Naar
boven

Marketing Automation: winst geautomatiseerd!

Als ondernemer heb je waarschijnlijk al vaak de term Marketing Automation voorbij horen komen. En waarschijnlijk dacht je toen één van de volgende twee dingen: “daar moet ik iets meeofdat is alleen interessant voor grote partijen“. Hier kan ik kort en krachtig op antwoorden: ja hier moet je iets mee doen en nee, dit is niet alleen interessant voor de Bol.com’s op deze wereld. Ik ben ervan overtuigd dat ook jouw bedrijf hiervan gaat profiteren. Ik heb namelijk met eigen ogen gezien welke impact marketing automation heeft op de kwaliteit van de leads, de omzet en de winst. Niet alleen bij onszelf maar ook bij onze klanten.

Het grote probleem is alleen dat de meeste aanbieders marketing automation veel spannender maken dan het in werkelijkheid is (en duurder ook vaak). En dat schrikt af. Jammer natuurlijk, want hierdoor profiteer jij nog niet van de voordelen van marketing automation. Terwijl er die in overvloed zijn!

marketing-automation

 

Begin eenvoudig en bouw verder uit!

Beginnen met marketing automation is eenvoudig. Sterker nog, met een investering van 2 dagen en een budget vanaf een kleine honderd euro per maand ben je al vol van start met marketing automation. Je verstuurt dan hele slimme nieuwsbrieven (die elke keer dat je ze verzendt ook daadwerkelijk geld opleveren) en je kunt aan de slag met alle mogelijkheden die marketing automation biedt zoals:

  • Lead nurturing: niet elke lead is klaar om geconverteerd te worden. Met lead nurturing “begeleid” je de lead in het aankoopproces en stuur je op het juiste moment de doorslaggevende communicatie (die uiteindelijk voor de sale zal zorgen).
  • Lead scoring: met leadscoring haal je de krenten uit de pap door op basis van bepaalde handelingen (bijvoorbeeld iemand bezoekt een bepaalde productpagina) een bepaalde score toe te kennen. Haalt een lead de van te voren bepaalde score kan er automatisch actie worden ondernomen.
  • Landingspagina’s en formulieren: zonder contactgegevens geen marketing automation. Met landingspagina’s en formulieren kun je die leads binnenhalen, bijvoorbeeld door het laten downloaden van een bepaalde gids. Hierna kun je deze leads bewerken via het marketing automation systeem!
  • Automations: hier wordt het echt heel interessant. Op basis van bepaalde acties (iemand laat bijvoorbeeld zijn winkelwagentje leeg achter of bezoekt een bepaalde productpagina) kunnen er weer andere acties plaatsvinden. Dit kan het automatisch verzenden van een mail zijn naar de lead (met kortingscode bijvoorbeeld) óf bijvoorbeeld het op de hoogte brengen van je salesafdeling. Het voordeel hiervan? Alles gebeurt automatisch! Ik hoop dat je beseft welke impact dit zou hebben op jouw sales!

Opmerking: Marketing automation bestaat voor 80% uit e-mailmarketing. Met marketing automation ben je dus ook meteen voorzien van een zeer degelijk en uitgebreid e-mailmarketingsysteem waarmee je lucratieve nieuwsbrieven en campagnes kunt versturen. Je bestaande e-mailmarketingsysteem kan dus ook meteen de deur uit (moet niet) waardoor je die kosten bespaart.

Onze werkwijze

Onze werkwijze is erg eenvoudig en transparant. Ons doel is om jou zo snel mogelijk te laten genieten van de voordelen van marketing automation. Hiervoor hanteren wij globaal gezien de volgende werkwijze:

Stap 1: Voorbereidend gesprek

In dit kennismakingsgesprek vertellen we je meer over marketing automation en vertel jij ons wie je bent en wat je ermee wilt bereiken. Zo kunnen we goed afstemmen of marketing automation voor jou geschikt is om in te zetten en op welke manier.

Stap 2: Analyse klantfasen

Na het voorbereidingsgesprek geven we je wat ‘huiswerk’ mee, namelijk het invullen van de Customer Journey en het in kaart brengen van de fasen (en touchpoints) die jouw klant doorloopt. Dit dient als voeding voor het actieplan dat we voor je gaan opstellen.

