Naar
boven

Zo kom je tot de titel op je homepage, die je bezoekers in gedachten ‘ja’ doet zeggen!

Is jouw titel een conversatiestarter?

Waarom moet iemand voor jou kiezen en niet voor je concurrenten. Hoe maak jij het verschil? Dat moet in de hoofdtitel op je homepage staan. In dit artikel leg ik je uit hoe je dat kunt doen.

Ik interviewde Geert Houben (32), CEO van het Belgische Cubigo, dat door Google is uitgeroepen tot 1 van de 15 meest beloftevolle start-ups wereldwijd. Op uitnodiging van Google mocht hij deelnemen aan de exclusieve bootcamp Blackbox Connect.

En wat hij daar leerde, kun je ook voor jouw verhaal benutten.

Inhoud en verpakking

Op de eerste dag van de bootcamp moest Houben in 3 minuten vertellen wat hij doet. Dat was chaos en iedereen deed het slecht, zo vertrouwde hij me toe.

Je verhaal helder kunnen brengen, is waar alles mee begint.

Je hebt inhoud en verpakking:

  • Inhoud is de content van je verhaal.
  • Storytelling is de verpakking.

Die twee kristalhelder krijgen in een pitch van 10 seconden, 30 seconden, 3 minuten en 30 minuten is wat Geert Houben leerde.

De 10-secondenpitch als vertrekpunt voor de hoofdtitel op je homepage

In de 10-secondenpitch is elk woord belangrijk.

De 10-secondenpitch is een goed vertrekpunt voor de hoofdtitel op je homepage.

In mijn vorige artikel heb ik uitgelegd hoe die titel antwoord geeft op de derde van de drie vragen die elke bezoeker van je website zich onderbewust stelt.

Als voorbeeld van een 10-secondenpitch, de pitch van Geert Houben voor Cubigo. Gericht op zijn toekomst in Silicon Valley is die in het Engels:

“We support people to live independent & healthy using convenient technology”.

Zijn pitch focust op ‘onafhankelijk en gezond leven’. Daarmee triggert hij in Silicon Valley investeerders dat het om iets nieuws gaat. Dan hebben ze zoiets van: ‘Ho wacht, hoe zit dat precies?’.

Wat Geert tijdens de bootcamp leerde, is dat je die investeerders zover moet krijgen dat zeggen in je te geloven.

En dat ‘in je geloven’ is precies wat jij op je website ook moet bereiken: mensen laten geloven dat wat jij te bieden hebt exact is wat zij zoeken en nodig hebben.

Daarbij is je hoofdtitel bepalend: een titel die snel, helder en concreet duidelijk maakt waarom je bezoeker het beste voor jou kiest.

Voor jou kiezen, is niet perse gelijk aan kopen. Je titel is een conversatiestarter (mensen kopen van mensen, weet je nog). Begin niet gelijk te verkopen in je titel, je vraagt iemand tijdens een eerste date ook niet gelijk ten huwelijk.

Mensen kopen niet wat je doet, mensen kopen waarom je het doet

Dan vertelt Geert:

“Cubigo is a mobile platform with easy access to a range of qualified services for independent living, like communication, shopping and self-monitoring. Our vision is to change the huge and untapped babyboomers landscape and become the curated app store for healthy aging.”

Daar vertelt hij hoe ze met gebruiksvriendelijke technologie toepassingen beschikbaar maken om ‘onafhankelijk en gezond leven’ te realiseren.

Wat opvalt, is dat de pitch begint met het ‘waarom’, niet met het ‘wat’. Mensen kopen niet wat je doet, mensen kopen waarom je het doet.

Het wat van Cubigo is een appstore, het waarom ‘een onafhankelijk en gezond leven’ bij het ouder worden. En dat willen we allemaal, niet waar?

In een volgend artikel ga ik dieper in op het Waarom, Hoe en Wat van je communicatie.

Wat is de droom waar jij voor gaat?

