Naar
boven

Facebook Lead-gating – verzamel leads via je Facebookpagina! (voorheen Fan-gating)

Facebook is een zeer populair middel voor zowel consumenten als bedrijven & maakt vaak deel uit van de social media strategie. Jouw Facebook bedrijfspagina is een mooie kans om meer leads te verzamelen. Je kunt namelijk content beschikbaar stellen, zodra iemand zijn e-mailadres achter laat, maar hoe pak je dat aan “een lead-gate”?

In deze handleiding kom je er achter wat het is, hoe het werkt en waarvoor het gebruikt kan worden. En last but not least: hoe je zelf een lead-gate kunt opzetten!

Succes en veel plezier ;-)

De handleiding “Facebook lead-gating: verzamel leads via je Facebook pagina!” downloaden als PDF? Dat kan! Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en je ontvangt de whitepaper gratis!

Inhoud

Wat is lead-gating?

Mogelijkheden om lead-gating in te zetten

Lead-gating gebruiken om exclusieve content aan te bieden

Lead-gating gebruiken om een wedstrijd te houden

Lead-gating gebruiken om een coupon of kortingscode weg te geven

Wat zegt Facebook over dit soort promoties?

Wat mag wel?

Wat mag niet?

Zelf aan de slag met een lead-gate

De app: “Static HTML iframe tabs”

HTML? HELP!

Wat is lead-gating?

Lead-gating is het creëren van een “poort” waarachter de content exclusief voor leads is. Met andere woorden: alleen voor mensen die hun gegevens bij je achterlaten. Zo kun je mensen overhalen hun e-mailadres achter te laten, zodat ze toegang krijgen tot de content in een applicatie op je Facebook Fan Page.

Een lead-gate gaat via een app die je op je Facebook pagina toevoegt om een nieuw tabblad mee aan te maken.

Mogelijkheden om lead-gating in te zetten

We bespreken verschillende manieren om lead-gating in te zetten. Denk aan het aanbieden van exclusieve content, een wedstrijd of bijvoorbeeld een kortingscode.

Uiteraard zijn dit niet de enige mogelijkheden, met creativiteit zijn vast nog veel meer manieren te bedenken. Maar voor nu blijven wij bij de meest gebruikte manieren om een lead-gate in te zetten.

1. Lead-gating gebruiken om exclusieve content aan te bieden

Vaak weten bedrijven die diensten en services leveren, niet wat ze hun online fans kunnen bieden. Dit lijkt in eerste instantie ook lastiger dan bedrijven die producten leveren, maar niets is minder waar! Ze bezitten namelijk over kennis die ze met hun fans kunnen delen. Giet dit bijvoorbeeld in de vorm van een e-book of video en voilà : exclusieve content. Let er natuurlijk wel op dat het voor je doelgroep relevant is.

Wij hebben dit in het verleden bijvoorbeeld gedaan met een video, handleidingen en andere downloads. Deze werden dan beschikbaar nadat n zijn/haar e-mailadres achterliet. Doordat je die content alleen aanbied op je Facebook pagina houd je de content exclusief.

Je kunt men bijvoorbeeld ook vragen om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Voorbeeld van de Malibu Facebook pagina:

2. Lead-gating gebruiken om een wedstrijd te houden

Een wedstrijd is niet alleen leuk voor huidige fans, het is ook een goede manier om nieuwe leads te werven. Om die nieuwe leads te werven moet de wedstrijd uiteraard worden promoot op de alle aanwezig communicatiekanalen. Denk hierbij aan de corporate site, nieuwsbrief of in de (offline) winkel. Daarbij is een ‘Deel dit nu met je vrienden’ of ‘Vraag je vrienden op je te stemmen’ element in de wedstrijd essentieel. Ga daar creatief mee om en zorg ervoor dat het fans daadwerkelijk overhaalt tot actie. Bekijk voor inspiratie wedstrijden van grote merken.

Voorbeeld van Thuisbezorgd.nl is hun actie tijdens het WK:

En Kruidvat heeft een actie gehad rondom Sinterklaas:

 

 

3. De pagina liken om een coupon of kortingscode te ontvangen

Het geven van kortingen, middels een te downloaden coupon of een online code, is een effectieve methode. Het is belangrijk om een ‘exclusief’ gevoel op te roepen bij fans. Wat is er exclusiever dan een persoonlijke code? Thuisbezorgd heeft in het verleden, toen Fan gating nog mocht (het vragen om een “like” en op basis daarvan content vrijgeven) bijvoorbeeld een persoonlijke kortingscode weg gegeven op hun Facebook pagina:

Dit zouden ze nu uiteraard ook in kunnen zetten met een lead-gate!

Wat zegt Facebook over dit soort promoties?

Lees voor het opzetten van een wedstrijd of weggeef-actie altijd eerst de Facebook Promotions Guidelines. Hierin legt Facebook duidelijk uit wat de voorwaarden zijn met betrekking tot promoties op Facebook. Want ze laten je pagina als sneeuw voor de zon verdwijnen als je je niet aan de regels houdt. Zelfs wanneer de actie bestaat uit een “kleine” prijs of loting, bv. “Bij 2500 likes verloten we een…”, is het raadzaam de regels op te volgen.

Wat mag wel?

