!

    Reageren
  • Marinka Eekman zegt:
    12 Nov, 2013 om 10:42

    Helemaal mee eens, zo eenvoudig is het!

    Reageren
  • Anne zegt:
    12 Nov, 2013 om 11:25

    Mee eens, maar ook bij social media kun je meerdere doelen voor ogen hebben. Stuur je bijvoorbeeld op verkopen of wil je een positieve merkbeleving onder je doelgroep? Het doel en de boodschap moeten wel altijd op elkaar aansluiten.

    Reageren
  • Wolfie zegt:
    25 Jul, 2014 om 12:55

    Ik denk dat humor fantastisch kan werken, mits bedachtzaam uitgevoerd. Taco Bell is wat dat betreft wat mij betreft een van de beste. Je ziet zelfs ontstaan dat twitteraars Tacobell bewust in hun tweets benoemen om een humoristische reactie uit te lokken. Maar als je humor verkeerd gebruikt dan kan dat desastreuze gevolgen hebben. Denk maar aan de fameuze cocaine tweet over het Colombiaanse elftal van Nicolette van Dam tijdens het wk 2014 of de grappig bedoelde tweet over de luchtvaartramp MH 17 van de medewerkster van een reisbureau. Ik denk dat humor goed is, zolang je maar wel heel ver weg blijft van alles wat maar enigszins als vooroordelen, racisme of harteloosheid uitgelegd kan worden. Dan kan zo’n leuk bedoelde tweet of facebookbericht je populariteit als een baksteen doen kelderen. Ik lees dit blog met veel interesse trouwens. Goede tips die ik zeker ga gebruiken.

    Reageren

Reageren