Naar
boven

Karel geeft antwoord op jouw Zoekmachine Optimalisatie vragen tijdens AnswersOnAir!

Bekijk hieronder de uitzending AnswersOnAir met thema Zoekmachine Optimalisatie terug:

 

Samenvatting AnswersOnAir thema Zoekmachine Optimalisatie

Hieronder vind je een beknopte uitwerking van de gestelde vragen en antwoorden.

00:52 min. – Is er sprake van duplicate content wanneer je dezelfde website onder .nl én .be online hebt staan?

Er is géén sprake van duplicate content wanneer je exact dezelfde website in Nederland én in België host.

Wij hebben bijvoorbeeld Yargon.nl én Yargon.be (één website in NL gehost), hier zijn we mee aan het testen. Het is exact dezelfde website, alleen het domein verschilt.

Na contact met een medewerker van Google, die bevestigde dat één website op twee verschillende extensies (.nl en .be) géén duplicate content is, hebben we Yargon.nl één op één doorgezet op yargon.be.

Dit betekent dat wanneer wij iets aanpassen aan de website, het op beide websites direct wordt aangepast. Het is dus een pure één-op-één kopie.

Google raadt echter wel aan om de website per land aan te passen (uniek te maken), door op de Belgische site bijvoorbeeld een Belgisch telefoonnummer weer te geven.

Wij hebben dit niet gedaan, maar let op: wij zijn nog aan het testen!

Daarbij is het ook belangrijk om te vermelden dat wij een aantal inkomende links hebben op yargon.be.

Het resultaat is tot nu toe eigenlijk verrassend goed. Zonder enige vorm van marketing, staan we wanneer men op google.be zoekt naar “conversie optimalisatie”, op de derde plaats op de eerste pagina!

Hetzelfde geldt voor het zoekwoord “zoekmachine adverteren”. Dit terwijl we via google.nl met het zoekwoord “conversie optimalisatie” op plaats acht staan.

Let op: we willen nogmaals vermelden dat dit iets is wat we nog aan het testen zijn!

Het uitproberen is geheel op eigen risico. Probeer iedere site daarbij zo uniek mogelijk te maken en aan te passen per land.

12:12 min. – Veel sites zorgen zijn met én zonder “www” ervoor bereikbaar, dit betekent dat er niet goed geredirect wordt naar 1 domein. Dat is duplicate content, maar ziet Google dit ook zo zwaar?

Je kunt voor een domeinnaam “www” typen, maar kunt dit ook weglaten. Wanneer je “www” ervoor zet benader je eigenlijk het subdomein. Bij een groot deel van de websites, zijn zowel de www-versie als de niet-www versie apart te benaderen. In het verleden werd dit gezien als duplicate content, aangezien het een subdomein is.

Wij weten dat beide hetzelfde is en Google begrijpt tegenwoordig ook dat beide versies één en dezelfde website is. Daarom zal Google deze sites ook als zodanig benaderen.

Toch adviseert Karel om alsnog in Google Webmaster Tools te kiezen voor één van de twee versies (met of zonder www) en vervolgens het ene domein naar het andere domein te redirecten. Dan houd je alles mooi samen, ook de inkomende links en dit is het meest gebruiksvriendelijk.

Zorg er wel voor dat ook de versie zonder “www” bereikbaar is!

Kies dus één van twee en redirect de andere daar naartoe.

15:20 min. – Hoe zit het met producten die in verschillende maten verkrijgbaar zijn?

“Ik heb bijvoorbeeld een messenserie Wusthof Classic en heb voor die serie een uitgebreide tekst over die messenserie gemaakt. Maar deze serie heeft 30 messen en alle messen krijgen dus diezelfde tekst.

Uiteraard hebben ze wel als begin van de tekst elk twee unieke zinnen over het soort mes. Is dit erg? Voor de klanten lijkt me dit de beste oplossing, want als ze via google op zo’n pagina komen krijgen ze gelijk alle informatie die ze nodig hebben.”

Die laatste zin is een hele belangrijke: “Voor de klanten lijkt me dit de beste oplossing..”. Als jij denkt dat iets voor je klanten de beste oplossing is, moet je dat doen. Ongeacht of jij denkt dat Google dit wel of niet goed vindt, je laat Google hierin even helemaal los.

Je doet namelijk niets voor Google, maar altijd voor je bezoekers. Als jij vindt dat het gebruiksvriendelijk is voor je bezoekers, dan doe je dit.

In bovenstaande situatie raden wij je aan om één uitgebreide categoriepagina te maken waarop alles te vinden is over de betreffende serie. Waar tevens alle messen te vinden zijn. Wanneer iemand op een bepaald mes klikt, krijgen ze een pagina met het mes te zien, met 4 á 5 regels (unieke) tekst waarin de specifieke toepassing van het mes wordt uitgelegd.

Daaronder staat tevens een kleine tekst over de serie waar het mes toebehoort met een “lees meer” link naar de categoriepagina waar alle uitgebreide informatie te vinden is.

Op deze manier heb je niet op iedere pagina dezelfde (grote lap) tekst over de serie, maar wel een mooie unieke pagina met info over het mes én de serie, waarbij men na één klik meer info over de serie kan vinden.

18:35 min. – Hoeveel invloed heeft je aanwezigheid op verschillende vergelijkingssites op de ranking in Google?

Direct? Nul, de linkjes zijn allemaal no-follow. Dit betekent dat er geen linkkracht wordt meegegeven aan jouw links.

Indirect wel degelijk. Je zult namelijk op moeten vallen en moeten werken aan je branding (naamsbekendheid).

Directe advertenties die “Koop dit” schreeuwen werken steeds minder goed, men zal je moeten leren kennen. Alleen dan zullen ze je in vertrouwen nemen en klant bij je worden.

