Home > Diensten >  Social media adverteren

Social media adverteren

Anno 2016 zijn social media netwerken zoals Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn niet meer weg te denken. Jij kunt je voordeel doen met de populariteit van deze netwerken. Er is namelijk veel bekend over hoe gebruikers zich bewegen binnen de social media en die informatie maakt het voor jou mogelijk om je advertenties zo doeltreffend mogelijk in te zetten. Je kunt bijvoorbeeld een bepaalde advertentie tonen aan een specifieke groep mensen, die qua interesses, locatie of geslacht aansluiten op wat jij te bieden hebt.

Onze visie: de kracht van social media adverteren is groot

Een sociaal netwerk is net als het echte leven: als je een bepaalde interesse of voorkeur hebt, is de kans zeer groot dat er in jouw directe omgeving nog iemand hier mee bezig is. Deze ‘olievlek’ eigenschap heeft een online sociaal netwerk ook. De mogelijkheid om te adverteren binnen deze netwerken kan voor jou heel interessant zijn:

  • Tijdens werktijd wordt vaak op social media netwerken gesurft
  • Het is dé manier om een onderdeel te worden binnen de belevingswereld van jouw klant
  • Targetingmogelijkheden zijn zeer groot
  • Hoe specifieker een campagne getarget wordt, des te efficiënter je budget ingezet kan worden

Welk social media kanaal het meest effectief voor jouw bedrijf is, moet blijken uit een heldere doelgroepanalyse. Bevindt het grootste deel van je doelgroep zich op één kanaal, of gebruiken de verschillende subdoelgroepen juist verschillende kanalen? Dit moet het liefst al onderzocht en bepaald zijn in je content marketing strategie.

Adverteren op Facebook

Adverteren op Facebook heeft de meest uitgebreide mogelijkheden als het gaat om targeten. De doelgroep voor een advertentie is namelijk tot in details in te stellen. Op deze manier kun je dus adverteren met verschillende achterliggende doelen:

  • Bereik: door je bereik op Facebook te vergroten zullen toekomstige advertenties meer potentiële klanten bereiken. Door gericht campagnes te voeren om meer likes te verkrijgen, werk je aan de toekomst. Likes kopen, of likes verkrijgen door een ‘like, share en win actie’ is minder effectief dan structureel werken aan je bereik
  • Boosten: berichten in je tijdlijn ‘boosten’, zorgt weer voor dat ‘olievlek’ effect. Vrienden van je volgers zien het bericht namelijk ook en zo worden ook zij blootgesteld aan je advertenties
  • Remarketing: remarketing op Facebook werkt op dezelfde manier als in het Google display netwerk. Je stelt bezoekers van je website nogmaals bloot aan een bepaalde boodschap van jouw bedrijf

Targeten op Facebook kan door je bijvoorbeeld te richten op een specifieke locatie, geslacht, leeftijd en voorkeuren/interesses.

facebook adverteren advertentie

Meer over Facebook adverteren

Adverteren op LinkedIn

Voor het adverteren van vacatures is LinkedIn een uitermate geschikt kanaal. Ook is het mogelijk om via LinkedIn je bedrijf te promoten bij andere bedrijven. Dit is vooral interessant voor business-to-business bedrijven, zoals cateraars die voor andere bedrijven werken.
Targeting: door duidelijk je doelgroep te targeten kun je je online advertentie boodschap alleen tonen aan bepaalde branches, genoten opleiding of functie.

Adverteren op Twitter

Net als bij Facebook is het bij Twitter mogelijk om voor een bepaalde doelgroep te adverteren. Hierbij wordt dan een tweet getoond voor de specifieke doelgroep. Hierbij is een bepaald budget in te stellen.

Adverteren op YouTube

Het grote voordeel van adverteren op YouTube is dat deze advertenties een enorm bereik kunnen hebben. Er zijn namelijk maandelijks meer dan één miljard bezoekers die video’s bekijken op de website.

Door een duidelijke strategie te hanteren kan je inspelen op de behoefte die een YouTube gebruiker heeft met het filmpje dat hij of zij wilt bekijken. Voorbeelden:

  • Voor reisorganisaties zijn filmpjes over een land of streek interessant
  • Voor een sportwinkel zijn filmpjes over een sportevenement interessant
  • Voor een gitaardocent zijn filmpjes over gitaar leren spelen interessant

Binnen YouTube adverteren kan – net zoals bij Facebook – op verschillende manieren. Zo kun je bijvoorbeeld een tekstadvertentie laten zien tijdens een filmpje, of is er de mogelijkheid om een klein reclamespotje te tonen vóór een filmpje begint.

Adverteren op Instagram

Adverteren op Instagram is sinds oktober 2015 beschikbaar in Nederland. Er zijn drie mogelijkheden om op Instagram te adverteren, namelijk met foto-advertenties, carrousel-advertenties en film-advertenties. Adverteren op Instagram is het meest geschikt voor branding, loyaliteit, naamsbekendheid vergroten en het promoten van producten.

youtube tekstadvertentie

hanno buiten
  De kracht van social media bewijst zich keer op keer. Door op persoonlijk niveau interactie aan te gaan met je doelgroep, kun je ze aan jouw product en bedrijf binden.  

Hanno Buiten

Directeur
085 208 21 00