Naar
boven

Zo zet je een persoonlijk FB profiel om naar een Facebookpagina!

Het kan voorkomen dat je een profiel gebruikt voor je bedrijf. Dit is echter tegen de regels. Facebook kan zelfs besluiten om je profiel te verwijderen, als men daar ontdekt dat het profiel voor commerciële doeleinden wordt gebruikt. Kies dus altijd een pagina als je met je bedrijf actief wordt op Facebook!

Voor de mensen die dat niet gedaan hebben, is er goed nieuws: je kunt je profiel (gelukkig) kopiëren naar een pagina, zodat al je vrienden omgezet naar fans. Ik leg je hier graag meer over uit.

Aan de slag!

Ga naar http://www.facebook.com/pages/create.php?migrate en klik op “Aan de slag”:

3.2 FB profiel kopieren naar pagina

Het duurt dan even, maar als het is gelukt komt het volgende in beeld:

3.2 FB pagina aangemaakt door kopie profiel

Wanneer je je persoonlijke account kopieert naar een pagina, wordt automatisch bepaalde info naar je pagina meegenomen:

  • Al je vrienden en volgers worden omgezet in personen die je nieuwe pagina leuk vinden;
  • Je huidige profielfoto wordt de profielfoto van je pagina;
  • Je gebruikersnaam wordt de gebruikersnaam van je pagina;
  • Je behoudt je rol op pagina’s die jij (mede) beheert;

Wees geduldig, wanneer je je Facebook profiel hebt omgezet naar een pagina kan het namelijk even duren voordat al je vrienden omgezet zijn naar likers / fans.

Wat voor soort pagina moet ik dan kiezen?

Hiervoor kun je de volgende “vuistregels” hanteren:

Heb je een offline locatie waar je mensen kunt of wilt ontvangen én bijv. wilt laten “inchecken” via Facebook? Kies dan voor “Plaats of lokaal bedrijf”.

Heb je geen officiële openingstijden, of zijn een bezoekadres en openingstijden niet van belang (denk aan webshops, blogs, stichtingen, politieke partijen)? Dan kies je voor “Bedrijf, organisatie of instelling”.

Ook non-profit organisaties kunnen beter kiezen voor de “Bedrijf, organisatie of instelling” pagina kiezen! Je houdt dan namelijk de controle over de pagina én je kunt een subcategorie kiezen bij het aanmaken van de pagina.

Ben je eigenaar van een groot (bekend) merk, waarbij je producten worden verkocht via meerdere kanalen (zowel online als offline)? Dan kies je voor een “Merk of product” pagina.

Tip: denk goed na voor je een bedrijfsnaam invult, deze komt bovenaan op de pagina te staan én is niet meer aan te passen wanneer je meer dan 200 likes (fans) hebt!

Heb je nu een Groep gemaakt voor jouw bedrijf of merk?

Wanneer je eenmaal voor een groep hebt gekozen op Facebook, kun je deze niet omzetten naar een Facebook pagina. Je zal dan een nieuwe pagina aan moeten maken en alle groepsleden daarvan op de hoogte moeten stellen. Je kunt ze dan vragen of zij je op jouw nieuwe pagina willen volgen.

Meer leren over het inzetten van Facebook voor jouw business?

Bekijk onze online cursus Facebook hier en start vandaag nog met een succesvolle Facebook pagina die bijdraagt aan je bedrijfsresultaat.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
8 reacties op "Zo zet je een persoonlijk FB profiel om naar een Facebookpagina!"
  • Alice zegt:
    01 Sep, 2016 om 14:44

    Precies wat ik zocht!

    Ik heb alleen een probleem met de website waar je een pagina kan maken op basis van je profiel. Als ik deze open met mijn eigen persoonlijke profiel, kan ik wel verder klikken. Maar als ik ‘m open met het profiel waar ik een pagina van wil maken, krijg ik deze melding: “De door jou gevolgde link kan zijn verlopen of de pagina is wellicht alleen zichtbaar voor een doelgroep waarin jij niet bent opgenomen”.

