Home > Diensten >  Pinterest marketing

Pinterest marketing

Vraag jij je wel eens af of Pinterest een geschikt sociaal medium is voor jouw bedrijf? Laat ons je dan overtuigen! Met 1,6 miljoen Nederlandse Pinterest gebruikers is Pinterest écht een kanaal om in de gaten te houden en wellicht met Pinterest marketing aan de slag te gaan.

Pinterest is in eerste instantie geen medium dat je inzet om verkoop te genereren, maar deze mogelijkheid is er zeker als je er op de juiste manier gebruik van maakt. Pinterest wordt vooral gebruikt om mensen te inspireren en ze mooie producten te laten zien. Met een goede en loyale fanbase en genoeg interactie van jouw kant kun je er zeker voor zorgen dat het aantal verkopen zal stijgen.

Wat is Pinterest?

Pinterest is een online prikbord waarop particulieren én bedrijven foto’s, afbeeldingen of andere visuele content, ook wel Pins genoemd in Pinterest, kunnen plaatsen. Visuele content speelt bij mensen (consumenten) tegenwoordig een grote rol in het maken van bepaalde keuzes. Het is daarom van belang dat de content van topkwaliteit is.

De Pins zijn te categoriseren en in borden in te delen. Zo is het mogelijk verschillende producten te categoriseren en apart van elkaar te promoten. Wil je als bedrijf de particuliere gebruikers bereiken, dan is het aanmaken van een bedrijfspagina jouw volgende stap.

Bedrijfspagina

Pinterest marketing lijkt het meest geschikt voor ondernemers met een visueel product of dienst. Denk aan makelaars die huizen laten zien die zij in de verkoop hebben, webwinkels die originele cadeautjes plaatsen, reisorganisaties die de mooiste bestemmingen showen, of een verfwinkel die nieuwe kleurtrends weergeeft. Echter is Pinterest marketing ook voor bedrijven zonder visuele producten in te zetten. Zo zou een bouwmarkt foto’s kunnen plaatsen met handige klustips; een kledingwinkel matchende kleding, mode- en/of accessoiretips. Als bedrijf is het mogelijk een Pin-button te plaatsen op je website, zodat websitebezoekers bepaalde afbeeldingen kunnen delen met anderen.

Meld je je aan voor een bedrijfspagina, dan heb je ook de mogelijkheid om via Pinterest Analytics de statistieken bij te houden over de geplaatste “Pins”. Denk hierbij aan:

  • Welke pins en borden van je profiel mensen het leukst vinden
  • Wat mensen van je website opslaan
  • Wie je doelgroep op Pinterest is, met informatie over geslacht, locatie en interesses
  • Welke apparaten mensen gebruiken als ze je inhoud bekijken of pinnen
  • Hoe het toevoegen van de Pin It-knop aan je website kan leiden tot meer bezoekers vanaf Pinterest

Promoted Pins

Pinterest marketing is volop in ontwikkeling en is op dit moment is Pinterest in de VS aan het testen met “Promoted Pins” en een “Buy-It” button.

Met Promoted Pins wordt bedoelt dat het mogelijk is om met jouw pins te adverteren. Je kunt nog gerichter je doelgroep bereiken, omdat je aan kunt geven wie welke advertentie te zien krijgt.

Daarnaast loopt er een test met een “multi-pin carousel”, wat inhoudt dat één advertentie meerdere afbeeldingen van een product kan tonen.

Naast het adverteren met Pins wordt het in de toekomst mogelijk om als bedrijf een Buy-it knop bij bepaalde producten in Pinterest te plaatsen, zodat gebruikers direct vanaf Pinterest het product kunnen aanschaffen zonder eerst naar je website of webshop te navigeren. zie onderstaande video:

Rich pins zijn een stukje extra informatie die je mee kunt geven aan een Pin. Het voordeel van het gebruik van Rich Pins is dat je meer informatie aan de gebruiker kunt geven over:

  • Locatie
  • Artikel
  • Producten
  • Recepten
  • Film

Voor webshops is het inzetten van Rich Pins een voordeel, omdat je met de Productpins realtime kunt laten zien wat een product kost en of deze nog beschikbaar is. Bovendien krijgen pinners van het product een melding als het product in prijs is verlaagd.

Vergeet niet dat je Pinterest niet inzet om verkoop te genereren, maar wel deze mogelijkheid biedt. Pinterest is bedoeld om mensen te inspireren en mooie producten te laten zien. Je kansen stijgen wanneer je fanbase regelmatig je Pins re-pint, en wanneer je interactie aangaat met je volgers of fans.

Kortom: wanneer begin jij met Pinterest marketing?

KG Bureau kan jou helpen je met jouw Pinterest marketing. Wil je meer weten over de mogelijkheden? Dan mag je altijd vrijblijvend contact met ons opnemen. Wellicht kunnen wij wat voor elkaar betekenen en bouwen wij samen aan je online populariteit.

Maak je al gebruik van Pinterest, maar weet je niet goed hoe je het in moet zetten of waar je op moet letten? Vraag dan gratis een quickscan aan en laat ons je helpen.

ellen stegeman
  Het succes van je online marketing inspanningen wordt (mede) bepaald door je product, doelgroep en budget.  

Ellen Stegeman

Online Adviseur
085 208 21 00