Is humor op social media onprofessioneel?

door | 30 oktober 2013 | Content Marketing, Social Media

Met een goede content strategie kun je je doelgroep op verschillende momenten, met verschillende soorten informatie bereiken. Maar wat is de toon van je berichten? Dit zal ongetwijfeld verschillen per kanaal, je LinkedIn posts hebben waarschijnlijk een zakelijker karakter dan je Facebook updates. Maar durf je ook gebruik te maken van humor? Of is het onprofessioneel?

Ten eerste, wat zijn voordelen van een humoristische aanpak? Ik ben persoonlijk fan van berichten die je laten glimlachen. Er zijn immers al genoeg serieuze en zakelijke berichten, dus val je meer op met een kwinkslag of knipoog. En niet geheel onbelangrijk: een grappig bericht wordt sneller gedeeld dan een serieus bericht. Toch krijg ik de indruk dat bedrijven bang zijn om een grapje te maken, omdat dit niet professioneel zou zijn.
Laten we een paar, goed uitgevoerde humoristische én professionele voorbeelden bekijken! En bespreken waarom het voor je merk kan werken.

Taco Bell

Chris baalt ervan dat hij (en zijn bed) niet in de buurt van een Taco Bell is. Taco Bell weet hier wel een oplossing voor:
TacoBell
Zoals je ziet wordt de tweet vaak als “favoriet” gemarkeerd en een aantal keer geretweet. Een kleine moeite voor Taco Bell om antwoord te geven en een positieve ervaring onder de doelgroep ;-).

Speel in op actualiteiten: IKEA

Nieuws dat het land bezighoudt is vaak sterk vertegenwoordigd op social media. Een kleine stap om dit mee te nemen in je posts. Dit was een Facebook post van IKEA ten tijde van de troonswisseling:
ikea
Daarnaast wisten ze ook nog een slimme link te leggen naar hun eigen producten. Het aantal likes, reacties en gedeelde items op deze foto zegt genoeg.
Met dit soort berichten probeert een bedrijf de doelgroep niet alleen te laten lachen, maar ook meer sympathie te wekken. Bewust of onbewust onthoud je dit als consument, wat voor een positieve merkbeleving zorgt.

Cliché: Media Markt

Ook oude clichés doen het altijd goed, zo bewijst onderstaande tweet van Media Markt maar weer:
mediamarkt

Zelf aan de slag

Naar mijn mening is het bewust inzetten van humor in je social media uitingen niet onprofessioneel, maar juist modern en sympathiek.
Belangrijk is dat het weloverwogen gebeurt. Vraag jezelf af wie je volgers/fans/lezers zijn en sta stil bij wat je wilt bereiken met het bericht.
Natuurlijk is het belangrijk dat je een goede balans creëert tussen serieuze en humoristische content. Breng je doelgroep en (eerdere) inhoud goed in kaart wanneer je aan de slag gaat met je berichten.
Zelf goede voorbeelden gezien? Ik hoor ze graag, dus laat een reactie achter!

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

15 + 12 =

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company