Naar
boven

Social media strategie: Hoe pak je dat aan?

Bijna ieder bedrijf is actief aanwezig op social media, maar hebben deze bedrijven hiervoor wel een plan? En hoeveel tijd (en geld) besteden ze hieraan? Dit soort vragen worden tegenwoordig allemaal beantwoord in verschillende social media onderzoeken, zoals bijvoorbeeld dit onderzoek door het CBS of deze mooie verzameling onderzoeken van Newcom.

Bij veel van deze onderzoeken wordt ook gefocust op de gebruikers van de verschillende platformen, erg handig wanneer je aan de slag gaat met het analyseren van jouw doelgroep.

Dit soort onderzoeken zijn een goede manier om zelf op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en vooral: om inspiratie op te doen! Ga geen acties kopiëren, gebruik het alleen als inspiratie voor je eigen social media plan.

Een social media strategie is een verhaal apart, deze zal je zelf moeten ontwikkelen. Veel bedrijven kijken hier best tegen op, want hoe pak je zoiets nou aan? Dat is wat we gaan bespreken aan de hand van 12 stappen.

Deze handleiding downloaden als PDF? Dat kan! Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en je ontvangt de PDF gratis!

Inhoud

Wat is een social media strategie?

Aan de slag!

Stap 1: Je bedrijf in één zin

Stap 2: Wat wordt er over je gezegd?

Stap 3: Formuleer de doelstellingen

Stap 4: Analyseer de onderzoeksresultaten

Stap 5: Bepaal je doelgroep

Stap 6: Wat weet de doelgroep al van je?

Stap 7: Formuleer de boodschap

Stap 8: Plan en organiseer

Stap 9: Bepaal je middelenmix

Stap 10: Conversatie en interactie

Stap 11: Resultaten en ROI

Stap 12: Zorg voor tijd en geld  

Wat is een social media strategie?

Een social media strategie beschrijft hoe en waarom je social media gaat inzetten. Daarbij formuleer je doelen om je ROI (Return On Investment) te kunnen meten. De inhoud van dit plan komt niet zomaar uit de lucht vallen, er is immers al een marketing- en of communicatiestrategie aanwezig (als het goed is) en dit plan is een afgeleide daarvan. Het heeft puur betrekking op (logisch…) al je online activiteiten.

Een dergelijke strategie is niet iets waar je ‘eventjes’ mee bezig bent. Om het goed te kunnen implementeren in je organisatie, is het belangrijk dat alle neuzen dezelfde kant op staan. De ontwikkeling kost tijd en resultaat zou even op zich kunnen laten wachten. Dat geeft niets, het kost tijd om acties te testen en (eventueel) de doelen bij te stellen. Niets om bang voor te zijn, neem de tijd en ga er voor.

Succes ermee!

Aan de slag!

Dit is onze Social Media Strategie infographic. Hierop worden de stappen weergegeven, handig om het overzicht te bewaren.

KG Infographic social media strategie

Laten we nu alle stappen stuk voor stuk doorlopen!

Stap 1: Je bedrijf in één zin

Stap 1

Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar beschrijf als eerste (kort!) waar je product of dienst om draait in slechts 1 zin. Schrijf in ‘Jip en Janneke’ taal één zin op die zelfs kinderen begrijpen. Test dit ook even in je omgeving en zorg dat het duidelijk is. Ga voor een zo eenvoudig mogelijke zin.

Dit zal je helpen om erachter te komen waar (en door wie) er over je merk wordt gepraat. Iets wat je in de volgende stappen gaat analyseren.

Stap 2: Wat wordt er over je gezegd?

Stap 2

Daar hebben we hem weer: luister! Nu duidelijk is wat je doet (die ene zin van stap 1), ga je uitzoeken wie daarover praten. Wordt je merk online al genoemd? Zijn er mensen die vragen stellen over jouw product of dienst?

Onderzoek en analyseer dit, voorbereiding is het halve werk!

