Naar
boven

Hoe vind ik businesspartners online? 7 tips!

Denk je ook niet dat we allemaal teveel bezig zijn met de technische kant van de zaak , zoals daar zijn : linkbuilding, site optimaliseren,site analyseren, beter proberen te scoren in google, adwords campagnes bijschaven, etc dat we eigenlijk de essentie van het verhaal vergeten ?

Eerlijk is eerlijk, we zitten op het www om centen vanuit de pocket van een prospect op onze bankrekening te krijgen”¦

Geschrokken dat ik het zo grofweg zeg ? 

Ik denk niet dat er 1 bedrijf op het www zit omdat het daar goed vertoeven is en ze anders bang zijn om zich te vervelen tijdens de werkuren”¦

Probleem is gewoon dat er een gigantische gedoe is ontstaan rond zoekmachine optimalisatie dat (te) veel bedrijven vergeten dat innovatief bezig zijn en partners zoeken waarschijnlijk veel rendabeler is dan het ‘technisch’ aspect.

Natuurlijk moeten we tijd stoppen in bijvoorbeeld goed scoren in Google maar mocht je 1/3 van de tijd die je in SEO en of aanverwante stopt gebruiken om biz partners te vinden , dan zou je daarmee waarschijnlijk meer cash binnen halen dan wanneer je voor de zoveelste betere plaats in Google aan het mikken bent.

Een paar goede biz partners zullen veel meer voor je betekenen dan 20 super goede links, een handvol betere plaatsen in Google of van een Pagerank 3 naar een Pagerank 4 gaan met je homepagina :o

Een van de makkelijkste manieren om biz partners te vinden is je inschrijven in één of ander affiliate programma (daisycon, zanox,trade tracker,etc) al zorgen die meestal niet voor de beste resultaten.

Probleem met het grootste deel van affiliates (laten we dat vanaf nu verkorten tot aff.)  die daar actief zijn is dat velen denken dat ze al slapend rijk gaan worden en met een simpel bannertje of tekstlinkje blingbling gaan binnen halen.

Goede aff. zijn er wel maar gewoon moeilijk te vinden en als kleine vis is het zeer moeilijk om hun voor je kar te spannen ( althans mijn ervaringen).

Daarom dat ik  liever zelf op zoek ga naar een paar goede partners en eventueel een eigen aff. programma. Kan ik die personen tenminste meer uitbetalen per gerealiseerde verkoop en zullen ze ook makkelijker iets extra voor je gaan doen.

Niet dat ik iets heb tegen die aff. netwerken maar je weet zelf ook wel, hoe meer personen er tussen komen te zitten, hoe meer er aan de taart wordt gevreten.

En waarom doet iemand uiteindelijk aan aff.  marketing ? Inderdaad , omdat die cash wilt binnenhalen en liefst zoveel mogelijk zonder al te veel investering .

Waar kan je biz partners vinden ?

Net zoals bij linkbuilding (waar vind ik goede links ?) krijg je dan traditioneel die vraag naar je hoofd geslingerd. Even diep ademhalen, Zen moment inlassen en laat die lijst dan maar komen :

1. Klanten

Nog nooit aan gedacht ? Als ze tevreden van je zijn (en je stuff) dan zijn dit je absolute target groep ! En ja, 7 op de 10 hebben misschien zelf geen site maar waarom geef je ze geen WordPress site gratis en voor niks ? Kost je misschien 30-40 euro/jaar voor een domein & hosting. Zij tevreden omdat ze eindelijk zelf een site hebben waar ze over hun reilen en zeilen kunnen schrijven én ze kunnen er nog eens iets mee verdienen.

Kleine tip, zorg ervoor dat de domeinnaam op jouw naam staat ! Als er ooit problemen zijn, ze er willen ermee ophouden of erger nog de concurrent  promoten, dan heb jij in ieder geval de domein nog die het misschien niet slecht doet in Google…

Serieus, deze groep van mensen moet je echt in overweging nemen !

Willen ze geen site of zie jij dat niet zitten, dan is er ook nog zoiets als een offline aff programma waarbij je kortingsbonnen uitschrijft. Iedereen krijgt een set met kortingsbonnen waar hun unieke ID op staat. Als iemand bij jouw komt kopen met een dergelijke bon, weet je gelijk van wie die komt en kan je die mensen hun % geven.

2. Concurrenten

Yeps, je hoort het goed !

Doe het zelf dus ik zuig hier niks uit mijn duim. Als je ziet dat concurrenten een bepaald gamma niet verkopen, dan kan het best zijn dat ze interesse hebben om jouw gamma aan hun klanten aan te bieden.

