Naar
boven

5 tips voor succesvolle contentmarketing in het mkb

tips voor contentmarketing mkb

Vind jij het als kleine organisatie ook zo lastig om bezig te gaan met contentmarketing? Waar moet je beginnen, wat voor content ga je creëren, en op welke kanalen deel je dit? En dan wil je het liefst ook nog een zo goed mogelijk resultaat behalen. Maar hoe doe je dat precies, succesvol zijn met contentmarketing zonder direct je hele marketingbudget op te maken? In dit artikel help ik je op weg met vijf tips.

1. Formuleer een doelstelling

Als kleine organisatie heb je waarschijnlijk geen tijd en budget voor een lang, strategisch traject. Daarom beperken we de strategie tot de essentiële vraag: wat wil je uiteindelijk bereiken met contentmarketing? Formuleer een doelstelling en houd deze scherp voor ogen. Dit zijn een aantal voorbeelden van doelen die vaak gehaald willen worden:

  • Meer bezoekers naar je website
  • Naamsbekendheid opbouwen
  • Beter vindbaar worden in de zoekmachines
  • Meer leads genereren
  • Imago verbeteren

Als je eenmaal een vertrekpunt hebt, is het makkelijk om vanuit daar strategische keuzes te maken.

kiezen wegwijzer

2. Maak een aantal strategische keuzes

Als kleine organisatie hoef je echt geen uitgebreid boekwerk te maken met een strategie van tientallen pagina’s. Toch is het goed om een aantal zaken voor jezelf op papier te zetten. Je wil tenslotte wel content maken die echt een bijdrage levert aan het behalen van de doelstelling die je hebt geformuleerd. Hoe weet je anders welke content je moet creëren, als je niet eens weet wat je wil bereiken? Je komt al snel in de juiste richting wanneer je weet wat je doelgroep is, welk verhaal je aan deze doelgroep wil vertellen, en waar je dit wil gaan doen. Hierbij bepaal je dus alvast wat voor soort content je wil gaan maken en hoe je dit met je doelgroep wil delen. Maar hoe kies je de juiste vorm van content die bij jou past, en hoe weet je via welke kanalen je deze content het beste kan verspreiden? Daar ga ik verder op in bij de volgende stappen.

3. Zorg voor een constante basis

Ondanks dat je als kleine organisatie waarschijnlijk niet ontzettend veel mensen om je heen hebt, en niet ontelbaar veel middelen tot je beschikking hebt, zijn er genoeg mogelijkheden om een goede start te maken met contentmarketing. Een belangrijke tip: focus. Je kunt wel allerlei infographics, vlogs en blogartikelen maken, een kennisbank opzetten én ook nog webinars te geven, maar dan doe je ‘van alles maar een beetje wat’. Kies liever voor één of twee vormen, en ga er vol voor! Vervolgens is het belangrijk om vol te houden: zorg voor een constante basis. Hoe weet je zeker dat je het dit keer wel vol gaat houden? Zorg ervoor dat je iets kiest wat echt goed bij jou past, en wat je ook leuk vindt om te doen. Stop bijvoorbeeld wekelijks energie in het schrijven van een uitgebreid artikel, en je zult merken dat je er elke week beter in wordt. Stel bovendien een realistische doelstelling, zodat je deze ook daadwerkelijk kunt halen. Bijvoorbeeld: 1 blogartikel per week schrijven.

4. Recycle content

Maak het jezelf vooral niet te moeilijk, en maak gebruik van content die je al hebt. Waarschijnlijk bezit je namelijk, zonder dat je het zelf weet, al over voldoende content. Bijvoorbeeld een onderzoek dat je eens hebt uitgevoerd, of een interview dat je hebt gegeven aan de lokale krant. Dit is ideale content die je kunt omvormen tot nieuwe content. Ook kun je verschillende soorten oude content samenvoegen tot één mooi document, en dit via een pdf-bestand aanbieden. Een andere tip: heb je al eens eerder een groot artikel geschreven? Splits deze dan op, zodat je deze content kunt hergebruiken voor een aantal kleine artikelen. Pas daarbij wel op voor duplicate content, dus zorg ervoor dat je zinnen omvormt en eventueel vanuit een andere invalshoek gaat herschrijven. Een aantal oudere artikelen kunnen ook geschikt zijn om samen een infographic van te maken. Genoeg mogelijkheden dus!

delen afbeelding met pijlen

Nu je voor jezelf een aantal contentideeën hebt uitgedacht, kun je deze in een zogeheten contentkalender vastleggen. Maak heel simpel een document in Excel, waar je in de linkerkolom alle data zet en in de rijen de onderwerpen die je voor die dag wil gebruiken. Dit geeft je houvast en overzicht. Houd hierbij ook rekening met speciale feestdagen die voor jouw organisatie van belang zijn om op in te spelen. Denk hierbij aan moederdag, Koningsdag en kerst.

5. Kies de juiste kanalen

‘Kies voor de kanalen die het beste bij jouw organisatie aansluiten.’ Dit heb je vast al vaker gehoord of gelezen. Maar hoe weet je nu welke kanalen het beste bij je organisatie passen? Als je weet waar je doelgroep zich bevindt, kom je al richting het antwoord op deze vraag. Ook hier geldt weer: wees selectief en houd je focus. Snapchat is op dit moment bijvoorbeeld ontzettend populair bij de jeugd, en bij Facebook is de vergrijzing een beetje toegeslagen. Bekijk dus goed waar je doelgroep actief is, en kies op basis daarvan welke kanalen je gaat gebruiken.

boom met kanalen

Maak je al gebruik van een aantal kanalen, waar je de afgelopen jaren al veel volgers hebt opgebouwd? Dan moet je deze kanalen zeker niet zomaar opgeven, want het is zonde om niets te doen met al die volgers! Heb je toch het gevoel dat je nieuwe kanalen nodig hebt om je doel te bereiken? Breng dit kanaal dan ook onder de aandacht bij de volgers van je andere kanalen. Ga je bijvoorbeeld starten met Instagram? Laat dit dan weten in je nieuwsbrief, zodat je abonnees daar ook van op de hoogte zijn.

Klaar om aan de slag te gaan?

Serieus aan de slag gaan met contentmarketing is absoluut mogelijk. Je hoeft niet elke dag video’s te maken die viral gaan, en wekelijks webinars en podcasts te organiseren die door duizenden mensen worden gevolgd. Het kan zeker ook kleinschalig! Blijf altijd dicht bij jezelf, en draag je passie en enthousiasme voor jouw vak over aan je volgers.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Anke Kemerink
Anke is de USB-stick van KG. Ze maakt ruimte voor diverse ideeën op het gebied van copywriting en content creatie.
Wees de eerste die reageert!

Reageren