Naar
boven

5 conversie-optimalisatie quick wins

Conversie-optimalisatie is hot, verslavend en nog belangrijker, elke online onderneming zal er uiteindelijk meer winst mee behalen! Ik herhaal, elke website zal er meer winst mee behalen. Maar dat wist je natuurlijk al, en je bent al volop aan het testen nietwaar? Nee? Shame on you!

Want beginnen met conversie-optimalisatie is helemaal niet zo moeilijk. Sterker nog, technisch gezien is het vaak een fluitje van een cent!

Met Yargon zijn we nu al een flinke tijd bezig met conversie-optimalisatie, en de resultaten zijn keer op keer verbluffend. Per test die wij uitvoeren verhogen wij het conversiepercentage met gemiddeld 25%. Dit zijn resultaten die je zelf ook kunt behalen, het is vooral een kwestie van beginnen!

In dit artikel leg ik kort uit hoe we gaan optimaliseren en geef ik 5 quick wins voor conversie-optimalisatie, here we go!

Wat is conversie-optimalisatie?

Bij conversie-optimalisatie ga je ervoor zorgen dat een bepaald conversiepercentage, bijvoorbeeld de inschrijving op de nieuwsbrief of het afrekenen van een product, wordt geoptimaliseerd. Met andere woorden, conversie-optimalisatie is het structureel verhogen van het conversiepercentage.

Het verhogen van het conversiepercentage wordt gedaan middels het testen van de verschillende onderdelen op een pagina. Denk bijvoorbeeld aan een andere bestelknop, of het gebruik van andere afbeeldingen. Doormiddel van gratis software van Google kun je dergelijke zaken testen, en Google zal precies zeggen welke variant nu beter scoort, en dus een hoger conversiepercentage heeft.

Waarom het verhogen van je conversiepercentage belangrijk is wordt in het begin van dit artikel uitgelegd: Conversiepercentage verhogen.

Welke gratis software gaan we gebruiken?

Het is misschien geen verassing, maar ook hier komt Google om de hoek kijken. Zij hebben namelijk een handige software gemaakt genaamd Google Website Optimizer. En met deze gratis software is het zeer eenvoudig om te starten met conversie-optimalisatie. Indien je nog niet bekend met Google Website Optimizer of multivariate testen bekijk dan deze 2 minuten durende video.

5 quick wins voor conversie-optimalisatie

1: Kies de juiste pagina

Wanneer je begint met het optimaliseren van je conversiepercentage is het belangrijk dat je een pagina neemt die ook daadwerkelijk voor een hoger conversiepercentage kan zorgen. Mijn advies hierin is, probeer een balans te vinden tussen enerzijds een pagina die voldoende verkeer heeft (die dus een groot deel van je bezoekers te zien krijgt) en anderzijds een pagina die ook daadwerkelijk in de conversiefunnel ligt, en het liefst zo diep mogelijk.

Het grootste effect wordt bereik door die pagina te nemen waar de meeste “weerstand” is. Met andere woorden, die pagina waar de mensen afhaken, of niet de gewenste actie uitvoeren. Maar zoals eerder vermeld, deze pagina dient wel genoeg bezoekers te krijgen om de test vlot te laten verlopen.

2: Test “grote” dingen

Wanneer je begint met het testen van bepaalde onderdelen op een pagina denk dan “groot”. Het is niet erg om rigoureuze aanpassingen te doen. Want door het te testen weet je wat werkt, en niet werkt.

De grote fout die wij beginners zien maken is dat ze zaken testen als een andere tekstkleur of een ander lettertype. Begrijp me niet verkeerd, dergelijke aanpassingen kunnen het conversiepercentage verhogen! Maar je bent dan bezig met het testen op microniveau, en logischerwijs zul je dan ook “slechts” microresultaten behalen.

Begin dus met het testen op macroniveau. Denk bijvoorbeeld aan twee totaal verschillende teksten, andere afbeeldingen, andere posities van de call to action enzovoort. Pas nadat je hier een “winnaar” hebt gevonden kun je beginnen met het testen op microniveau. Het macro/microniveau principe heeft twee voordelen. Ten eerste zul je sneller betere resultaten boeken en ten tweede verspil je geen tijd door het microtesten van een variant waarvan achteraf blijft dat die variant niet de “winaar” is.