Tips en tools die hierbij kunnen helpen:

Voorbeeld van Socialmention met “Karelgeenen.nl” als zoekwoord

  • Om het nog makkelijker te maken kun je een RSS feed opslaan, bijvoorbeeld met Feedly. Dan krijg je de updates automatisch binnen, opnieuw zoeken hoeft dan niet meer.
  • Stel een Google alert in (je geeft een aantal zoekwoorden op), dan ontvang je het laatste nieuws per mail.

Stap 3: Formuleer de doelstellingen

Stap 3

Denk na over wat wil je bereiken met de inzet van social media. Stel een aantal concrete doelstellingen op, dan kun je na verloop van tijd meten of er vooruitgang wordt geboekt. Het is belangrijk om de ROI  – Return On Investment – te meten. Aan het eind van de rit wil iedereen tenslotte resultaten zien.

Voorbeelden van veel gebruikte doelstellingen:

  • Naamsbekendheid verhogen – Zoekvolume in Google met stijgt met x % in x maanden
  • Communicatie met de klant – Dialoog met klant: % interactie op sociale kanalen.
  • Bezoekers website – Stijging van % aantal bezoekers in x maanden ? Google Analytics
  • Zoekmachine Optimalisatie – Stijging ranking in Google door aanwezig op social media.

Probeer de doelstellingen zo concreet mogelijk te formuleren (spreek over % en concrete aantallen). Des te gemakkelijker is het toetsen van de resultaten. Het SMART principe kan daarbij helpen.

Denk eraan dat de doelstellingen die hier worden opgesteld, gaandeweg gerust aangepast mogen worden. Het is immers een proces, waar vallen en opstaan bij horen.

Stap 4: Analyseer de onderzoeksresultaten

Stap 4

Bij stap 2 hebben we onderzoek uitgevoerd en de resultaten geanalyseerd, nu ga we nog een stapje verder: door wie en waar wordt er over je gepraat? Bekijk ook waar er over gerelateerde onderwerpen wordt gesproken, daar kun je misschien met je product of dienst op inspelen.

Bijvoorbeeld:

  • Zijn er bijvoorbeeld populaire bloggers waarmee je kunt samenwerken?
  • Is er een fansite of fanclub, speciaal forum of Facebook fanpage actief?

Maak hiervan een overzicht en bekijk per kanaal of het bij de organisatie past. Komen waarden of idealen bijvoorbeeld overeen? Dat kan een mooi aanknopingspunt zijn om te netwerken en een stapje dichter bij je doelgroep te komen.

Stap 5: Bepaal je doelgroep

Stap 5

Nu wordt het tijd om de definitieve doelgroep vast te stellen. Op basis van de analyse bepaal je wie tot de doelgroep behoren en daarmee openstaan voor de boodschap (deze formuleer je bij stap 7).

Wat is de gemeenschappelijke factor die deze mensen bindt? Bij het beantwoorden van die vraag ontstaat er een “profiel”, een omschrijving, van de doelgroep. Hierin wordt besproken waar ze  (online) te vinden zijn, waarom dit zo is en wat voor mensen het zijn. Dit zorgt voor  een eenduidig beeld van de doelgroep, dit minimaliseert misverstanden binnen de organisatie.

Is er niet genoeg informatie om een omschrijving te maken? Neem dan wat meer tijd voor het onderzoek. Ga er bijvoorbeeld wat dieper op in door middel van een kleine vragenlijst. In dit artikel lees je waarom dit zo belangrijk is.

Tip: gebruik daarbij vooral open vragen en geef mensen de mogelijkheid om alternatieve antwoorden te geven bij ‘gesloten’ vragen (een ‘anders namelijk:…’ optie).

Stap 6: Wat weet de doelgroep al over het merk (product, dienst)?

Stap 6

Stel de volgende vragen:

  • Heb je eerder met deze doelgroep gecommuniceerd (via social media)?
  • Weten deze mensen wat de organisatie doet of waar deze voor staat?
    • Let hierbij op de reacties en opmerkingen over je merk, product of dienst: zijn die positief of negatief?

In het begin kan het zomaar zijn dat niet veel mensen bekend zijn met je merk. Dit geeft niets! Het is juist een goede motivatie om de social media strategie goed uit te werken.

