Zo kom je tot de titel op je homepage, die je bezoekers in gedachten 'ja' doet zeggen!

Karel
31/3/2015
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
31/3/2015
Internet marketing
X
min leestijd
Is jouw titel een conversatiestarter?

Waarom moet iemand voor jou kiezen en niet voor je concurrenten. Hoe maak jij het verschil? Dat moet in de hoofdtitel op je homepage staan. In dit artikel leg ik je uit hoe je dat kunt doen.Ik interviewde Geert Houben (32), CEO van het Belgische Cubigo, dat door Google is uitgeroepen tot 1 van de 15 meest beloftevolle start-ups wereldwijd. Op uitnodiging van Google mocht hij deelnemen aan de exclusieve bootcamp Blackbox Connect.En wat hij daar leerde, kun je ook voor jouw verhaal benutten.

Inhoud en verpakking

Op de eerste dag van de bootcamp moest Houben in 3 minuten vertellen wat hij doet. Dat was chaos en iedereen deed het slecht, zo vertrouwde hij me toe.Je verhaal helder kunnen brengen, is waar alles mee begint.Je hebt inhoud en verpakking:

  • Inhoud is de content van je verhaal.
  • Storytelling is de verpakking.

Die twee kristalhelder krijgen in een pitch van 10 seconden, 30 seconden, 3 minuten en 30 minuten is wat Geert Houben leerde.

De 10-secondenpitch als vertrekpunt voor de hoofdtitel op je homepage

In de 10-secondenpitch is elk woord belangrijk.De 10-secondenpitch is een goed vertrekpunt voor de hoofdtitel op je homepage.In mijn vorige artikel heb ik uitgelegd hoe die titel antwoord geeft op de derde van de drie vragen die elke bezoeker van je website zich onderbewust stelt.Als voorbeeld van een 10-secondenpitch, de pitch van Geert Houben voor Cubigo. Gericht op zijn toekomst in Silicon Valley is die in het Engels:“We support people to live independent & healthy using convenient technology".Zijn pitch focust op ‘onafhankelijk en gezond leven'. Daarmee triggert hij in Silicon Valley investeerders dat het om iets nieuws gaat. Dan hebben ze zoiets van: ‘Ho wacht, hoe zit dat precies?'.Wat Geert tijdens de bootcamp leerde, is dat je die investeerders zover moet krijgen dat zeggen in je te geloven.En dat ‘in je geloven' is precies wat jij op je website ook moet bereiken: mensen laten geloven dat wat jij te bieden hebt exact is wat zij zoeken en nodig hebben.Daarbij is je hoofdtitel bepalend: een titel die snel, helder en concreet duidelijk maakt waarom je bezoeker het beste voor jou kiest.Voor jou kiezen, is niet perse gelijk aan kopen. Je titel is een conversatiestarter (mensen kopen van mensen, weet je nog). Begin niet gelijk te verkopen in je titel, je vraagt iemand tijdens een eerste date ook niet gelijk ten huwelijk.

Mensen kopen niet wat je doet, mensen kopen waarom je het doet

Dan vertelt Geert:“Cubigo is a mobile platform with easy access to a range of qualified services for independent living, like communication, shopping and self-monitoring. Our vision is to change the huge and untapped babyboomers landscape and become the curated app store for healthy aging."Daar vertelt hij hoe ze met gebruiksvriendelijke technologie toepassingen beschikbaar maken om ‘onafhankelijk en gezond leven' te realiseren.Wat opvalt, is dat de pitch begint met het ‘waarom', niet met het ‘wat'. Mensen kopen niet wat je doet, mensen kopen waarom je het doet.Het wat van Cubigo is een appstore, het waarom ‘een onafhankelijk en gezond leven' bij het ouder worden. En dat willen we allemaal, niet waar?In een volgend artikel ga ik dieper in op het Waarom, Hoe en Wat van je communicatie.

Wat is de droom waar jij voor gaat?

Daar hoef je niet op te wachten. Hieronder een oefening (die Geert Houben tijdens de exclusieve Google bootcamp kreeg) om tot zijn 10-secondenpitch te komen.Als hulpmiddel kreeg Geert Houben de vraag: Wat is het laatste hoofdstuk van je boek? De droom waar je voor gaat.

Doe dat nu eens voor jouw droom:

Schrijf het laatste hoofdstuk van jouw boek, jouw droom. En als je die hebt, schrijf dan de eerste bladzijde van je boek en bouw je droom bladzijde voor bladzijde op. Die mindset heb je nodig.Als voorbeeld het slothoofdstuk van Geert, zijn droom:“Mijn visie is dat er over 10 tot 20 jaar geen rusthuizen meer nodig zijn, omdat iedereen dan, maximaal ondersteund door technologie, thuis kan blijven wonen. Wij moeten ervoor zorgen dat Cubigo de appstore is die de functionaliteiten en apps aanbiedt die dat mogelijk maken. Die disruptie is ook nodig om de zorgsector echt te veranderen. Ik geloof dat we op een kantelpunt zitten. Je voelt gewoon dat dit gaat gebeuren."

Klinkt simpel, maar is niet makkelijk

Vergeet niet dat Houben twee weken grotendeels afgesloten van de buitenwereld een residentieel programma volgde. Die 10-secondenpitch en het laatste hoofdstuk van je droom schud je niet zomaar even uit je mouw.Neem er even de tijd voor.Ik zie jouw 10-secondenpitch graag in de reacties terug, of nog beter in de titel of header van je website!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier