Naar
boven

Zo maak je het onderscheid met jouw (kleine) webwinkel!

Tips kleine webwinkels

Een tweetal weken geleden vroeg ik je om mee te denken over de toekomst van de (kleine) webwinkels. En dat hebben jullie massaal gedaan! Waarvoor dank.

Er zijn heel veel interessante tips en visies te vinden in de reacties. Daarnaast zijn er ook een aantal overeenkomstige reacties.

Vandaar dat ik heb besloten om al deze tips en visies te bundelen in dit artikel. Het resultaat is een gecrowdsourced artikel met tips over hoe jij je als (kleine) webwinkelier kunt onderscheiden!

Onderscheiden in assortiment

Eric Kuijt: Kansen voor de kleine webshop zijn er altijd. Als het maar uniek en onderscheidend is. De niche dus. Niet iedereen is op zoek naar de grijze massa. Er is genoeg omzet te genereren met unieke, kwalitatief goede producten. De mensen die daar naar op zoek zijn vinden je wel, die zoeken net even wat langer.

En maak gebruik van de grote partijen. Verkoop ook een aantal van je producten via Bol.com, Ebay e.d. Kost je wat provisie maar zij zorgen voor de back-end en indexering op zoekmachines. Vanuit die kanalen gaan mensen verder zoeken en komen via de grote webshop bij jouw webshopje.

Bertjan: Er zullen altijd kansen blijven voor kleine(re) webshops! Als kleinere webshop heeft het alleen weinig nut om je te richten op de massa met een generiek assortiment.

Sven: Ik ben het eens met diverse analyses hierboven waar gesteld wordt dat je als kleine webwinkelier best kunt overleven mits je maar een niche bedient. Dat is precies wat wij doen en de bol.com en coolblue hebben helemaal geen interesse in dat soort niches, want voor hun infrastructuur is die markt te klein en te oninteressant, maar hij is groot genoeg voor enkele kleintjes om er leuk in mee te draaien. En dat is dan ook precies wat wij doen!

Uitblinken in persoonlijkheid

J.W. de Coo: Wie zit er achter de webshop en wat zijn passie / specialiteit waarmee er toegevoegde waarde wordt geleverd. Zorg ervoor dat je weet waar je over praat. Zorg dat je passie hebt voor je product, dat je enthousiast er over bent en dat je je klanten goed kan adviseren. Schrijf je eigen teksten en zet die bij je producten zodat je onderscheidend bent ten op zichte van de De Grote Jongens die het vaak doen met de algemene productinformatie die ze van de fabrikanten krijgen.

Blij dicht bij jezelf en straal je passie uit!

Algemene tips

Sab: Branding wordt steeds belangrijker. Echter met een goede salesfunnel > bezoekers kopen een product en worden dmv email marketing getriggerd om jouw store vaker te bezoeken. Probeer als kleine webstore een band te bouwen met je klanten.

Tanja: Naar mijn idee kan je inderdaad alleen overleven als je echt meerwaarde biedt aan je klanten: Supergoede service (geen nummertje waar niemand iets over je bestelling weet), tailor made aanpassingen, unieke collectie (geen 13 in dozen sieraden) en uiteraard de randvoorwaarden van snelle levering, veilige betaalmethode en juiste prijs.

Pascal de Bodt: Er is nog een groot gat voor kleinere webshops. Zij moeten zich wel realiseren dat zij geen Bol.com of Coolblue kunnen zijn, maar dit moeten zij ook helemaal niet willen. Kleine webshops moeten zich onderscheiden. Denk hierbij aan de focus op een nichemarkt, unieke producten of geweldige content (productkennis).

De grote jongens hebben nauwelijks tot geen productkennis (ook al zeggen ze vaak van wel). Zorg als kleine webshop dan ook voor een goede productomschrijving of kennispagina’s. Zorg er daarnaast voor dat alle obstakels op je webshop weg zijn. Kijk hierbij bijvoorbeeld naar de technische kant van de webshop en de klantenservice. Wek vertrouwen bij (potentiele) klanten.

Jente: Een webshop bouwen, vullen met producten en wachten op klanten zal niet meer werken in de toekomst. De kunst zal er in bestaan om een doelpubliek te creëren en aan dat doelpubliek dingen te verkopen. Door een sterke missie te voeren en een bepaalde positie in te nemen ga je een doelpubliek van mensen kunnen vinden die je waarden delen. Spreek deze mensen aan. Met deze mensen moet je een band opbouwen.

Als je een band hebt met je klanten en je biedt een item aan dat ook te koop is bij bol.com zal die klant dat item alsnog bij jou kopen als jij de relatie hebt en bol.com niet.
In meer investeren in de relatie met je doelpubliek en klanten ligt volgens mij het succes voor de kleine spelers.