Het gaat er niet om met hoeveel mensen er wordt gecommuniceerd, het gaat erom wát er wordt verteld en gedeeld. Het draait bij social media om de content. Is die van kwaliteit? Dan wordt het voor non-fans ook interessant om zich bij de fanbase aan te sluiten!

Stap 7: Formuleer de boodschap

Stap 7

Hier grijpen we even terug op de bij stap 1 geformuleerde zin. Deze zin is de basis van een concrete boodschap voor je doelgroep. Denk hierbij aan de behoefte die je product of dienst vervult. Wat betekent het voor ze?

De achterliggende gedachte is: wanneer men blij wordt van jouw boodschap, zullen ze jouw product eerder kopen!

Stap 8: Plan en organiseer

Stap 8

Zoals in dit artikel wordt uitgelegd is een een goede planning onmisbaar. Bedenk een realistisch schema m.b.t. het plaatsen van content, en neem hier de tijd voor.

Vergeet niet: het draait nog altijd om kwaliteit en niet om kwantiteit! Bedenk en creëer vanuit je doelgroep, zorg ervoor dat je jezelf op de achtergrond houdt. Idealiter ontstaat er een gesprek: zo ontstaat een krachtige basis voor een goede relatie. Ga op zoek naar onderwerpen die jullie dichter bij elkaar brengen, en die indirect leiden naar jouw producten.

Tip: laat je hierbij ook inspireren door wat andere merken op social media doen.

Zorg ervoor dat je een eigen content kalender maakt, zodat je vooruit kunt werken en ervoor zorgt dat je vastlegt welke content je op welk moment en op welk kanaal gaat inzetten. Je markeert hierin belangrijke feestdagen, gedenkdagen, jubilea en interessante ‘dagen van’ zodat je hier goed op kunt inspelen. Hoe je dit precies aanpakt lees je in dit artikel.

Stap 9: Bepaal je middelenmix

Stap 9

Welke kanalen ga je inzetten? Binnen de middelenmix kun je de corporate website als basis gebruiken. Alle additionele kanalen die worden toegevoegd moeten daar terug te vinden zijn. Ook hier bekijk je de situatie vanuit de doelgroep: waar bevinden zij zich?

Het is heel verleidelijk om met alle social media kanalen te starten, maar dit is een grote valkuil wanneer je net start.

Stel: je gaat toch aan de slag met Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+ én Pinterest account. Deelt overal dezelfde content, maar toch blijven de volgers, fans, reacties en likes achter… Daarbij vergeet je wel eens een update te plaatsen, want “het is allemaal wel heel veel werk… “

Uiteindelijk gebeurt er niets meer op je social media kanalen, en blijkt het een grote mislukking te zijn.

Zonde! Bekijk alle kanalen en je analyse nog eens goed en vraag jezelf af welk kanaal het beste bij jou en je bedrijf past én wat je daar precies mee wilt bereiken.

Het kan ook maar zo zijn dat dit slechts één kanaal is, maar dat is helemaal niet erg. Wees niet bang om het bij dat ene kanaal te houden. Want dit geeft je juist de ruimte om helemaal voor dat kanaal te gaan en het tot in de puntjes te verzorgen. Je kunt echt de diepte in gaan en daadwerkelijk contact leggen met je doelgroep.

Kies daarom voor het kanaal waar het grootste deel van je doelgroep te vinden is en zorg dat je daar zelf ook dagelijks te vinden bent. Daar heb heb je veel meer aan dan het aanwezig zijn op alle kanalen waar je ‘algemeen’ bezig bent. Een stukje persoonlijkheid zorgt voor die connectie met bestaande én nieuwe klanten.

Maak ook gebruik van extern onderzoek! Op de site van Social Bakers vind je bijvoorbeeld statistieken over Nederlanders op Facebook. Er wordt genoeg geschreven over Nederlanders op op social media; gebruik dat als inspiratie en doe er je voordeel mee!

Tip: vergeet niet dat ieder kanaal zijn eigen functie heeft! Hier vind je een mooi overzicht gemaakt door CMO.

