Naar
boven

Click-to-Call advertenties iets voor jouw business?

Afgelopen weekend las ik op Searchengineland dat Google zelf verbaasd is over het succes van click-to-call in Google AdWords. Deze dienst is nu een jaar actief en zorgt nu al voor miljoenen telefoontjes per maand.

Binnen Nederland wordt deze functie volgens mij nog niet optimaal gebruikt. Een beetje zonde, want voor sommige adverteerders is dit een erg interessante optie.

Hoe werkt click-to-call?

Het principe is erg eenvoudig. Bekijk de onderstaande video van Google zelf maar eens:

Voor wie is click-to-call interessant?

Click-to-call advertenties zijn voor verschillende groepen adverteerders interessant, hieronder bespreek ik er een paar:

Lokale adverteerders

Dit is uiteraard de meest interessante groep. Wanneer je een lokaal bedrijf bent (bijvoorbeeld een tegelzetter) zijn deze advertenties uitermate geschikt.

Ook wanneer je meerdere vestigingen hebt zijn deze advertenties interessant. Je kunt namelijk per regio aangeven welke telefoonnummers er getoond moeten worden. Op die manier kan elke regio zijn eigen doelgroep bedienen.

Restaurants zijn ook een ideale doelgroep voor deze advertenties. Ik zoek met mijn mobiel op “restaurant Eindhoven”, en ik kan direct bellen naar het restaurant om te reserveren!

Helpdesk

Een andere interessante groep zijn alle adverteerders met een actieve helpdesk. Stel ik zoek op mijn mobiel naar “helpdesk Ziggo”. Als service naar de klant is het ideaal om dan meteen het telefoonnummer te vermelden, waar ik dan direct op kan klikken.

Vergeet niet, iemand die de klantenservice nodig heeft zit vaak met een probleem. En dan kun je er maar beter voor zorgen dat deze persoon zo snel en goed mogelijk geholpen wordt.

Click-to-call vooral voor mobiel

Het spreekt voor zich dat deze advertenties vooral interessant zijn voor “mobiele” zoekers. Van de andere kant, vergeet niet dat tegenwoordig steeds meer mensen ook regelmatig surfen vanaf hun mobiel. Deze doelgroep kan dus wel eens groter zijn dan je denkt!

Tip: Bekijk in Google Analytics eens hoe groot deze doelgroep daadwerkelijk is:

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
12 reacties op "Click-to-Call advertenties iets voor jouw business?"
  • Nomar zegt:
    31 Jan, 2011 om 11:04

    Had er wel eens van gehoord, maar me nog nooit in verdiept! Thanks voor de video :)

    Reageren
  • Stijn Veeger zegt:
    31 Jan, 2011 om 12:49

    Een hele mooie manier om in de zoekresultaten te komen als adverteerder, maar vreselijk als deze ads in het inhoudsnetwerk op andere sites ook vertoond worden. Vrijwel altijd niet relevant.

    Ik heb regelmatig deze ads gezien op onze mobiele sites waar we een adsense blok hebben. Ik verafschuw het! En ik kan ze niet blokkeren, omdat er geen url zichtbaar is die te blokkeren is. Dus een leuke strategie om een concurrent lastig te vallen. Zet een click-2-call advertentie op hun website op (moeten ze wel adsense hebben draaien op hun mobile website). Deze valt niet te blokkeren door de uitgever.

    Reageren
  • Crosstrainer zegt:
    01 Feb, 2011 om 14:06

    Wij gebruiken het ook al een tijdje en het zijn vooral de apple gebruikers die hier wat mee doen.

    Zelf gebruik ik het overigens regelmatig! Erg handig!

    Reageren
  • janis zegt:
    01 Feb, 2011 om 14:35

    ben er op aan het wachten..

    maar dit is toch nog niet mogelijk in nederland..

    zijn al verschillen tricks op de markt op gratis gebeld en gebeld worden met click call.

    Reageren
    • Crosstrainer zegt:
      04 Feb, 2011 om 15:37

      Als je je google places acount gekoppeld hebt gaat dit vanzelf

  • janis zegt:
    01 Feb, 2011 om 14:42

    ow sorry ben in de war van call me back..

    Reageren
  • Mike zegt:
    01 Feb, 2011 om 15:14

    Hallo Karel,
    Heb mij suf gezocht naar die mogelijkheid, maar zal voor Belgie wel niet mogelijk zijn want kom die optie niet tegen.
    Zal de eerste keer niet zijn dat er iets in Belgie niet beschikbaar of mogelijk is. Heb dit met Ebay ook regelmatig: Euh nee mijnheer Belgie doet daar niet aan mee…

    Reageren
  • Juhani Polkko zegt:
    02 Feb, 2011 om 18:26

    Hi Janis – actually building a similar solution in Netherlands is now possible with call tracking numbers. Actually besides mobile, using call tracking it’s also possible to charge by call for online and even print advertising.

    If you work for an agency, network or publisher, feel free to drop me a line at juhani.polkko@freespee.com and I will tell you more. And this is NOT a callback solution.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      02 Feb, 2011 om 20:23

      I’ve dropped you a line Juhani…

  • ruben zegt:
    04 Feb, 2011 om 16:28

    Ik weet niet of het heel noodzakelijk is, ik ben namelijk een intensief smartone gebruiker en als ik een bedrijf zoek doe ik dit over het algemeen via google maps. eenmaal het bedrijf gevonden ,en indien het bedrijf keurig zijn gegevens doorgegeven heeft is de bel knop al aanwezig en nog gratis ook voor het bedrijf.

    Reageren
    • ruben zegt:
      04 Feb, 2011 om 16:44

      En nog even een kleine toevoeging, als ik een bedrijf google op mijn smartphone en ik klik in de bedrijfsresultaten van google op de naam van het bedrijf komt er ook al een belknop te staan bovenaan de pagina. Ik gebruik momenteel android maar weet niet hoe dit werkt op andere smartphones.

  • Relatiegeschenken zegt:
    04 Feb, 2011 om 16:57

    Ik vraag me af of het inderdaad wat bijdraagt, of dat het juist meer werk oplevert… Iets om me nog even in te verdiepen! Bedankt iig voor de info :)

    Reageren

Reageren