Naar
boven

Zoekmachine optimalisatie probleem: Google verbetert zoekresultaten

Wanneer je vroeger een woord verkeerd spelde in Google (al dan niet bewust) gaf Google je een subtiele hint. Ze schreven dan simpelweg: “Bedoelde u ”¦”. Tegenwoordig doen ze dit anders, en passen ze sommige zoekresultaten volledig aan op de zoekopdracht waarvan Google denkt dat het had moeten zijn.

Dit kan een groot probleem worden voor mensen die slim dachten te zijn, en al dan niet bewust hebben geoptimaliseerd voor misspellingen. Hieronder laat ik met een aantal voorbeelden zien wat er nu precies is veranderd in de loop der jaren, en waarom het nu echt een “probleem” zal worden voor sommigen.

Vroeger

Een hele tijd geleden is Google begonnen met het geven van hints wanneer een zoekopdracht volgens hen verkeerd was gespeld. Zie onderstaand voorbeeld:

Google gaf dus alleen aan “Bedoelde u: ”¦” maar gaf daaronder wel de zoekresultaten gebaseerd op de originele zoekopdracht. In principe kon je op deze manier dus nog optimaliseren voor de misspelling “kar geenen”. Tevens kon je er nog verkeer door ontvangen, want niet iedereen klikte op de voorgestelde, juiste spelling, van Google.

Tot voor kort

Wat later kwam de beslissing van Google om eerst een paar resultaten van de, volgens Google, juiste spelling mee te geven. Zie onderstaand voordbeeld:

We zien hier dus eerst twee resultaten met de volgens Google juiste spelling, en daarna de resultaten voor de originele zoekopdracht. Dit was natuurlijk al een flinke streep door de rekening voor bedrijven die al dan niet bewust hadden geoptimaliseerd voor missspellingen. De kans dat iemand namelijk op de “verkeerde spelling” resultaten zou klikken is nu wel erg klein geworden.

Het heden

Een oplettende lezeres van deze weblog wees mij op het feit dat Google nu proactief, alle zoekresultaten aanpast bij sommige misspellingen. Met de “Tot voor kort” manier heb ik weinig moeite, want het verbetert duidelijk het gebruikersgemak van Google. Maar met de volgende manier heb ik wat meer moeite, kijk maar eens naar de onderstaande afbeelding:

Ik zoek dus op hoekburo, maar alle resultaten die ik krijg zijn die van hoekbureau! Google past dus proactief de gehele resultatenpagina aan. Dit “probleem” doet zich met name voor bij het zogenaamde o-eau probleem (buro-bureau, kado-cadeau, nivo-niveau).

In theorie heeft Google gelijk, maar”¦

Wat Google hier doet is dus de officiële spelling aanhouden. Want alleen “bureau” is officieel, “buro” niet! Maar in de praktijk zien we dat woorden met een ”“o heel vaak in de Nederlandse taal worden gebruikt. Veel mensen weten zelfs niet dat “buro” geen officieel woord is”¦

Wanneer Google deze lijn gaat doortrekken zou dit eigenlijk betekenen dat alle websites, geoptimaliseerd voor de o-versie, straks geen kans meer zouden maken in de zoekresultaten. En geloof me, dat zijn er nogal wat!

Rustig Karel, zo’n vaart zal het niet lopen

Okee, okee, ik weet het. Zo’n vaart zal het inderdaad misschien niet lopen. Maar feit is wel dat iemand die geoptimaliseerd heeft voor het woord “verjaardagskado”, en zelfs een domeinnaam heeft geregistreerd met deze spelling, nu flink wordt benadeeld! Sterker nog, degene die mij schreef over deze nieuwe manier van zoekresultaten weergeven heeft haar eerste plaats op deze zoekterm nu af moeten geven! En dan praten we hier toch over bijna 2500 potentiële bezoekers per maand”¦

Er is overigens nog één lichtpuntje. Wanneer een gebruiker klikt op “Zoek in plaats daarvan naar hoekburo” (zie voorgaande afbeelding) dan krijgt hij de originele zoekresultaten te zien. En Google onthoudt dit. Met andere woorden, wanneer deze gebruiker een volgende keer zoekt op “hoekburo” krijgt hij direct de zoekresultaten te zien voor zijn originele zoekopdracht.