Daar hoef je niet op te wachten. Hieronder een oefening (die Geert Houben tijdens de exclusieve Google bootcamp kreeg) om tot zijn 10-secondenpitch te komen.

Als hulpmiddel kreeg Geert Houben de vraag: Wat is het laatste hoofdstuk van je boek? De droom waar je voor gaat.

Doe dat nu eens voor jouw droom:

Schrijf het laatste hoofdstuk van jouw boek, jouw droom. En als je die hebt, schrijf dan de eerste bladzijde van je boek en bouw je droom bladzijde voor bladzijde op. Die mindset heb je nodig.

Als voorbeeld het slothoofdstuk van Geert, zijn droom:

“Mijn visie is dat er over 10 tot 20 jaar geen rusthuizen meer nodig zijn, omdat iedereen dan, maximaal ondersteund door technologie, thuis kan blijven wonen. Wij moeten ervoor zorgen dat Cubigo de appstore is die de functionaliteiten en apps aanbiedt die dat mogelijk maken. Die disruptie is ook nodig om de zorgsector echt te veranderen. Ik geloof dat we op een kantelpunt zitten. Je voelt gewoon dat dit gaat gebeuren.”

Klinkt simpel, maar is niet makkelijk

Vergeet niet dat Houben twee weken grotendeels afgesloten van de buitenwereld een residentieel programma volgde. Die 10-secondenpitch en het laatste hoofdstuk van je droom schud je niet zomaar even uit je mouw.

Neem er even de tijd voor.

Ik zie jouw 10-secondenpitch graag in de reacties terug, of nog beter in de titel of header van je website!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Mischa Verheijden
Mischa Verheijden is freelance content strateeg, webcopywriter, interviewer en storyteller. Vanuit de overtuiging dat ook online mensen van mensen kopen, helpt hij zijn klanten met online communicatie het vertrouwen winnen van de mensen die zoeken en willen kopen wat zij te bieden hebben. Zodat het klikt.
31 reacties op "Zo kom je tot de titel op je homepage, die je bezoekers in gedachten ‘ja’ doet zeggen!"
  • Inge zegt:
    01 Apr, 2015 om 09:42

    Dankje Mischa! Dat de waarom belangrijk is wist ik al wel, komt op hetzelfde neer als Simon Sinek’s ‘Start with why’… maar je hebt me toch weer wakker geschud, ik ga er weer mee aan de slag

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      01 Apr, 2015 om 13:31

      Leuk Inge. Sterker nog, het is Sineks Golden Circle. In mijn volgende artikel ga ik daar verder op in.

  • J.W. de Coo zegt:
    01 Apr, 2015 om 10:58

    Micha,

    Wederom met veel interesse je artikel zitten lezen.

    Ik gebruik zelf de hoofdtitel
    “de leukste gezelschapsspellen, maar dan goedkoper”
    voor mijn webshop in gezelschapsspellen.

    Voldoet deze volgens jou?

    Bedankt

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      01 Apr, 2015 om 13:51

      Goed om te horen JW.

      Gezelschapsspellen behoeven geen uitleg en jij wil het verschil maken in prijszetting.
      geld en winst maken zijn nooit een waarom in de zin van een innerlijke drijfveer.

      Voor jouw webshop is het daarom moeilijk om vanuit een waarom te communiceren. De spellen zijn wat ze zijn, je hebt ze niet zelf ontwikkeld, ze zijn †˜gewoon†™ goedkoper.
      Het wordt anders als je bijvoorbeeld zelf spelletjesverslaafd bent en vanuit die passie andere mensen ook dat plezier gunt tegen een goede prijs. Je gaat de nadruk dan meer verschuiven naar waarom je spelletjes verkoopt.

      Concurreren op prijs is vandaag de dag ook veel moeilijker.
      Zijn de spellen bij jou goedkoper of ben je de goedkoopste?
      Als je goedkoper, maar niet de goedkoopste ben, is het in elk geval belangrijk om concreet te maken hoeveel je goedkoper bent.
      Als je de goedkoopste bent, geef je daar dan garantie op? Als dat zo is, kun je daar sterker op inspelen met zoiets als †˜gegarandeerd de laagste prijs†™. Zo is er in België een supermarktketen die dat doet. Vind je hun producten in een andere supermarkt goedkoper, dan betalen ze je het verschil terug en passen ze hun prijs aan.