Vergelijkingssites kunnen bijdragen aan je zichtbaarheid. Mits je uitstekende service levert uiteraard ;-).

24:03 min. – Hoe zit het met duplicate content die op twee verschillende websites staan? Bijvoorbeeld een moeder en dochter bedrijf?

Dat is inderdaad harde duplicate content, maar Google zal je hier niet direct voor straffen. Het gevolg is wel dat slechts één van de twee sites zal scoren op de betreffende content.

Wanneer je toch op beide websites de tekst weer wilt geven, moet je met een canonical tag werken. Daarmee geef je aan Google aan dat de betreffende tekst bij de website van het moederbedrijf hoort.

25:19 min. – Google adviseert om niet meer dan 100 links per pagina te gebruiken op je website. Wij gebruiken er echter meer, is dit erg?

“Op onze website gebruiken we een header en footer structuur die op elke pagina zichtbaar is. Dit is noodzakelijk voor het gebruiksgemak van onze klanten.

Door middel van de header kunnen ze gemakkelijk navigeren door de categorieën en subcategorieën, maar dit betekent dus wel dat er veel links op elke pagina verschijnen. Wordt dit ‘bestraft’ door Google? Zo ja, hoe zou dit eventueel beter kunnen?”

Nee, hier wordt je niet voor gestraft. Echter is uit onderzoek gebleken dat men het lastig vindt om op één pagina uit grote aantallen links te kiezen. Het is dus niet erg gebruiksvriendelijk, je geeft eigenlijk te veel keuzes.

Wij adviseren je om hier te werken met categoriepagina’s en op die categoriepagina’s alleen de relevante links weer te geven die binnen de betreffende categorie passen.

Dit is niet alleen goed voor het overzicht van je bezoekers, maar ook voor de snelheid van je website (minder code).

27:46 min. – Één van mijn websites bestaat uit behoorlijk wat duplicate content. Ik lees overal “remove duplicate content”, wordt hiermee bedoelt de pagina’s (en de inkomende links) te verwijderen? Of is er ook een andere mogelijkheid?

De pagina’s mogen best blijven bestaan, maar de content moet compleet herschreven worden.

Hiermee bedoelen we de volledige content, niet het aanpassen van 2 zinnen, maar het helemaal uniek en eigen maken.

29:10 min. – Hoe bepaal jij wat een waardevolle pagina is waarop je een link zou willen hebben. Kijk jij naast relevantie liever naar pagerank of mozrank en moztrust? Of heb je andere indicatoren die jou triggeren om een linkaanvraag te doen?

Wij doen nooit een linkaanvraag. Door middel van interessante content zorgen we ervoor dat mensen naar ons linken.

Daarbij kijkt Karel ook nooit naar indicatoren zoals pagerank, mozrank of moztrust.

Een link is bedoelt om bezoekers van de ene plaats naar de andere plaats te krijgen, hebben zij daadwerkelijk iets aan de pagina waar zij op landen? Dan staat die link op de juiste plaats.

Het enige wat Karel zich afvraagt bij een link is de volgende: zorgt de link voor gekwalificeerde bezoekers richting de website?

Heb jij vragen voor Karel?

Zorg er dan voor dat je de volgende sessie AnswersOnAir niet mist! Laat hier je e-mailadres achter en je ontvangt van ons de nieuwe data, tijd én (online) locatie ;-).

Je mag ook nu al jouw vragen mailen naar lianne@karelgeenen.nl.

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
8 reacties op "Karel geeft antwoord op jouw Zoekmachine Optimalisatie vragen tijdens AnswersOnAir!"
  • Bob zegt:
    01 Mei, 2014 om 18:13

    Ik zou het erg prettig vinden als jullie de video’s voortaan ook als artikel beschikbaar stellen, zodat ik kan lezen in plaats van luisteren.

    Ik ben vaak niet in de gelegenheid om een video te bekijken (en al helemaal niet om de audio te beluisteren), dan is lezen een stuk fijner.

    Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die er zo over denkt, en daarnaast hoef ik jullie vast niet te vertellen dat Google ook beter is met lettertjes dan met audio ;-)

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      02 Mei, 2014 om 09:47

      Hi Bob,

      Dankjewel voor je reactie!

      Goede tip, zal het artikel binnenkort uitbreiden met alle vragen en antwoorden die aan bod zijn gekomen.

  • Stefan zegt:
    06 Mei, 2014 om 23:21

    Leuke Video! erg handige tips over .nl en .be thanks, ga ook testen ben erg benieuwd naar de uitkomst.

    Reageren
  • Bob zegt:
    07 Mei, 2014 om 22:59

    Hoi Lianne,

    Hartelijk dank voor het uitschrijven van de video. Nu heb ik het in 5 minuutjes kunnen lezen, denk dat je zo een veel groter publiek bereikt.

    Edit: geen zoekwoorden in naamveld aub

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      08 Mei, 2014 om 09:07

      Graag gedaan Bob.

  • Hendrik zegt:
    13 Mei, 2014 om 17:18

    Hoi Karel,

    Even inhaken op 00:52. Hoe zit het als de content van de NL en Belgische site inderdaad voor 90% hetzelfde is, maar wanneer de url opbouw wel anders is? In gevallen staan er namelijk veel typische Belgische termen in de url.

    Reageren
  • Harro Stam zegt:
    23 Sep, 2015 om 23:30

    Hallo Karel,

    Wij hebben een webwinkel en willen deze graag koppelen aan onze .be domeinnaam.
    Nu is dit een artikel uit april 2014 en zijn web benieuwd of de bevindingen tot nu toe nog steeds even positief zijn.

    Of is dit nu niet meer aan te raden?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      30 Sep, 2015 om 10:46

      Jawel, dit is nog steeds een goede methode.

Reageren