3: Test niet teveel variabelen binnen 1 test

Met Google Website Optimizer kun je helemaal los gaan, en veel verschillende zaken op een pagina testen. Pas hiermee op, want het testen van teveel variabelen in één test zorgt ervoor dat er veel combinaties ontstaan. En des te meer combinaties, des te langer een test duurt!

4: Zorg voor een statistisch onderbouwd resultaat alvorens je een test beëindigt

Wanneer je gebruik gaat maken van Google Website Optimizer hoef je je hierin geen zorgen te maken, omdat dit standaard is ingebouwd in dit systeem. Maar toch wil ik even vermelden dat het wel belangrijk is dat er voldoende gegevens zijn om een winnaar aan te wijzen. Dit om ervoor te zorgen dat de “toevalkans” zo klein mogelijk is.

Google Website Optimizer heeft een ingebouwd systeem wat automatisch een winnaar zal aanwijzen wanneer er voldoende gegevens zijn, ideaal dus!

5: Conversie-optimalisatie is een continue proces

Zo, we hebben het conversiepercentage met maarliefst 50% verhoogd, we zijn klaar! Helaas, zo eenvoudig is het niet. Want conversie-optimalisatie is een continue proces. De ideale website bestaat niet, maar zou je wel moeten nastreven. Een webwinkel bijvoorbeeld heeft verschillende “belangrijke” pagina’s in het bestelproces. Al deze pagina’s zijn geschikt om conversie-optimalisatie op los te laten.

Mijn advies is dus om je website te zien als een experiment wat continue getest en verbeterd kan worden.

Belangrijke opmerking

In het bovenstaande artikel heb ik het regelmatig over het conversiepercentage. Belangrijk om te weten is dat ik hiermee niet perse het algemene conversiepercentage bedoel. Elke pagina heeft namelijk een eigen conversiepercentage. Bekijk de onderstaande afbeelding om beter te begrijpen wat ik bedoel.

Wanneer je in het bovenstaande geval dus de productpagina gaat testen is de doelpagina het winkelmandje, en ga je dus de conversie testen tussen productpagina ”“ winkelmandje (in het bovenstaande voorbeeld is dat conversiepercentage nu 25%).

Kun jij meer conversie gebruiken?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
20 reacties op "5 conversie-optimalisatie quick wins"
  • Roald zegt:
    31 Mrt, 2010 om 12:40

    Starten met een simpele A-B test lijkt me wel een goed begin! Ik ben het ermee eens om te beginnen met het testen van “grote” dingen. Wanneer je deze tests hebt afgerond, dan kun je je verder toeleggen op de kleine details en meer multivariate tests houden.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      31 Mrt, 2010 om 14:48

      Volledig mee akkoord, en had ik misschien duidelijker moeten vermelden. Ik doelde hier op met tip 3.

  • daniël de voogt zegt:
    31 Mrt, 2010 om 13:03

    Prima Karel,

    Helder, onderbouwd en gemakkelijk in praktijk te brengen. Ook voor gevorderden goed om de fundamentals nog eens op een rij te zetten.

    Reageren
  • Bjorn van der Neut zegt:
    31 Mrt, 2010 om 15:31

    Wel grappig is dat ABN AMRO zijn a/b test resultaten publiek bekend maakt:
    http://www.webanalisten.nl/verbeteren/praktijk-cases/optimalisatie-abnamronl-reisverzekeringen.html

    Reageren
  • Internet Tilburg zegt:
    01 Apr, 2010 om 13:53

    A/B testing is zeker iets dat meer gebruikt zou moeten worden. Ik zal er ook eens mee gaan experimenteren.

    Reageren
  • Oeds Hiemstra zegt:
    01 Apr, 2010 om 16:39

    Hoi Karel,

    Leuk artikel! Waar ik wel benieuwd naar ben is of je ook al hebt ontdekt wat bijvoorbeeld (tot nu toe) de beste layout is voor een productpagina of winkelwagen voor een webwinkel. Je hebt ten slotte al redelijk veel resultaat behaald(25%).

    Reageren
  • 21CCS zegt:
    02 Apr, 2010 om 14:10

    Goed artikel! Wanneer je een goede conversie weet te realiseren, dan kun je zelfs met weinig bezoekers toch een rendabele website hebben.

    Reageren
  • Jaap zegt:
    03 Apr, 2010 om 13:47

    Een onderdeel wat vaak vergeten wordt, goed dat je het noemt.
    Veel mensen zijn slechts op jacht naar veel bezoekers.
    Maar kijken, kijken en niet kopen is niet winstgevend.