    Heb jij enig idee waardoor dat komt en hoe ik alsnog verder kan komen? :)
    Alvast bedankt.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      19 Sep, 2016 om 11:53

      Hi Alice,

      Wat bedoel je precies met “.. als ik ‘m open met het profiel waar ik een pagina van wil maken..” Is dit niet je persoonlijke account maar al een soort groep? Want het kan dus alleen vanaf je persoonlijke pagina.

      Hoor het graag.

  • Gustavo Woltmann zegt:
    02 Sep, 2016 om 15:17

    Bedankt voor dit artikel, dit is compleet nieuwe informatie voor mij! Erg belangrijk om te weten en leuk dat ook je vrienden, volgers, foto en naam worden overgenomen.

    Spijtig dat je de bedrijfsnaam niet kunt veranderen als je meer dan 200 likes hebt, het is wel te begrijpen omdat je volgers je nu kennen bij de oude naam, maar toch…

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      19 Sep, 2016 om 11:54

      Graag gedaan!

  • Alice zegt:
    19 Sep, 2016 om 12:25

    Hi Lianne,

    Het is een normaal profiel, aangezien ‘het’ vrienden heeft. Ik snap niet waarom ik mijn eigen persoonlijke profiel wel om zou kunnen zetten naar een pagina, maar van dat profiel niet. Het gaat om deze: https://www.facebook.com/oostgelders.orkest

    Die wil ik omzetten naar een pagina en dan samenvoegen met deze: https://www.facebook.com/OGSO.nl/?fref=ts

    Heb je een idee?

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      20 Sep, 2016 om 10:48

      Hi Alice,

      Wanneer je inlogt met dat profiel op Facebook zou je die eerst om moeten zetten naar een pagina via: http://www.facebook.com/pages/create.php?migrate

      Daarna heb je pas de mogelijkheid om twee pagina’s samen te voegen via: https://www.facebook.com/pages/merge/
      Zitten een aantal voorwaarden aan verbonden:

      Als je twee Facebook-pagina’s hebt voor hetzelfde onderwerp, kun je deze pagina’s mogelijk samenvoegen:
      Als je de beheerder van beide pagina’s bent
      Als je pagina’s een soortgelijke naam hebben en hetzelfde vertegenwoordigen
      Als je pagina’s hetzelfde adres hebben wanneer ze fysieke locaties hebben

  • Alice zegt:
    20 Sep, 2016 om 11:19

    Haha ja dat was ook mijn idee Lianne ;)

    Het probleem is, dat als ik naar die migratepagina ga, wanneer ik ben ingelogd met de gegevens van het profiel van Oost-Gelders Symfonie Orkest (die ik dus heel graag wil omzetten naar een pagina), krijg ik deze melding:

    Deze inhoud is momenteel niet beschikbaar
    De door jou gevolgde link kan zijn verlopen of de pagina is wellicht alleen zichtbaar voor een doelgroep waarin jij niet bent opgenomen.

    Ik kan het profiel van Oost-Gelders Symfonie Orkest dus niet omzetten naar een pagina. Met als gevolg dat ik het profiel en de pagina niet kan samenvoegen tot 1 pagina.

    Even ter verduidelijking: Als ik naar de migratepagina ga terwijl ik ben ingelogd met mijn eigen gegevens, krijg ik die melding niet en kan ik van mijn profiel wel een pagina maken. Maar dat is dus niet de bedoeling.

    Er is dus iets wat het profiel van Oost-Gelders Symfonie Orkest anders maakt dan die van mij. De vraag is, wat?

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      22 Sep, 2016 om 11:16

      Hi Alice, dat is een hele goede vraag, ik kan helaas ook niet ontdekken wat er anders is..

      Mijn advies is om het betreffende probleem vanaf dat profiel te rapporteren aan FB. Dat kan via het menu rechts bovenin (klikken op het driehoekje). Helemaal onderaan staat vervolgens “Een probleem rapporteren”.

Reageren