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
45 reacties op "Zoekmachine optimalisatie probleem: Google verbetert zoekresultaten"
  • Frank Mulder zegt:
    30 Apr, 2010 om 11:43

    Oef, dat is inderdaad een flinke ingreep, subtiele cencuur.
    Google geeft niet weer wat jij zoekt, maar wat je volgens Google had moeten zoeken.

    Wat Google soms doet met verschillende talen (zoals plaatsnamen, zoek op The Hague) zou het ook met spelling kunnen doen, een gemixte weergave.

    Reageren
  • Martine Bakx zegt:
    30 Apr, 2010 om 11:56

    Waardevolle info! Dank!

    Had je ook al gezien dat google tegenwoordig hoofdlettergevoelig is??
    Scheelt soms een factor 10 in het aantal resultaten.
    Kan me zo voorstellen dat dat ook invloed heeft op de optimalisatie!

    Het is trouwens wel gunstig zie ik om te adverteren met verkeerd gespelde woorden.

    En nu houdt het op met regenen en is het tijd voor Koninginnedag.

    Reageren
  • Roald zegt:
    30 Apr, 2010 om 12:35

    Interessante ontwikkeling! Google doet dit trouwens niet bij alle misspellingen, vooralsnog alleen de meest voor de hand liggende.

    In jouw voorbeeld gebruik je hoekburo, Google geeft dan resultaten voor hoekbureau. Wanneer je adviesburo intypt, dan geeft Google gewoon resultaten voor deze spellingswijze.

    Ben benieuwd wanneer ze Bedoelde u tonen en wanneer ze meteen de resultaten voor de juiste spelling weergeven.

    Reageren
  • Michel zegt:
    30 Apr, 2010 om 14:56

    “Wat Google hier doet is dus de officiële spelling aanhouden. Want alleen †œbureau† is officieel, †œburo† niet!”

    Ik denk niet dat Google de officiële spelling aanhoudt, maar eerder een speciaal algritm (bijv meeste zoekresulaten)… Wie is Google om te bepalen wat men bedoelt…

    Vreemde keuze!

    Reageren
    • Bartjan zegt:
      03 Mei, 2010 om 11:46

      Mij lijkt het inderdaad ook logisch dat het met een algoritme gaat (hoeveelheid zoekvolume lijkt me erg belangrijk hierbij).

      Wanneer ik op kado of nivo zoek krijg ik trouwens gewoon de normale resultaten (zelfs zonder “bedoelde u:”), deze vallen kennelijk buiten het algoritme.
      Op andere typefouten (zoals cado ipv kado) staat er nog steeds “becoelde u:” zonder dat er daarvan zoekresultaten worden weergegevens.

      Net als met de google suggesties word er hiermee wel voor gezorgd dat er meer bezoekers gefocussed worden op minder zoekopdrachten.

      Zaak voor ons als online marketeer is dus om alle doel-zoektermen in de gaten te houden en bij te sturen op andere zoektermen indien nodig. Als het goed is is dat echter niks nieuws ;)

  • Roy zegt:
    30 Apr, 2010 om 19:55

    Tsja, dat is ook waarom je eigenlijk alleen in het correct Nederlands zou moeten optimaliseren, zoals ook in de Guidelines staat. Ik heb nooit anders gedaan dan adviseren de correcte grammatica te gebruiken en evt. spelfouten in te kopen.

    Grammaticaal slechte sites zijn ook zeker geen kwaliteitsindicator, dus dat zou ik sowieso proberen te vermijden. Dat Google de correcte spelling weergeeft vind ik dus niet eens zo raar. De spelfouten kun je dan ook prima inkopen via Adwords bijvoorbeeld.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      30 Apr, 2010 om 22:26

      Je hebt helemaal gelijk, en ik zou ook nooit iemand aanraden om te gaan optimaliseren voor misspellingen.

      Maar het voorbeeld van bureau-buro, nivo-niveau enz. vind ik wel iets anders. Er wordt namelijk zeer veel op gezocht, en in theorie zou je dus kansen laten liggen wanneer je hier niet voor zou optimaliseren.