Dropshipping dus..zij krijgen bestellingen binnen van hun klanten , sturen die door naar jij en jij verstuurd onder hun label.

De grootste fout die ik trouwens maakte in mijn beginjaren was alles wat de concurrentie had ook in het gamma opnemen met als gevolg, een gigantische stok waarvan een groot deel nooit verkocht raakte”¦Beter om een deal te sluiten met de concurrentie dan.

Er zit wel een klein ‘kantje’ aan daar. Als ze beginnen te zien dat het goed draait loop je het risico dat ze zelf dat gamma gaan binnen doen. Daarom dat ik dat enkel doe met producten die ik zelf maak en dus nergens anders te verkrijgen zijn.

3. Google & Blog Search

Gebruik Google..tik relevante zoekwoorden in en kijk waar er grote of kleine (niet te kieskeurig zijn in het begin) spelers zitten in je markt die mogelijks interesse hebben in een samenwerking.

De grootste kans op samenwerking vind je bij bedrijven/personen die geen rechtstreekse concurrent zijn. Voorbeeldje, een internet marketing bedrijf en een webdesign of hosting bedrijf. Beiden in dezelfde branche maar verschillende diensten..

Jij verkoopt niet alledaags bureaumateriaal en gaat aankloppen bij een bedrijf die design bureaumeubelen verkoopt..

Genoeg te vinden als je een beetje zoekt..

4. Verwijzende sites

Check je analytics en zie welke sites er je verkeer sturen. Soms is het niks maar hier en daar zit er wel een mogelijkheid tot samenwerking in. Nu krijgen ze immers niks als ze verkeer doorsturen..

5. Linkpartners

Natuurlijk enkel als ze in een gerelateerde markt operatief zijn maar gegarandeerd dat wanneer ze je een link willen geven ze ook wel oren zullen hebben om wat extra cash bij te verdienen. Ik schreef er eerder al over in “denk verder dan dat ene stomme linkje

6. Adsense

Ook een zeer succesvol medium”¦Sites die Google Adsense hebben staan, die zullen vast en zeker oor hebben als je met een voorstel op de proppen komt. Hangt ervan af welke markt je ‘speelt’ maar 3 manieren die ik gebruik :

  1. Ad Words Digger : Desktop tool die je hier kan downloaden (http://www.adwordsdigger.com/) en die je aan de hand van keywords die je intikt laat weten welke sites er adsense hebben draaien. Is wel voornamelijk op de US markt gericht maar je haalt er toch ook iets uit..
  2. Adwords Inhoudsnetwerk gebruiken : Laat een tijdje een campagne draaien op het inhoudsnetwerk en na een paar weken (of eerder) ga je een rapport maken en vraag je de sites op waar je adsense zijn verschenen.
  3. Google Placement Tool : DE beste tool om razendsnel Adsense sites te vinden. Hier gaat Google zelf tonen aan de hand van keywords die je ingeeft welke relevante sites er adsense hebben draaien. Je kan ook gewoon in categorieën gaan snuisteren. De placement tool kan je in je adwords account vinden onder Mogelijkheden->Meer hulpprogramma’s->Nieuw Hulpprogramma voor plaatsingen (bèta) of meer uitleg erover hier.

7. Affiliate netwerken & programma’s

Ook 2 killers ! Heeft je concurrent een aff. programma draaien? Geef jezelf op als aff.  (moet ik vermelden dat je daarvoor niet inschrijft met je echte gegevens :o ). Check of ze ook tekstlinks aanbieden (die meestal ook met een beschrijving komen) om hun te promoten.

Indien ja –> copy/paste die in Google et voila..met een beetje geluk en zoekwerk kan je een deel van hun aff. vinden…en als ze voor je concurrent verkopen dan is er een zeer grote kans dat ze dat voor jou ook gaan doen ! Zeker als je ‘iets meer’ kan geven”¦

Of je kan je ook gewoon inschrijven in een aff. netwerk. Je loopt gerelateerde categorieën af, checkt of er tekstlinks zijn en copy/paste die ook in Google. Al moet ik zeggen dat hier in BE&NL nog steeds bitterweinig bedrijven gebruik maken van die aff. netwerken vind ik. Ok de grote jongens wel maar de kleinere waar jij iets mee kan”¦Of ik kijk bij de verkeerde netwerken…

Er zijn echt genoeg manieren om partners te vinden, heb jij nog andere manieren ?

