Naar
boven

Doelgerichte AdWords campagnes maak jij voortaan zelf met deze tips!

Bij het opzetten en onderhouden van AdWords campagnes is een solide basis van groot belang.

Vooral door de stijgende concurrentie op AdWords in vrijwel iedere branche, worden online adverteerders meer dan ooit uitgedaagd om campagnes specifiek te targetten op de bezoekers die uiteindelijk overgaan tot een conversie.

Nog veel te vaak zie ik AdWords campagnes voorbij komen die zijn opgezet zonder een doordachte strategie. De basis van een goede AdWords strategie is het centraal stellen van de doelgroep. De inzichten die volgen vanuit de grondige doelgroep-analyse ga je vervolgens vertalen naar een doelgroep-gerichte campagne.

Die praktische vertaling ga ik vandaag bespreken.

Even terug naar de basis, de theorie: koopbeslissingsproces & concurrentieniveaus

Om in kaart te brengen hoe je gericht je doelgroep kunt bereiken via AdWords is een doordachte strategie nodig.

Iedere succesvolle AdWords campagne begint met het centraal stellen van de doelgroep. Deze doelgroep wordt omschreven aan de hand van 2 belangrijke aspecten; de fase van het koopbeslissingsproces en het concurrentieniveau waarop je in die fase concurreert.

Model yargon concurrentie aankoopfasen

*Aan de verschillende behoefteconcurrentieniveaus zijn de elementen ‘latente behoefte’ en ‘retentie’ toegevoegd om het model te completeren.

Om inzicht te krijgen in dit model en hoe dit voor jouw organisatie kan werken is het goed om eerst even dieper in te gaan op de 2 theorieën die aan dit model ten grondslag liggen.

Koopbeslissingsproces

Het koopbeslissingsproces is een model dat door marketeers al meer dan een eeuw wordt gebruikt om de verschillende stadia die een klant doorloopt (alvorens hij een aankoop doet) in kaart te brengen.

1. Probleem herkenning

In deze fase wordt de klant zich bewust van een probleem of behoefte. De aard van de behoefte kan verschillen, maar de behoefte wordt dermate groot dat hij/zij op zoek zal gaan naar een oplossing voor het probleem.

2. Zoekproces

De klant is in dit stadium op zoek naar een oplossing voor zijn probleem. Hij oriënteert zich en verzameld informatie via verschillende bronnen.

3. Alternatieven evalueren

In deze fase stelt de klant keuzecriteria samen waarop hij de keuze voor een aanbieder gaat maken. Uitdaging voor marketeers ligt hierbij voornamelijk op het vlak van inzichtelijk maken van de keuzecriteria.

4. Selectiestadium

In het selectiestadium wordt de keuze voor één aanbieder gemaakt. De klant kiest hierbij voor de aanbieder die hem/haar het meeste waar voor z’n geld biedt. De uitdaging ligt hierbij een voorkeurspositie bij de klant te verwerven.

5. Evaluatie beslissing

In deze fase heeft de aankoop van het product of de dienst al plaatsgevonden. De klant bepaalt nu of het product of de dienst aan de verwachtingen heeft voldaan en een goede oplossing is voor zijn/haar behoefte.

Erg interessant, omdat deze fase veel inzicht biedt in de mate waarin het product voldoet aan de specifieke behoeften van de doelgroep.

Bekijk ook onderstaande video (zit geen geluid bij):

Concurrentieniveaus

Een belangrijk onderdeel van de concurrentie-analyse is het beschrijven van de concurrentie op verschillende niveaus. We hebben het dan over de volgende vier niveau’s:

1. Behoeften concurrentie

Concurrentie tussen verschillende behoeften.
Voorbeeld: verbouwing van de keuken of aanschaffen van een nieuwe auto.

2. Generieke concurrentie

Concurrentie tussen aanbieders van producten die in dezelfde behoefte voorzien.
Voorbeeld: kiezen voor een poncho en een paraplu tegen de regen.

3. Product concurrentie

Concurrentie tussen 2 verschillende (technische) verschijningen van hetzelfde product.
Voorbeeld: een kolen-barbecue of een barbecue op gas.

4. Merkconcurrentie

Concurrentie tussen twee substituut-merken.
Voorbeeld: een Android telefoon of een iPhone.

En nu”¦ de praktijk!

In onderstaand voorbeeld gaan we de zojuist besproken theorie in de praktijk brengen.

Voorbeeld: Advocatenkantoor

Je hebt een advocatenkantoor en wilt via de website meer leads genereren middels een formulier. Op die manier wil je graag in contact te komen met nieuwe klanten.

Je hebt al een helder beschreven doelgroep op basis van verschillende variabelen zoals leeftijd, geslacht, burgerlijke staat, opleidingsniveau etc.

Probleem..

Maar hoe vertaal je dit vervolgens naar zoekwoorden? Hoe vertaal je een 45-jarige, getrouwde man met een afgeronde universitaire opleiding en ‘goede baan’ die op zoek is naar jouw advocatenkantoor? Niet. Dat is in veel branches/situaties simpelweg niet te realiseren.

De oplossing!

Hoe kun je dan wel onderscheid maken in je doelgroep? Simpel. Anders segmenteren! Neem bijvoorbeeld het zoekwoord snel rijbewijs terug voor die hoogopgeleide zakenman van middelbare leeftijd die zojuist door een snelheidsovertreding z’n rijbewijs is kwijtgeraakt.

In deze is het niet zozeer van belang dat hij van middelbare leeftijd is of hoog opgeleid, maar wel dat hij z’n rijbewijs kwijt is en zo snel mogelijk een oplossing voor z’n probleem wil.

Er is sprake van urgentie en bezoekers met een urgent probleem zijn doorgaans bereid sneller te handelen. Voor deze doelgroep kun je bijvoorbeeld een hogere CPC bieding instellen in AdWords.

Fases koopbeslissingsproces & concurrentieniveau

Bij de fases van het koopbeslissingsproces horen één of meerdere concurrentieniveaus waarop je bij een bepaald zoekwoord concurreert. Neem bijvoorbeeld het bovengenoemde zoekwoord snel rijbewijs terug.

Het niveau waarop dit zoekwoord concurreert is generiek, want de bezoeker is op zoek naar een oplossing voor zijn probleem met z’n rijbewijs.

Dit probleem kan worden opgelost door aanbieders van verschillende producten/diensten die in dezelfde behoefte voorzien; een juridisch adviesbureau, een advocatenkantoor etc.

Op deze manier krijg je inzicht in het niveau waarop je concurreert en wie je concurrenten zijn.

Hoe pak je dat aan?

Je begint bij het opzetten of analyseren van campagnes altijd met een uitgebreid zoekwoordonderzoek.

Tip: bekijk ook de video in dit artikel.

Probeer al tijdens het zoekwoordonderzoek onderscheid te maken tussen zoekwoorden gericht op verschillende doelgroepen. En speel in op de specifieke behoeften die van die doelgroep.

zoekwoordonderzoek vb

Op deze manier zet je AdWords campagnes op die bedoeld zijn voor AdWords doelgroepen. Je gaat namelijk uit van de vragen die spelen bij de doelgroep. Alleen dan kun je zorgen voor de juiste antwoorden in je AdWords advertenties.

Succes!

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dion Penterman
Dion is campagnemanager SEA bij KG Bureau. Hij houdt zich dagelijks bezig met zoekmachine adverteren voor uiteenlopende klanten en heeft een brede interesse in (online) marketing.
5 reacties op "Doelgerichte AdWords campagnes maak jij voortaan zelf met deze tips!"
  • Rowdy Groothedde zegt:
    02 Aug, 2014 om 16:29

    Hoi Dion,

    Ik heb een vraag die een beetje afwijkt van je artikel.

    Jaren geleden heb ik een keer een Google slap gehad, omdat ik mijn bezoekers via adwords op een optin pagina liet komen.

    Toen kon en mocht ik Adwords niet meer gebruiken.

    Is er een manier waardoor je toch weer met Adwords mag komen te werken?

    Alvast bedankt!

    Reageren
  • Ivo Faase zegt:
    03 Aug, 2014 om 16:40

    Lukt het ook niet door een nieuw AdWords account aan te maken met een ander e-mailadres?

    Reageren
  • Wouter zegt:
    04 Aug, 2014 om 10:11

    Hoi Rowdy,

    Dion is op dit moment op vakantie, vandaar dat ik je vraag beantwoord.

    Het is sinds kort mogelijk om een Google penalty op organisch vlak ongedaan te maken, maar wat Adwords betreft is dit een stuk lastiger. In principe is een ban voor Adwords permanent. Je zou kunnen proberen om in contact te komen met Google om te overleggen of er na al die jaren iets mogelijk is.

    Een account aanmaken onder een ander e-mailadres, zoals Ivo voorstelt zou ik niet aanraden. De ban is waarschijnlijk ook gekoppeld aan de domeinnaam waarvoor werd geadverteerd en de factureringsgegevens uit het account. Google is doorgaans niet coulant als je zo probeert te misleiden.

    Reageren
  • edwin zegt:
    05 Aug, 2014 om 08:19

    Leuk artikel echter het gaat er vanuit dat er altijd een “probleem” behoefte aanwezig is bij de consument. Hoe pak je dit aan voor producten die men niet direct nodig heeft of die zo nieuw zijn dat consumenten het product nog niet kennen?
    Heeft er iemand tips hoe ik een nieuw onbekend artikel kan targeten?

    Reageren
  • Wouter zegt:
    05 Aug, 2014 om 10:06

    Hoi Edwin,

    Wanneer je een product of dienst aanbiedt waarvan consumenten nog niet weten dat ze het nodig hebben spreken we van een latente behoefte. Het “probleem” of de behoefte waar je het over hebt is dus wel bij de consument aanwezig, maar die is zich daar niet van bewust.

    Een SEA campagne richten op een latente behoefte is lastig, omdat je doelgroep (nog) niet direct zoekt naar jouw product of dienst. Toch zijn er wel goede mogelijkheden. Dion legt in zijn artikel uit hoe je je doelgroep kunt bereiken door in te spelen op de vraag van de consument op verschillende concurrentieniveau’s.

    Stel, jij hebt een ijsblokje uitgevonden dat niet smelt. Daar zoekt niemand naar, omdat niemand weet dat het bestaat. Je zou je campagne natuurlijk kunnen richten op mensen die zoeken naar (gewone) ijsblokjes, maar daar ga je waarschijnlijk niet de wereld mee veroveren. Met de juiste advertentie kun je echter ook laten zien dat jouw uitvinding een alternatief is voor vriezers en ijsmachines.

    Reageren

Reageren