      Ik raad je sowieso aan om je titel uit de carrousel te halen en op de plaats van je welkom-titel te zetten.

      Kun je hier mee verder?

  • Harold Renkema zegt:
    01 Apr, 2015 om 11:07

    Wij bieden mensen met een ernstig meervoudige beperking weer een stimulerende tijdsbesteding.

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      01 Apr, 2015 om 13:57

      Mooi Harold. Probeer eens helder te maken hoe jullie die stimulerende tijdsbesteding concreet maken en waarom jullie dat belangrijk vinden.
      Het gaat dan dus meer om wat jullie producten beogen te bereiken, dan de producten zelf.

  • me zegt:
    01 Apr, 2015 om 11:58

    Dit is niet iets nieuws…gebruik het al zeker 3jaar…

    eind resultaat wat de klant wilt + periode van tijd + iets van waarden zeggen..

    voorbeeld= Hete verse pizza thuis bezorgd in 30min anders is het gratis..

    voorbeeld= Jou auto verkopen ? in 5min koop ik alles

    voorbeeld = In 1 uur, leer je hoe je moet copywriten waar mee je dubbele conversies uit krijgt..

    voorbeeld = nieuwe klanten krijgen is een probleem voor u? laat ons nu een 1-op-1 gesprek hebben gratis ter waarde van 500euro.

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      01 Apr, 2015 om 14:03

      Allemaal mooie voorbeelden van beloftes me, maar waarom moet ik geloven dat jij ze ook nakomt?

      Het gaat in dit artikel om vertrouwen opbouwen en de rol die de titel daarbij speelt, niet om snel met een spitsvondige slogan iets roepen, waarmee je zegt: “Kies mij, kies mij, alsjeblieft’.

  • Corry zegt:
    01 Apr, 2015 om 16:30

    Ik begin nu met de titel: Hoe zeker bent u van uw team? Maar aan de hand van dit artikel denk ik op dit moment meer aan: Wij helpen managers om meer uit hun team te halen. Maar dit vind ik ook niet veelzeggend. En om er dan bij te vermelden; “met teamcoaching”, is ook een standaard uitspraak.
    Wat denk jij?

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      02 Apr, 2015 om 08:23

      Corry, Hoe zeker bent u van uw team? is volgens mij een gevaarlijke vraag. Als manager is je team je verantwoordelijkheid. Dus je vraag is heel direct, omdat als het antwoord van manager die je site bezoeket ‘niet zeker’ is, dan weet hij ook dat hij/zij het is die ergens iets verkeerd doet. Dat is ook zo, maar of je dat zo direct moet zeggen, betwijfel ik. Niet dat het niet ok is om direct te zijn, maar als het als een vingerwijzing wordt ervaren, ben je iemand kwijt.

      Beter lijkt me dus om daar de gewenste situatie in het hoofd van de manager als titel te zetten.
      Dus inderdaad hen helpen meer uit hun team te halen. Alleen is dat te vaag. Hoe help je hen en wat is het precies dat ze meer uit hun team gaan halen, bijvoorbeeld de productiviteit van het team verdubbelen.

      Bottom line zit het nog dieper, denk ik. Om meer uit het team te halen, moet de manager meer uit zichzelf halen.
      Je schrijft zelf dat de leidende vraag is hoe teamleden te motiveren om elke dag met plezier naar het werk te komen.
      Dan is dus niet het zeker zijn van je team of het meer uit je team halen leidend, maar de groei en het succes van de manager zelf om zijn/haar team zo te leiden dat ze samen een evrschil maken.

      Kun je daar mee verder?