Ronald: Hoe klein je ook bent, je hebt altijd kansen. Als aanvulling schiet ik de bereikbaarheid in. Goed waken bij ontwikkelingen, zorg voor een goed content, lift mee op acties en focus op de klanten. Leg ze in de watten. Maak van hen trouwe ambassadeurs. Zij genereren jouw omzet. ( 80/20% regel ).

Joël Groen: Ik denk dat kleinere webshops als shop in shop zeker kunnen blijven bestaan. Gebruik Sales Channels zoals BOL en Amazon om je product of merk te pushen. Zelfstandig overleven? Zorg voor 100% klanttevredenheid (Hier hebben wij ook moeite mee gehad) dus niet tevreden zijn met 4 sterren ga enkel voor >> 5 sterren! Zorg voor positieve reviews, zorg voor persoonlijk contact. Wees bereikbaar; 24/7 365 dagen per jaar! Een online shop kent GEEN openingstijden. Helaas! Investeer in uw klanten, bouw een persoonlijke relatie op met uw klanten (ook al kent u ze niet) geef klanten het gevoel dat ze speciaal zijn.

Eenvoudiger gezegd dan gedaan!

Alle reacties hierboven zijn stuk voor stuk zeer goede tips. Toch was er één reactie die er wat mij betreft uitsprong en die naar mijn mening heel goed begrijpt hoe het werkt:

Anneloes:Onderscheidend en uniek zijn is de kracht die kleinere webshops kunnen inzetten tov de grotere jongens. Denk aan persoonlijke aandacht, bereikbaarheid, een niche doelgroep en zelfgeschreven teksten bij de producten.

Het lastige is wel dat mensen jouw kracht (zoals bijvoorbeeld een goede service) eerst zullen moeten ervaren. Dat is dus een drempel die nog gepasseerd moet worden. De onderscheidendheid is niet altijd direct zichtbaar voor de buitenwereld.

Stunten met de prijs, verzendkosten en bezorgsnelheid is waar je als webshops dan in eerste instantie toch je klanten mee probeert binnen te halen. Maar ook dat is geen goede strategie denk ik want dat doen de grote jongens ook al, maar dan beter en sneller omdat ze daar meer budget voor hebben.

Zelf richt ik mij ook op een onderscheidende doelgroep. Ik weet dat ze er zijn, het is alleen nog wel hard werken om ervoor te zorgen dat ze ons vinden.

Want alle tips hierboven kunnen dan nog zo goed werken, uiteindelijk moet je die mensen ook weten te bereiken. En dat is naast stinkend hard je best doen om een positieve mond-tot-mond te generen ook een kwestie van budget.

Dit budget is voor de kleine webwinkelier vaak beperkt (zeker ten opzichte van de grote partijen zoals Anneloes aanhaalt). Vandaar mijn tip om af te sluiten: zorg dat je exact weet wie je doelgroep is zodat elke euro die je investeert ook naar je potentiële doelgroep gaat en je geen euro’s verliest aan het bereiken van mensen die toch nooit bij je zullen kopen!

Wil je trouwens nog meer tips? Lees dan zeker “Online overleven voor de kleine ondernemer“.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
4 reacties op "Zo maak je het onderscheid met jouw (kleine) webwinkel!"
  • Erik zegt:
    02 Jun, 2016 om 14:53

    Als je een niche markt benadert, kun je je profileren met kennis. Dus moet je je onderscheiden op content. Goed geschreven, heldere faq’s. Degelijke blog pagina’s over de producten. Eigen product analyses en fabrikant presentaties etc. Content is macht, en zeker in niche markten zijn degelijkheid, betrouwbaarheid en kennis waar je kunt winnen

    Reageren
  • Nelly zegt:
    02 Jun, 2016 om 21:55

    Dank voor dit interessante artikel dat ik met belangstelling heb gelezen. Ik vroeg mij af of Ebay NL werkelijk interessant is voor kleinere webshops of dat wanneer Ebay genoemd wordt, er bedoeld wordt om internationaal te verkopen op ebay.com? Ik heb namelijk het idee dat Ebay NL helemaal niet zo in trek is in ons land.

    Reageren
  • Sanna zegt:
    03 Jun, 2016 om 20:14

    Herkenbaar wat je zegt, Nelly. E-bay was tot voor kort bij onze Zuiderburen nog wel heel populair, dus dat is handig om te weten wanneer je daar iets wilt verkopen. Maar in NL is E-bay praktisch onbekend.

    Reageren
  • Bram zegt:
    26 Jun, 2016 om 15:37

    Bedankt, een informatief artikel.
    Je moet het als mier opnemen tegen olifanten, zoals bol.com en ebay.
    En nu komt Alababi ook naar Nederland.
    Het is voor kleine webshops soms erg lastig om dan te scoren.
    Maar soms laten de olifanten wat kruimels vallen, die voor ons (kleine webshops) complete broden zijn.

    Reageren

Reageren