Stap 10: Conversatie en interactie

Stap 10

Het ultieme doel van social media is interactie met je doelgroep. Dit betekent niet dat jij zelf de hele tijd aan het woord bent. Het draait vooral om de doelgroep: zij gaan aan de slag, zijn aan het woord en reageren op anderen.

Schrik niet, dit kan ook wel eens negatief zijn! Ga dit soort reacties dan niet verwijderen, maar speel hier goed op in. Een tweetal tips om je hiermee te helpen:

  • Reageer met de insteek om het probleem op te lossen en laat zien dat je open staat voor feedback.
  • Reageer persoonlijk, gebruik je voornaam in je berichten en zorg dat de reacties binnen het kader van de organisatiewaarden passen.

Hou er rekening mee dat een reactie geen dagen op zich kan laten wachten! Integreer dit in het plan: beschrijf hoeveel tijd je besteedt aan het monitoren, reageren en posten van je content. Beslis wie hiervoor verantwoordelijk is binnen de organisatie. (En wie dit overneemt bij ziekte of vakantie..)

Tip: voor het monitoren en managen van je social media zijn er een aantal tools beschikbaar, probeer bijvoorbeeld HootSuite of ConverSocial. Zij bieden een gratis versie aan, handig voor kleine bedrijven of beginnende ondernemers!

Stap 11: Resultaten en ROI

Stap 11

Alle tijd en moeite (en geld) die je in je sociale activiteiten stopt is leuk, maar het draait uiteindelijk om het boeken van resultaat.

Return On Investement kan op verschillende manieren worden benaderd: aan de ene kant is er conversie, maar ook het onderhouden van je fanbase is veel waard. Zonder die fanbase is er geen conversie!

De bij stap 3 geformuleerde doelstellingen worden hier op de proef gesteld. Wees niet ongerust wanneer de doelen niet allemaal zijn gehaald. De doelstellingen zijn er ook om richting te geven aan je activiteiten, het kan best zo zijn dat je ze onderweg een keer moet aanpassen.

Externe factoren heb je immers niet altijd in de hand, en dan kan het voorkomen dat je de vooropgestelde groei van bezoekers niet hebt gehaald. (Bv. problemen met de server van je website waardoor deze niet bereikbaar was…)

Tip: in dit artikel geven we verschillende tips voor het meten van de ROI en bespreken we de indicatoren Bereik, Engagement en Traffic. Handig om even door te lezen!

Stap 12: Zorg voor tijd en geld

Stap 12

Bij stap 8 hebben we het al gehad over plannen en organiseren. Ook is de factor “tijd” daar kort beschreven. Deze is zo belangrijk dat er nog een keer bij stil moet worden gestaan. Wanneer een team zorgt voor alle online activiteiten (of één persoon) moet er echt worden gezorgd voor voldoende tijd.De social media activiteiten zijn “extra” taken, dit kan ervoor zorgen dat deadlines niet worden gehaald of worden uitgesteld. Laat dit niet gebeuren, bewaak het schema goed en zorg dat afspraken worden nageleefd. Maak duidelijk dat iedereen verantwoordelijk is en dat de toewijding van het hele team hard nodig is.

Je ontkomt er niet aan, maar de inzet van mensen en tijd kost geld. Maak hiervoor budget vrij en plan dit zorgvuldig. De grootte van dit budget hangt uiteraard af van de grootte van de organisatie.

Wanneer niet alle kennis en vaardigheden in huis aanwezig zijn, zul je hiervoor extra budget opzij moeten zetten. Bijvoorbeeld voor het ontwikkelen van Facebook en mobiele applicaties, en het design van nieuwe middelen.

Uiteraard zet je zoiets alleen in wanneer je product of dienst zich hiervoor leent en de applicatie van waarde is voor de doelgroep.

Tot slot

We hopen dat we je met deze stappen een eind op weg hebben geholpen om met een ijzersterke strategie de social media kanalen te bestormen ;-) .

Vergeet onze Social Media Strategie infographic niet te downloaden, handig als geheugensteuntje bij het maken van je plan!

Deze handleiding downloaden als PDF? Dat kan! Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en je ontvangt de PDF gratis!