      Deze woorden zijn namelijk ingeburgerd (staan ook in het woordenboek). Dus vind ze niet zozeer misspellingen.

    • Internetmarketing Isinet zegt:
      01 Mei, 2010 om 19:49

      @Karel, ik deel die mening. Het zal overigens ook relatief eenvoudig zijn om op dergelijke verwante woorden te gaan scoren als je reeds op het andere woord een goede score haalt.

      Wat voor de bezoeker wel vervelend kan zijn is dat er wordt op beiden geoptimaliseerd op een manier dat alle termen in het wilde weg door elkaar worden gebruikt.

    • Bartjan zegt:
      03 Mei, 2010 om 11:58

      Je ken natuurlijk ook voor spelfouten optimaliseren mbv linkteksten. Ook niet in alle gevallen ideaal, maar een bezoeker komt wel uit op een correct grammaticale pagina.

      Daarnaast bestaat natuurlijk altijd de mogelijkheid het subtiel in een tekst toe te voegen. Bijv: “cadeau, ook wel eens geschreven als kado, blablaba…” Of in een voetnoot.

      Een pagina waar op deze manier éénmaal een spelfout binnen de tekst staat kan met behulp van anchor teksten van de backlinks nog prima ranken op spelfouten.
      Natuurlijk is het lastiger dan wanneer je een pagina compleet zou optimaliseren op de spelfout, maar het is wel een mooiere oplossing.

  • Sportvoeding zegt:
    01 Mei, 2010 om 19:30

    Ik kan me voorstellen inderdaad dat mensen met een webshop zoals de kadoshop hiermee benadeeld worden.
    Wel een interessante “gewaagde” ontwikkeling

    Reageren
  • E-Finity Internet zegt:
    02 Mei, 2010 om 07:53

    Dit is inderdaad een ontwikkeling die voor sommigen weer een voordeel kunnen opleveren, maar ook zeker een nadeel.

    Als ik zie dat er in het reclame / ontwerp bureau’s veel bedrijven afgelopen jaren zijn gestart met met name de naam ‘buro’ in hun domein…..

    Ik ben erg benieuwd hoe Google hier dan mee om gaat. (wat in nu inderdaad al zie, is dat er een stuk minder restulaat wordt getoond dan eerst)

    Reageren
  • De makelaar vertelt zegt:
    02 Mei, 2010 om 19:15

    Reden te meer om goed te optimaliseren. Zo langzamerhand begint Google te bepalen wat er gebeurt. Eerst de resultaten wijzigen op basis van zoek historie, dan caffiene met zijn voorkeur voor keyword rijke url`s, nu dit weer.

    Als je niet bij blijft blijft er niets meer over van je resultaten. Enige voordeel dat er aan zit is dat de gevestigde orde in rankings plaats moet maken voor nieuwe resultaten.

    In dat opzicht wel weer verfrissend en een nieuwe uitdaging.

    Reageren
  • Erik zegt:
    03 Mei, 2010 om 10:04

    “Als je niet bij blijft blijft er niets meer over van je resultaten. Enige voordeel dat er aan zit is dat de gevestigde orde in rankings plaats moet maken voor nieuwe resultaten.”

    Je opmerking lijkt te impliceren dat nieuwkomers (niet gevestigd) makkelijker resultaten kunnen halen. Die link zie ik niet helemaal.

    Reageren
    • Internetmarketing Isinet zegt:
      05 Mei, 2010 om 00:07

      Hoi Erik, Ik zie niet in waarom nieuwkomers in de optiek van Google minder kans zouden moeten krijgen?

    • Erik zegt:
      05 Mei, 2010 om 09:53

      @Isinet,
      Precies mijn punt. De reactie boven mij van “de makelaar vertelt” noemt als enige voordeel van de veranderingen dat de gevestigde orde plaats moet maken. Dat impliceert dat het nu voor nieuwkomers makkelijker is geworden.