  • me zegt:
    01 Apr, 2015 om 17:23

    nou gaat om wat de klant denkt en waar die op dat moment mee zit.. zit je op de zelfde golf maakt hij de klikt en heb je een lead binnen..

    het gaat niet alleen maar om beloven.. maar wat kun jij doen voor jouw klant…

    Reageren
  • Leanne zegt:
    02 Apr, 2015 om 10:22

    Hoi Mischa,

    Ik ben bezig met een webtekst voor een vitaalcoach, die zich richt op de publieke sector. Ik heb deze tekst geschreven voor de homepage. Is dit pakkend voor de doelgroep?:

    Fitte en gezonde medewerkers in de publieke sector
    Hoe zorgt uw organisatie dat de medewerkers vitaal blijven? In de publieke sector hebben medewerkers te maken met hoge werkdruk, emoties en agressie van klanten. Sommige draaien onregelmatige diensten, waardoor het bioritme verstoort. Dit verlaagt de belastbaarheid van medewerkers.

    De volgende alinea gaat over het verhogen van de belastbaarheid.

    Ik hoor het graag!

    Leanne

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      03 Apr, 2015 om 12:21

      Het verhogen van de belastbaarheid lijkt me meer de essentie, dan de oorzaken die dat verlagen. De toegevoegde waarde van de vitaalcoach zit in zijn/haar bijdrage aan het verhogen van de belastbaarheid, niet in herkennen van de oorzaken. Waarom en hoe zijn hier belangrijker dan wat.

      Kun je daar wat mee?

  • Tessa de Wit zegt:
    03 Apr, 2015 om 10:00

    Hallo Mischa, interessant artikel weer. Inderdaad niet makkelijk om de ziel goed te vangen in een titel;

    “We believe in the strength of authentic craftsmanship and fused it with a stunning new design. These pearl- and gemstone bracelets are made for you to shine.”

    Ik ben erg benieuwd naar jouw reactie.

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      03 Apr, 2015 om 12:15

      Klinkt goed Tessa.

      Alleen vraag ik me af of je ‘authentic craftmanship’ kunt versmelten met een ‘stunning new design’, het is immers niet het craftmanship dat een nieuw design krijgt, wel?
      Als je zegt dat de pearl- and gemstone bracelets handmade zijn, maak je authentic craftmanship volgens mij concreet. Dan moet je alleen het ‘stunning design’ er nog ergens tussen steken.

      Maakt mij in elk geval nieuwsgierig :-)

  • Ger zegt:
    04 Apr, 2015 om 00:36

    Mischa,
    Dank voor je verhaal. Ik heb een praktische vraag. De 10 sec pitch als titel snap ik. Waar op de website zet je dan de 30 sec pitch? Dat is al het waarom verhaal toch? Een ‘lees verder’ link of via het hoofdmenu?
    (die 30 minuten is bedoeld voor een live presentatie denk ik.)
    thx in advance

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      20 Apr, 2015 om 12:17

      Ger, bedabkt voor je geduld, was er even tussenuit.
      De 30-secondenpitch, kan bijvoorbeeld de volgende alinea onder je hoofdtitel zijn.
      De 30 minutenpitch kan inderdaad voor een presentatie dienen, maar kun je bijvoorbeeld ook gebruiken op de Over ons-pagina.

      Plaats je een link hier in de reacties als je het hebt toegepast, ben benieuwd.

  • Leanne zegt:
    07 Apr, 2015 om 16:30

    Hoi Mischa,

    Bedankt voor je reactie! Ben ermee aan de slag gegaan. Komt het ‘waarom en hoe’ er nu beter uit?

    Vergroot de belastbaarheid van uw medewerkers!
    Vitale medewerkers voelen zich fit en gezond! Ze gaan beter om met hoge werkdruk, onregelmatige diensten, emoties en agressie van klanten.

    Inzicht in leefstijl
    Als werkgever kunt u uw medewerkers belastbaarder maken. *** geeft trainingen, workshops en persoonlijke coaching, waarin 3 kernelementen naar voren komen: voeding, beweging en mentaal. Dit is hét fundament voor vitale medewerkers.