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dave Lorrez
Dave is een Belgische internet marketing specialist en schrijft ook op zijn eigen blog E-tail.
15 reacties op "Hoe vind ik businesspartners online? 7 tips!"
  • Hypotheekrente zegt:
    01 Sep, 2010 om 14:04

    Leuk artikel.
    Wat heb jij eigenlijk ooit verkocht als ik zo nieuwsgierig mag zijn?

    >> De grootste fout die ik trouwens maakte in mijn beginjaren was alles wat de concurrentie had ook in het gamma opnemen met als gevolg, een gigantische stok waarvan een groot deel nooit verkocht raakte…Beter om een deal te sluiten met de concurrentie dan.

    Reageren
    • Dave zegt:
      01 Sep, 2010 om 15:11

      Voornamelijk vechtsportmateriaal in de beginjaren :)

  • Parkeren Schiphol zegt:
    01 Sep, 2010 om 15:00

    Ik ken maar weinig goede aff’s die 1 op 1 de link overnemen uit ene netwerk. Ik denk dat je dan alleen de kleintjes te pakken krijgt. Het geven van een site aan klanten zie ik ook niet zitten. Ze moeten er wel actief mee bezig zijn wil je er iets uit halen en waarom zou een klant dat voor je doen?!

    Reageren
    • Dave zegt:
      01 Sep, 2010 om 15:13

      hangt waarschijnlijk vd branche af maar als je ergens in een hobby/sport sector zit dan werkt het waarschijnlijk wel iets beter dan in de parkeren in schiphol biz :)

    • Parkeren Schiphol zegt:
      01 Sep, 2010 om 15:45

      Het werkt voornamelijk voor xml feeds die ingelezen worden. Daar gebeurt normaal gesproken weinig mee.

    • Fitnessapparatuur zegt:
      01 Sep, 2010 om 20:06

      Ik ben er zelf ook een tijdje mee bezig nu. Er zijn niet heel veel goede aff die 1 op 1 willen spelen. Meestal wordt je doorverwezen naar m4n of daisycon

  • Peter Verhoeven zegt:
    01 Sep, 2010 om 17:57

    Er goed artikel met een leuke en slimme kijk op de marketing.

    Reageren
  • MXcrosskleding zegt:
    06 Sep, 2010 om 15:01

    Goede tips, wij hebben een aantal business partners maar deze betalen we gewoon per maand een vast bedrag. Dat werkt voor ons beter dan cpc of cps

    Reageren
  • Rick van Heijningen zegt:
    08 Sep, 2010 om 12:20

    Hoi Karel

    Bedankt voor je goede tips!

    Zal ze zeker toepassen.

    Reageren
  • Startpagina zegt:
    12 Sep, 2010 om 17:16

    interessant artikel, maar vraag me af hoe je de marketing methodes zou kunnen toepassen op verschillende branches op internet, zoals de webservice branche. zijn toch wel vaak branches die geen linksecties hebben op hun site omdat het er niet professioneel uit ziet.. hoe is uw mening hierover?

    Reageren
    • Dave zegt:
      13 Sep, 2010 om 09:33

      wat bedoel je precies met linksecties, zie nie het gelijk het verband tussen de tips en linksecties :)

  • BHV zegt:
    13 Sep, 2010 om 09:26

    Interessante tips. Wij maken ook altijd handig ‘gebruik’ van onze klanten met een website door elkaar wederzijdse diensten te verlenen. Heb echter nooit verder gedacht dan dat. Het samenwerken met concurrenten kan in sommige gevallen best interessant zijn, maar ook riskant. Ik denk dat de meeste bedrijven dit liever uit de weg gaan.

    Reageren
    • Dave zegt:
      13 Sep, 2010 om 09:35

      En toch doe ik het soms :) Je zou verwonderd zijn hoeveel grote concurrerende bedrijven ‘samenwerken’ zonder dat iemand daar iets vanaf weet…

    • Fitnessapparatuur zegt:
      16 Sep, 2010 om 20:13

      Vandaag voor het eerst geprobeerd in mijn branche.
      Toevallig kwam ik bij de concurrent binnen en dit heeft geleid tot samenwerken. O.a. het doorleveren van elkaars goederen!

      Het is dus zeker mogelijk!

    • Dave zegt:
      16 Sep, 2010 om 20:15

      Ik verzin echt niks hoor :)

      En leuk dat je de moeite hebt genomen om het te proberen, de meeste doen zelfs dat niet en gaan het gelijk als ‘onmogelijk’ bestempelen..

Reageren