  • Mensen vragen om een post te liken en/of een reactie op de post achter te laten om mee te doen met de actie;

  • Mensen vragen om direct op de fanpage tijdlijn een bericht achter te laten, mag zowel tekst als een afbeelding zijn;

  • Likes gebruiken als “stemmen” op een post of afbeelding op de fanpage tijdlijn;

  • Mensen vragen om je een bericht te sturen via de fanpage;

  • De winnaar bekend maken op de fanpage;

  • Deelnemers verplichten om terug te keren naar de fanpage om te zien wie er heeft gewonnen;

  • Een Facebook like button plugin gebruiken om stemmen te verzamelen via externe websites;

  • Een wedstrijd houden via een Facebook app (tabs bovenaan op de fanpage).

Wat mag niet?

  • Deelnemers verplichten om een post of foto te delen op de eigen tijdlijn om te kunnen doen met de actie;

  • Deelnemers verplichten om zelf een post of foto te zetten op hun eigen tijdlijn of die van een vriend om mee te kunnen doen met de actie;

  • Mensen verplichten om zichzelf of anderen te taggen in een foto om op die manier te stemmen of mee te doen aan de actie;

  • Iedereen die je fanpage liked automatisch mee laten doen aan een actie, zonder dat er een actie op de fanpage tijdlijn plaatsvindt.

Vrijwaring Facebook is voortaan verplicht

Het klinkt misschien een beetje raar, maar er zijn ook een aantal dingen verplicht. Je moet een vrijwaring opnemen in je actie waarin je stelt dat Facebook op geen enkele manier te maken heeft met de actie. Het simpelste is om deze tekst op te nemen in je post / tab / afbeelding:

“Deze promotie is op geen enkele manier verbonden met Facebook en is op geen enkele wijze gesponsord, ondersteund of georganiseerd door Facebook. De informatie die je verstrekt door mee te doen aan de actie verstrek je dan ook niet aan Facebook maar aan …naam bedrijf…”

Voorbeeldje van een vrijwaring:

Een simpele en korte tekst waarmee je je bezoekers direct duidelijk maakt hoe het zit, een goede aanvulling. Het is natuurlijk geen oplossing als je de regels op een andere manier overtreedt! ;-)

Daarnaast moet je uiteraard ook de officiële regels vermelden.

Neem in ieder geval de volgende punten op:

  • Wat de prijs is;

  • Hoe de winnaar wordt gekozen;

  • Hoe de winnaar wordt gecontacteerd;

  • Wie mee mag doen met de actie;

  • Wat de actieperiode is;

  • etc.

Wanneer je geen website hebt waar je de regels op kunt publiceren en heen kunt verwijzen, zorg dan voor een PDF (die je bijv. host in je publieke Dropbox folder) die men kan downloaden. Dan heb je in ieder geval de mogelijkheid om ernaar te verwijzen in een post of tab op Facebook.

Vergeet de regels in eigen land niet!

Simpel: houd als lokale winkel geen actie waarbij men cadeaukaarten kan winnen t.w.v. 100 euro voor sterke drank, omdat je niet met zekerheid kunt vaststellen of iedereen die meedoet ouder is dan 18.

Zelf aan de slag met een lead-gate

Nu gaat het echte werk beginnen, we gaan zelf aan de slag om een eigen lead-gate op te zetten. Er zijn een heleboel apps beschikbaar die het gebruik van een lead-gate mogelijk maken. Een erg makkelijke app is de Static HTML app van Thunderpenny.

De app: Static HTML iframe tabs

Deze app maakt het mogelijk om zelf tabs aan te maken en in te richten zoals jij dat wilt. Als eerste moet je de app toevoegen aan je Fan Page, ga naar http://apps.facebook.com/static_html_plus/ Voeg de app toe door op de grote groene knop te klikken en daarna de juiste pagina te kiezen.

 

 

Wanneer je dit hebt gedaan vind je de app terug als één van de tabbladen op je pagina met de naam “Welcome”. Zodra je daar op kikt kun je de app gaan bewerken door te klikken op “Set up tab”.

 

 

Je wordt dan naar de website van Thunderpenny geleid, de maker van de app. Daar kunnen we de content toe gaan voegen.

Leadgate activeren

Om de leadgate te activeren kies je op de tab “Leadgate” voor “Enable leadgate”, je krijg dan de mogelijkheid om een te kiezen welke gegevens je wilt vragen aan bezoekers.

 

 

 

 

Wil je tussendoor checken hoe het eruit ziet? Dan kun je de groene knop “Preview” gebruiken. Helemaal tevreden? Kies dan voor de blauwe knop “Save & Publish”!

HTML? HELP!

Heb je nog nooit met HTML gewerkt? Laat je hierdoor dan niet afschrikken! Maak dan gebruik van de online HTML converter van knopok.net.

Wanneer je een eigen blog hebt in bijvoorbeeld Blogger of WordPress kan je natuurlijk ook daar een bericht aanmaken en de HTML code kopiëren!

 knopok.net html converter

Tot slot

Gebruik lead-gating alleen wanneer je daadwerkelijk relevante én waardevolle content te bieden hebt zodra de pagina wordt geliked!

Er is al een aantal keer op gehamerd, maar ook hier geldt dat het aantal likes geen doel op zich moet zijn. Biedt mensen goede content (korting, wedstrijd, quiz, spel, e-book, download, video, exclusieve foto’s, etc.) in ruil voor de like.

Dit betekent geen coole prijs zoals een iPad, wat vervolgens niets met jouw fanpagina te maken heeft.. Onthoud dat goed!

De handleiding “Facebook lead-gating: verzamel leads via je Facebook pagina!” downloaden als PDF? Dat kan! Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en je ontvangt de whitepaper gratis!