  • Internet Tilburg zegt:
    03 Mei, 2010 om 11:02

    Wat gebeurt er als de spelling aangepast wordt. Net als toen met pannenkoek? Dit is een bijzondere ontwikkeling

    Reageren
  • Annelies zegt:
    03 Mei, 2010 om 11:39

    Tja, lijkt mij gewoon een gevalletje “bezig blijven”. Taal verandert steeds, dus ook je optimalisatie verandert steeds en ook de manier waarop Google taalkundige kwesties aanpakt. Logisch toch? Wat Roy zegt: je wilt toch een kwalitatief goede website onder ogen krijgen, die je meteen ook vertelt hoe woorden WEL gespeld moet worden. Beetje opvoeding kan geen kwaad. Het geeft mensen die een beetje tegen de grens van ‘malpractice’ aan zitten ook minder kans om op louche manieren te gaan optimaliseren en dat is tevens waarschijnlijk nog een reden dat Google dit soort zaken aanpakt. Touché zeg ik.

    Dus, @internet tilburg: zo bijzonder is het niet. Gewoon je site nog eens doorlopen op zulke kwesties. Ook goed voor de update-rankingfactor ;-).

    Reageren
    • Patz zegt:
      07 Mei, 2010 om 09:54

      Opvoeding door Google!? Volgens mij slaat uw gedrevenheid voor optimalisatie en uw liefde voor Google een beetje door!

      Met vriendelijke groet,
      1000100111010111000

  • René Greve zegt:
    03 Mei, 2010 om 12:03

    Laat ik nou onlangs de site hoekburo.nl voor een klant hebben geoptimaliseerd :-( De opdrachtgever had de domeinnaam al vastgelegd. De site verschijnt nu inderdaad niet meer. Terwijl er genoeg mensen zoeken op ‘hoekburo’.

    Toch interessant om te zien dat er niet altijd overeenstemming is tussen de tekst en de optimalisatie. Zeker jongere mensen gebruiken de -eau-uitgang niet. Een site als hoekburo, die zich zou kunnen richten op jonge mensen, slaat dan de plank volledig mis omdat het niet in de reguliere resultaten verschijnt.

    De officiële spelling is namelijk lang niet altijd de spelling die de meeste mensen gebruiken. As je regelmatig Google Trends en Google Insights gebruikt, is dat overduidelijk.

    Het zal ongetwijfeld enige tijd duren voordat Google deze termen net zo zal benaderen als de term ‘kar geenen’.

    Trouwens de officiële spelling van zoekmachine-optimalisatie is zoekmachineoptimalisatie. Terwijl de meeste zoekers toch echt een spatie of een – gebruiken….

    Reageren
  • Sint Smeding zegt:
    03 Mei, 2010 om 12:16

    Goed nieuws dat Google één spelling stimuleert. Als ik zoek op ‘hoekburo’ wil ik de beste resultaten zien voor hoekbureaus, niet de websites die het beste zijn geoptimaliseerd op deze spelfout.

    De hoofddoelstelling van Google is de beste resultaten aanbieden bij de informatiebehoefte van gebruikers. En van mensen is bekend dat ze spelfouten maken. Ik vind het belachelijk dat het al jaren kan lonen om spelfouten te maken in je websiteteksten om zo beter gevonden te worden bij mensen die een zoekwoord fout spellen. Dit is absoluut niet waar het maken van goede internetsites voor bezoekers én zoekmachines over zou moeten gaan.

    Wel hoop ik dat Google zo veel mogelijk de officiële spellingsregels zal aanhouden. Het voorbeeld van René, zoekmachineoptimalisatie, is een goed voorbeeld van een woord dat zelden correct geschreven opduikt. Het zou jammer zijn als Google de verkeerde spelling als leidend zou aanhouden. Al maakt het in deze nieuwe situatie voor de resultaten inhoudelijk weinig verschil.