    Reageren
  • Fitnessapparatuur zegt:
    05 Apr, 2010 om 18:04

    Testen wordt hier in ieder geval te weinig gedaan. Zal er de komende weken eens mee aan de slag gaan. Dit kan uiteindelijk meer winst opleveren. De belangrijkste actie bij een webshop is natuurlijk bestellen, maar als klanten bellen naar de winkel en vanuit daar een beslissing nemen is het moeilijk te testen of het iets op heeft geleverd

    Reageren
  • Jan zegt:
    05 Apr, 2010 om 20:32

    Hoe test ik de conversies van de verschillende betaalmogelijkheden ?

    Is het zo wie zo verstandig om voor elke betaalmethode een aparte goal te maken of het te controleren.

    Ik kan mij best voorstellen dat de ene methode beter converteert dan de andere en je dus kan spelen op de verschillende pagina’s met logo’s etc

    Of toch een goal en dan de verschillen er uit filteren

    Jan

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      06 Apr, 2010 om 13:03

      Dag Jan,

      Dat is inderdaad verstandig. Je zou er dan ook voor kunnen kiezen om ze daarna automatisch door te sturen naar een algemene bedanktpagina, zodat je ook de overall conversies kunt meten en op die pagina eventueel de e-commercecode kunt plaatsen.

  • Hypotheekrente zegt:
    06 Apr, 2010 om 10:43

    @Karel: Is het verstandig te testen op bestaande (geïndexeerde-) paginas? Zal dit niet zorgen voor verwarring bij de zoekmachines? (content die verandert)
    Of is het zo dat zoekmachines steeds de originele pagina te zien krijgen?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      06 Apr, 2010 om 13:04

      Nee, daar hoef je bij Google website optimizer niet zo bang voor te zijn, aangezien het van Google is.

  • Attention Marketing Bladel zegt:
    23 Apr, 2010 om 12:39

    Testen en optimaliseren scheelt aanzienlijk in het marketingbudget. Zonder testen kun je honderden euro’s uitgeven aan Adwords of andere betaalde marketing, maar dit kun je allemaal besparen als je de juiste tests uitvoert, en natuurlijk met de resultaten daarvan de site gaat optimaliseren. Goed artikel wederom!

    Reageren
  • Martijn zegt:
    10 Jul, 2014 om 23:00

    Hallo Karel

    Hoe stabiel blijft het conversie percentage in webwinkels. Volgens een specialist was mijn conversie percentage netjes en door te testen op verschillende zaken liep dit steeds iets op. Alle weken een paar procent erbij.

    Als ik van 18 mei tot 28 juni onze conversie bekijk loopt deze van 2,19% tot 2,68% per week.

    Nu is er echter niets veranderd aan de webwinkel maar zakt mijn conversie percentage vorige week in tot 1,58% en nu zelfs de laatste 4 dagen tot 1,02%

    Bezoekersaantal blijft stabiel en komen uit de zelfde kanalen en zoekwoorden als de weken ervoor. Ook lijkt alles gewoon te werken met de test bestellingen die ik heb uitgevoerd. Een aantal maanden geleden ook zon periode gehad dit is toen vanzelf weer over gegaan. Alleen vraag ik mij af is dit normaal en zie je dit bij meer webwinkels?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      11 Jul, 2014 om 13:14

      Dag Martijn,

      Dat is ook vooral afhankelijk van het aantal bestellingen. Zijn er dit relatief gezien weinig, dan kan het sterk fluctueren uiteraard. Het kan dan zomaar toeval zijn dat er een paar dagen iets minder bestellingen zijn. Je zult dus ergens een periode moeten kiezen die representatief is.

      Toch zul je ook daar weer rekening moeten houden met het feit dat seizoensinvloeden, weer en bijvoorbeeld sportevenementen een grote invloed kunnen hebben.

  • Martijn zegt:
    11 Jul, 2014 om 13:37

    Hallo Karel

    Bedankt voor je antwoord. Aangezien onze bezoekers hoofdzakelijk mannen zijn zag je tijdens het voetbal een lichte vermindering in bezoekers.

    Alleen moet dan het conversie percentage niet hetzelfde blijven? Aangezien dit maanden lang stabiel is rond de 2% met steeds een lichte stijging. Of kort gezegd, moet ik me zorgen maken of nog niet?

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    14 Jul, 2014 om 23:00

    Ik zou me voorlopig nog geen zorgen maken! Gewoon goed in de gaten blijven houden.

    Reageren

Reageren