    Ik hoor het graag.

    Groeten,
    Leanne

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      20 Apr, 2015 om 12:26

      Leanne, bedankt voor je geduld, was er even tussenuit.
      En je laat me met je vraag ook gelijk weer goed nadenken :-)

      Mijn advies zou zijn direct duidelijk te maken wat je te bieden hebt en wat dat oplevert. Het lijkt me meer voor de hand liggend dat organisaties die naar vital coaching zoeken daar naar zoeken omdat ze iets willen doen aan de belastbaarheid van hun medewerkers.

      Iets in de trant van …

      Trainingen, workshops en persoonlijk advies over voeding, beweging en mentaal (mentale weerbaarheid?) om de belastbaarheid van uw medewerkers te vergroten etc.

  • anke zegt:
    08 Apr, 2015 om 11:02

    Hoi Mischa,
    Weer een interessant artikel!
    Ik ben bezig met de opbouw van mijn website/blog en heb als
    titel: Van inspiratie naar concept tot ontwerp, vormgeving en creatie!

    Ik ben benieuwd of het zo al duidelijk is waar mijn website over zal gaan. Het is in ieder geval in de creatieve sector.

    mvg anke

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      20 Apr, 2015 om 12:35

      Anke, ook jij een dankjewel voor het geduldig wachten op een reactie en je compliment op mijn artikel.

      Wat je schrijft als titel maakt duidelijk dat je iets creatiefs te bieden hebt, maar het is nog vaag. Het kan om geboortekaartjes gaan, maar net zo goed om beursstanden voor exposanten op beurzen.

      Maak concreet wat je doet. Je hebt dan een duidelijke en concrete hoofdtitel. Probleem is wel dat er veel mensen zijn die creëren.

      Stel nu dat het die geboortekaartjes zijn, dan heb je meer dan genoeg concurrentie, die allemaal zeggen wat jij zegt.
      Maar waarom wil/moet ik met jou werken? Dat onderscheidende heeft je titel ook nodig.

  • Leonie Snijders zegt:
    16 Apr, 2015 om 11:58

    Hi Mischa, interessante materie, waar ik veel mee bezig ben bij de opstart van een nieuw bedrijf.

    Wat is jouw reactie op deze pitch:
    Wij helpen gemeenten onnodig werk te verminderen en de burgertevredenheid te vergroten.

    Ben benieuwd naar je tips!
    Dank alvast,
    Leonie

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      20 Apr, 2015 om 12:41

      Leonie, ook jij dankjewel voor het wachten op een reactie.

      Jouw titel roept een paar vragen bij me op.

      Waarom zou je onnodig werk verminderen, dat kun je toch beter helemaal niet doen? Het feit dat dat werk toch gedaan moet worden, maakt dat het kennelijk toch niet helemaal onnodig is. Ik denk dat hier meer de nadruk moet liggen op welk werk je wegneemt, hoeveel tijd daarmee gewonnen wordt en waaraan ze die kunnen bestedeni. Wat is de winst voor de gemeenten dat ze dit ‘onnodig werk’ uit handen willen geven.

      Ook voor ‘burgertevredenheid vergroten’ zou ik dat concreter maken. Hoe doen jullie dat dan en met hoeveel % kun je de burgertevredenheid vergroten?

  • Stefan zegt:
    20 Apr, 2015 om 15:06

    Mischa, met veel interesse weer je artikel zitten lezen. Ik ben het volledig met je eens ”Mensen kopen niet wat je doet, mensen kopen waarom je het doet” meer ondernemers moeten hiervan bewust zijn.

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      20 Apr, 2015 om 19:13

      Dankje Stefan, steeds meer ondernemers zijn er zich van bewust. Maar Waarom gaat verder dan dat.

      Ook als indivvidu is het belangrijk te weten waarom je doet wat je doet. Het zorgt ervoor dat je de dingen kunt doen die je energie en plezier geven. Anderzijds helpt het je begrijpen waarom dingen je tegenstaan of boos maken..