    Reageren
  • Vacatures in Nederland zegt:
    03 Mei, 2010 om 16:14

    Voor SEOers is dit inderdaad geen heel fijne ontwikkeling.. Maar voor de gebruikers dan weer wel.. Zij krijgen nu te zien wat ze willen.. Logisch dus dat Google dit doet

    Reageren
  • Seth Rietdijk zegt:
    03 Mei, 2010 om 16:57

    Ik heb hier een dubbel gevoel over. Bij een woord als “disny” of “disneu” of iets dergelijks ipv “disney” snap ik het heel goed.
    Echter… als iemand Buro intikt en op een site voor Bureau’s komt… wie zegt dan dat die bezoeker perse beter geholpen wordt op dergelijke sites dan sites voor Buro’s?
    In veel gevallen zijn dergelijke sites wellicht net zo goed of converteren misschien zelfs nog beter.

    Ik zie het toch gedeeltelijk als een manier voor Google om het aantal adverteerders op “typo’s” te laten toenemen en dus ook de winst te laten toenemen.

    Bv: op een site van een typo-squatter verdient Google aan een klik slechts 30%-70% …. op een advertentie op hun eigen site 100%.

    Ik kan me dus niet aan de indruk onttrekken dat dit algoritme er niet alleen is voor een betere usability ;)

    Reageren
  • Tom de Haan zegt:
    03 Mei, 2010 om 16:59

    inderdaad goede verbetering! thanks for sharing!

    Reageren
  • Dries Bultynck zegt:
    03 Mei, 2010 om 20:04

    Zeer interessante verschuiving en een oprechte stap indien de relevantie hierdoor verbeterd. Kan er iemand met zekerheid zeggen of dit deel uitmaakt van de caffeïne update of niet?

    ff iets anders over het nieuwe design met die locatie functie.
    Persoonlijk vind ik de location detection nogal pover en vraag ik mij af wat het gevolg hiervan zal zijn location-based in samenspraak met deze verschuiving van de autocorrectie. Btw, ook al opgemerkt dat mobiele standaard location-based aan staat en nergens uit te schakelen is? (op iPhone tenminste, tenzij ik weer iets over het hoofd zie in de instellingen van de Google app)

    Reageren
  • Loopband zegt:
    04 Mei, 2010 om 09:10

    Van de ene kant vind ik het wel een goede zet en spoort het mensen aan de juiste spelling te gebruiken. Voor de huidige groep die buro in het domein heeft zitten en er op geoptimaliseerd heeft is het even slikken en zul je waarschijnlijk opnieuw moeten beginnen

    Reageren
  • Sint Smeding zegt:
    04 Mei, 2010 om 09:22

    @Seth: Je mist de essentie. Deze verbetering maakt een einde aan het nut van typo-squatting. Er zijn dus niet langer twee groepen. Typo squatting was altijd al grey hat SEO, al deze sites mogen nu gewoon de juiste spelling aan gaan houden. Als sites correct spellen (en ik zou niet weten waarom ze het niet zouden doen) worden ze niet benadeeld door deze verandering.

    Welke site zou meer vertrouwen wekken, één die vol spelfouten zit, of één met correct geschreven teksten? Niet alleen zijn spelfouten slecht voor je conversie, ze zeggen ook iets over de professionaliteit van de achterliggende organisatie en daarmee ook over de waarde van de site voor de Google-gebruiker.

    In veel gevallen worden de resultaten trouwens alsnog gemixt en is een website die consequent ‘buro’ spelt toch vindbaar op ‘bureau’, al dan niet lager dan wanneer ze de juiste spelling hadden aangehouden.

    Reageren
    • AGM scooters zegt:
      06 Mei, 2010 om 11:48

      Mee eens, de juiste spelling wekt vertrouwen op en straat professionaliteit uit. Als ik zelf ga zoeken en ik zie hyves taal dan wijk ik daar ook vaak vanaf

  • Frits Jaspers zegt:
    04 Mei, 2010 om 10:45

    Ik denk dat dit inderdaad dat dit ten nadele is voor SEOrs. Ik ben echter een nieuwe functie van Google tegengekomen die misschien wel weer zorgt voor een beetje verlichting.

    Zie hier de nieuwe funtie:

    http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&q=aloe+vera&meta=&aq=f&aqi=g10&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=1add784e0fa3849c

    Ik denk dat deze functie voor SEOrs zeer nuttig kan zijn. Ik zou als gebruiker wel op deze “verwante zoekopdrachten” klikken. Als SEOr kan je hier je keywords natuurlijk op aanpassen.