Stap 3: Actieplan van wat mogelijk is

Op basis van de analyse die we van jou hebben gekregen gaan we zelf analyse doen en een praktisch actieplan voor je maken, waarin we onder andere het volgende opnemen:

  • Welke mogelijkheden zien wij?
  • Welke automations zijn direct in te zetten?
  • Voor welke automations is er meer data nodig?
  • Wat zijn de quickwins?

Stap 4: Instellen + inrichten MA platform

Werkzaamheden bestaan onder andere uit:

  • Marketing automation platform account aanmaken + installeren
  • Mailtemplate maken (zodat je meteen van start kunt met het versturen van mailings)
  • Lijsten + formulier maken
  • Gebruikers aanmaken (tot maar liefst 25 gebruikers kunnen er aangemaakt worden, eventueel met verschillende rechten)
  • Tracking website installeren
  • Bestaande marketinglijst importeren

Stap 5: Actieplan bespreken + automation bouwen

We gaan vervolgens samen met jou het actieplan bespreken en dé automation bouwen die het meest interessant is. We doen dit samen met jou, zodat je direct ziet hoe dit in zijn werking gaat en een volgende automation zelf op kunt zetten. Ook zullen we je meenemen door de rest van het systeem, waarbij we onder andere laten zien hoe de e-mail marketing werkt, lead nurturing en leadscoring.

Investering

Voor de standaardoplossing zoals hierboven beschreven vragen wij een éénmalig bedrag van €995,-. Afhankelijk van het aantal actieve contacten in je marketing automation systeem betaal je een maandelijks bedrag. Voor 1000 actieve contacten, wat vaak al voldoende is, betaal je slechts €98,-. Hieronder vind je de overige prijzen per aantal actieve contacten:

  • 2.500 actieve contacten: €129,-
  • 5.000 actieve contacten: €169,-
  • 10.000 actieve contacten: €249,-
  • 25.000 actieve contacten: €395,-

In dit maandelijkse bedrag is onder andere inbegrepen:

  • Nederlands support, met je eigen (ervaren) contactpersoon
  • Ongelimiteerd aantal mails versturen per maand
  • Onderhoud van het systeem (er is dus géén technische kennis vereist!)
  • Geïnstalleerd op eigen domein indien gewenst
  • Voorzien van eigen branding indien gewenst
  • Leadscoring, automations, CRM met sales-automatisatie (oftewel: alles wat je verwacht van een gedegen marketing automation systeem)
  • Onbeperkt support via e-mail
  • Tot 25 aparte gebruikers (ruim voldoende dus om iedereen binnen jouw sales- en marketingafdeling toegang te geven tot het systeem)
  • Hooggewaardeerde aflevering van e-mails (concreet betekent dit dat jouw mails ook daadwerkelijk aankomen bij jouw klanten, iets wat niet van elk systeem gezegd kan worden weten wij helaas uit eigen ervaring).
  • Continu toegang tot trainingsvideo’s (dus ook nieuwe medewerkers zijn snel opgeleid)
  • Profiteren van gedeelde automations (regelmatig bouwen wij automations die we kunnen delen met onze klanten, zij kunnen deze dan met één klik installeren binnen hun eigen systeem)
  • Regelmatig ontvang je van ons nieuwsbrieven met nieuwe mogelijkheden.

Extra opties

De onderstaande opties zijn altijd in overleg en niet verplicht om van start te kunnen gaan met marketing automation. Dit inzicht komt uit de eerdere analyse (stap 1).

  • Koppelen met eigen CRM (om data over en weer te sturen en deze input te kunnen gebruiken om automations in te stellen)
  • Automations bouwen
  • Leadfunnels bouwen
  • Leadscoring instellen (en op basis daarvan automations laten lopen)
  • Training (op locatie of op afstand)
  • Consultancy in de eerste 3 maanden
  • Maandelijkse consultancy

Voor wie is dit interessant?

Marketing automation is iets wat voor elk type bedrijf ingezet kan worden en voor elke businessmodel van grote waarde is. Dus of je nu leads verzamelt via je website of een webwinkel hebt, marketing automation is ook voor jouw bedrijf op een succesvolle manier inzetbaar!

Karel Geenen

Karel Geenen

Oprichter, Marketing Automation Consultant
085 208 21 00

Onze ruime ervaring met marketing automation inzetten? Contacteer ons!