    • Mischa Verheijden zegt:
      20 Apr, 2015 om 19:14

      Dankje Stefan, steeds meer ondernemers zijn er zich van bewust. Maar Waarom gaat verder dan dat. Ook als indivvidu is het belangrijk te weten waarom je doet wat je doet. Het zorgt ervoor dat je de dingen kunt doen die je energie en plezier geven. Anderszijds helpt het je begrijpen waarom dingen je tegen staan of boos maken.

  • Leanne zegt:
    21 Apr, 2015 om 16:26

    Hoi Mischa,

    Bedankt voor je input! Fijn dat je met me meedenkt. Het houdt me scherp.

    Veel succes met je blogs!

    Groeten,
    Leanne

    Reageren
  • Frits Strijbos zegt:
    04 Jun, 2015 om 14:54

    Hallo Mischa,

    Na het lezen van je artikel ben ik ook eens gaan kijken hoe het gesteld is met de titel op onze website.

    Ik heb in een cursus ooit geleerd dat, als je een website bezoekt, dan eigelijk meteen duidelijk moet zijn op wat voor website je je bevindt. Mensen willen weten of ze op de juiste plek zijn. Vandaar dat bij ons als slogan “professionele muziekcomputers” staat.

    Het maakt wel duidelijk wat we doen/aanbieden maar het geeft nog niet aan waarom je een muziekcomputer van ons moet hebben.

    Wat zou volgens jou een goed argument zijn? Dat het de meest gebruiksvriendelijke muziekcomputers zijn of kwalitatief de beste? Wij zijn niet de goedkoopste maar leveren al meer dan 35 jaar professionele muziek service voor horeca e.d. Wij willen ons onderscheiden van onze concurrenten door kwaliteit en “ouderwets” goede service.

    Het is wel eens fijn om een buitenstaander met verstand van zaken om een mening te vragen (met een frisse/objectieve blik) daarom zou ik graag jou mening hierover eens willen horen.

    Alvast bedankt!!

    Mvg Frits

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      04 Jun, 2015 om 17:15

      Frits, leuk dat ik je heb geïnspireerd hier over na te denken.

      Professionele muziekcomputers maakt vooral duidelijk dat het om muziekcomputers gaat. Het professionele is niet zo concreet. Wat is er zo professioneel aan die muziekcomputers? Gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit zijn subjectieve begrippen, tenzij je ze tastbaar maakt.

      Als ik zo lees wat voor muziekcomputers dat zijn, lijkt het voor mij meer te gaan om professioneel gebruik. Ik dacht in eerste instantie bij muziekcomputers aan computers om muziek mee te maken.

      Eerder dan dat het professionele muziekcomputers zijn, lijkt het mij om muziekcomputers voor professionals te gaan.
      Bijvoorbeeld: Professionele muziekcomputers voor de horeca, bedrijven, winkels en fitnesscentra.

      Als je het ‘professionele’ nog vervangt door een zorg die je voor die doelgroepen wegneemt, zit je volgens mij gebakken :-)

      Extra tip! Werk de pagina Muziekcomputers uit met bullits zodat mensen makkelijk en snel de verschillende mogelijkheden kunnen vergelijken. Zet er ook direct een prijs en een Bestel nu-knop bij.

  • Frits Strijbos zegt:
    05 Jun, 2015 om 09:04

    Hallo Mischa,

    Bedankt voor je reactie.
    Dat bedoelde ik met een frisse blik, voor ons is het zo vanzelfsprekend om wat voor muziekcomputers het gaat dat het geen verdere uitleg nodig heeft, maar voor de bezoekers van onze site blijkbaar dus wel.

    En met “professionele” bedoelen we inderdaad voor professioneel gebruik. Dat was dus ook niet helemaal helder.

    Ik ga ermee aan de slag!

    Mvg Frits

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      12 Jun, 2015 om 14:28

      Da’s mooi Frits. Benieuwd naar wat er uitkomt.

Reageren