    Reageren
  • Martine Bakx zegt:
    04 Mei, 2010 om 17:21

    Wat ik dubieus vind is dat google klaarblijkelijk bepaalt wat de juiste spelling is. En dat de “foutief” gespelde gesponsorde resultaten boven de in hun ogen “goed” gespelde organische resultaten staan.
    Ordinaire promotie om te adverteren met verkeerd gespelde woorden?

    Reageren
    • Internetmarketing Isinet zegt:
      05 Mei, 2010 om 00:12

      Martine, bij Adwords is dit al veel langer toegepast dan in de natuurlijke resultaten. Ik zou het niet zien als promotie van Adwords. Je moet maar eens een aantal steekproeven doen, er zouden héél wat websites op schrijffouten moeten bieden om het volume aan ads te vertegenwoordigen.

    • Martine Bakx zegt:
      05 Mei, 2010 om 08:43

      Mijn opmerking slaat op de laatste printscreen van Karel, waar hoekburo staat ingetikt. Er verschijnen WEL advertenties met dat woord, maar geen organische resultaten.

      Ik adverteer zelf oa met het woord prinsessejurk. En dat woord haalt een goede score.

      Maar ja als je het conversiepercentage van adwords vergelijkt met de organische resultaten, dan scheelt dat bij mij een factor 3! Reden om niet al teveel energie in adwords te steken.

    • AGM scooters zegt:
      06 Mei, 2010 om 11:53

      Als het maar geld op levert. Ik vind wel dat ze dit ook bij de gesponsorde door moeten trekken voor een goed overzicht.

      De essentie van google: Zo goed mogelijk resultaat met de meeste inhoud voor een zoekopdracht.

      Waarom is een website geoptimaliseerd met een fout gespeld woord zoals buro voor het gemak minder kwalitatief voor degene die de zoekopdracht uitvoert? Wellicht dat deze website’s net zoveel kwaliteit hebben als de goed gespelde

  • Dries Bultynck zegt:
    04 Mei, 2010 om 18:09

    Als ze alles gaan doortrekken naar correcte spelling op zich geen probleem voor mij maar dat ze dan dat ook doortrekken bij de keywords research tool. Dan moeten ze ook niet afkomen met het aantal mensen die een verkeerde ingave hebben ingegeven aangezien we er toch niet veel meer zullen kunnen mee spelen :) is nogal kort door de bocht maar als het ene wordt toegepast, waarom dat niet de andere functies.

    iemand die dezelfde mening deelt?

    Reageren
  • Vacatures in Nederland zegt:
    04 Mei, 2010 om 19:41

    Waarschijnlijk komt dat ook nog wel.. Als het algoritme over enige tijd zo is aangepast dat de verkeerde spellingen veranderd worden (is het trouwens wel de verkeerde?? Of is het gewoon de spelling die het meeste gebruikt wordt??) zal dit ook wel te merken zijn in de andere tools..

    Reageren
  • Leendert zegt:
    05 Mei, 2010 om 11:34

    Ik denk dat Google nog altijd de stelling hanteert: if the end user likes it, the search engines like it.
    Het principe achter het ‘bedoelde u…’-algoritme is in grote lijnen dat Google een suggestie geeft voor een woord dat door veel mensen op die manier werd verbeterd en dus als relevanter wordt beschouwd. Dat betekent dus dat ‘hoekbureau’ bij de meeste mensen de voorkeur heeft ten opzichte van ‘hoekburo’. Daarom is het vanuit de optiek van Google logisch om resultaten te tonen die de meeste eindgebruikers als het meest relevant beschouwen.

    Reageren
  • Tine zegt:
    06 Mei, 2010 om 14:25

    Ik heb het idee dat dit alweer uit Google verdwenen is? Ik kan het niet meer terug vinden.

    Reageren
  • Tine zegt:
    06 Mei, 2010 om 14:33

    even een update op mijn vorige reactie. Het staat er inderdaad nog voor “verjaardagskado”, maar bvb niet voor “kado” of “verjaardag kado”

    Reageren
  • Tom de Haan zegt:
    06 Mei, 2010 om 16:27

    goede oplossing voor verkeerde gespelde woorden etc. thanks for sharing!

    Reageren
  • Tim zegt:
    07 Mei, 2010 om 09:18

    Nu kijkt big brother niet alleen meer toe en laat dat subtiel weten, hij veranderd nu ook gewoon alvast het e.e.a. voor je. Er zou toch een moment moeten komen dat het allemaal iets te ver gaat. Ben wel benieuwd wanneer (en waarmee) zo’n grens bereikt wordt

    Reageren
  • Easy Zoekmachine optimalisatie zegt:
    07 Mei, 2010 om 13:04

    Erg interessante ontwikkeling inderdaad. Wel is mij ook opgevallen dat Google met de restyling van de zoekmachine meer kan aanduiden wat je liever had willen zien. Daarnaast een goede vooruitgang voor de Nederlandse taal, maar lang niet voor alle dialecten die zich ook in Nederland voor doen.

    Ik ben benieuwd hoe snel Google het toestaat om woorden toe te voegen tot hun ‘woordenboek’ om ervoor te zorgen dat er wel relevante resultaten tevoorschijn komen.

    Groeten,

    Stijn Driessen

    Reageren
  • Tim Huijbers zegt:
    07 Mei, 2010 om 14:36

    Die restyling is inderdaad ook nieuw, wel even wennen ;)

    Reageren
  • hardlopen zegt:
    24 Mei, 2010 om 00:53

    Ik ben er wel blij mee, vul nu ook geen description tag meer in, Google toont toch die delen van je tekst die relevant zijn voor de bezoeker.
    Scheelt je weer werk.

    Reageren
  • Internet marketing zegt:
    25 Mei, 2010 om 10:27

    Dit is inderdaad een klap in het gezicht van de vele kado/buro/nivo-ondernemers die Nederland rijk is. De taalcorrectie van Google is voor mij persoonlijk een zegen, omdat het bij mij vaak genoeg voorkomt dat ik een woord verkeerd intik. Ook vind ik het een goed teken dat de juiste spelling van woorden wordt weergegeven, zodat iedereen bewust wordt van de manier waarop deze woorden vandaag de dag worden geschreven.

    Voor veel oudere mensen is het lastig om bij te blijven met de almaar veranderende taal, waardoor ik het eens ben met het standpunt dat Google niet zonder pardon de zoekresultaten van de ‘juiste spelling’ weer mag geven. Je zoekt op een bepaalde term, dus de resultaten van die term moeten worden weergegeven, met daarbovenaan een suggestie van de juiste spelling van de zoekterm. Wellicht dat Google een eigen woordenboekfunctie kan inbouwen (god forbid dat Google zou doorverwijzen naar de Dikke van Dale), waardoor men vervolgens de tekst ‘Bedoelde u misschien’ aan kan vullen met een verwijzing naar het eigen woordenboek. Op deze manier worden gebruikers bewust van het ‘fout’ Nederlands dat zij gebruiken en kunnen mensen die op zoek zijn naar een kado gewoon op hun eigen nivo blijven surfen en krijgen ze geen ‘verkeerde’ zoekresultaten cadeau.

    Reageren
  • Hypotheekrente zegt:
    25 Mei, 2010 om 11:06

    Toch blijft zo’n META description ook vaak nuttig. Het kan iig geen kwaad ze te gebruiken.

    Reageren
  • Chiel zegt:
    20 Jun, 2010 om 21:22

    Persoonlijk vind ik dit zeer spijtig van Google..

    Mijn domeinnaam is http://www.denooyer.nl. Als iemand zoekt naar ‘de nooyer’ dan krijg je resultaten voor ‘de nooijer’.
    Ik snap best dat de variant met een ij bekender is, maar ze doen nu net alsof de variant met y niet bestaat. Veel mensen typen nu ‘de nooyer’ in, maar krijgen dan niet mijn website zoals het hoort en zien de regel ‘Resultaten weergeven voor de nooijer. Zoek in plaats daarvan naar de nooyer’.

    Kwalijke zaak!

    Reageren

Reageren