Naar
boven

Size matters: afbeeldingen op Twitter

download

“Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden” is een bekend gezegde. Dat gaat ook op voor social media in het algemeen, en Twitter in het bijzonder. Afbeeldingen in je tweets werken positief, en daarom maakten wij deze whitepaper. Hierin leer je hoe je afbeeldingen voor Twitter maakt, waar je op moet letten en welke mogelijkheden het biedt. We sluiten af met enkele tools die je kunt gebruiken om je afbeeldingen nog aantrekkelijker te maken.

 Twitter, en alle andere social media platformen, zijn steeds visueler aan het worden. Uit onderzoek blijkt dat tweets die voorzien zijn van een ‘inline’ afbeelding ook een hogere engagement krijgen dan een tweet die geen afbeelding heeft, of een afbeelding die niet inline getoond wordt. Ik heb de term ‘inline’ niet voor niets cursief geplaatst, want niet alle afbeelding worden automatisch getoond; Instagram afbeeldingen krijgen bijvoorbeeld alleen een link naar de Instagram website als je de apps van Twitter zelf gebruikt.

Bekijk ook onze cursus Twitter

 

Meer leren over Twitter? Volg dan ook onze Twitter cursus, ontwikkeld in samenwerking met Nederlands bekendste Twitter expert Herman Couwenbergh.
Meer informatie over de cursus inhoud en de voordelen vind je hier: https://www.karelgeenen.nl/cursussen/twitter/

Inhoud

Waar plaats je de afbeeldingen?

Size matters

Plaats je tekst en call-to-action op de juiste plaats!

Gif-animatie

Galerij

Hoe maak je een afbeelding?

(online) Tools

The Gimp

Canva

Pixlr

Picfull

Fotor

Download gratis het sjabloon voor jouw afbeeldingen!

Waar plaats je de afbeeldingen?


Je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen en je afbeelding via Twitter zelf plaatsen; ze krijgen dan altijd de link http://pic.twitter.com/.

Als je HootSuite gebruikt, in de gratis versie, dan kan dat tegenwoordig ook; je hoeft niet meer te upgraden naar de pro versie om de standaard ow.ly link te omzeilen en gebruik te maken van Twitters eigen hostingplatform. In deze uitleg van Hootsuite lees je hoe je dat doet.

TweetDeck laat je wel de afbeeldingen via pic.twitter te plaatsen, maar daar kun je weer geen alternatieve host kiezen. De meeste mobiele apps die niet van twitter zelf zijn bieden je wel opties. Twitters eigen apps gebruiken standaard pic.twitter, maar bieden je geen alternatieven.

Size matters

Als je gebruikmaakt van pic.twitter.com, wordt je afbeelding dus inline in de timeline van je volgers getoond. Maar dat geeft je wel een nieuw ‘probleem’! De afbeelding wordt ‘uitgesneden’: hij wordt dus niet in zijn totaliteit getoond, maar Twitter maakt een 2:1 uitsnede en laat het centrale deel in de timeline zien. De volledige afbeelding is pas te zien als mensen de tweet in detail (op zijn eigen URL) bekijken, of als ze ‘Expand’ (in het Nederlands ‘Openen’) aanklikken.

Twitter gebruikt tegenwoordig een Artificial Intelligence algoritme om te bepalen wat het ‘belangrijkste’ onderdeel van je afbeelding is, en zal dat proberen te centreren zodat het ‘goed’ in beeld komt.

Maar als je vooraf rekening houdt met dit feit kun je het algoritme sturen.

De afmetingen van je afbeelding zijn niet zozeer van belang, als de afbeelding maar groot genoeg is. Twitter verkleint je afbeelding namelijk; een afbeelding uploaden van meer dan 2500 pixels breed is geen probleem. Maar als je afbeelding te klein is, dan wordt het er niet mooier op!

Zorg dus dat de breedte niet kleiner is dan 600 pixels, dan gaat het in alle apps en ook op de website van Twitter goed.

Laten we dat eens inzichtelijk maken met een voorbeeld:
image-whitepaper1

Dit zou een afbeelding kunnen zijn die je zou kunnen gebruiken om deze whitepaper te promoten op Twitter.

Maar als we de delen die Twitter verbergt bij de inline vertoning afdekken, zie je wat er misgaat:

image-whitepaper2

De titel én call-to-action (“Size matters” & “Download de whitepaper van:…”) vallen buiten beeld!

Daar kun je echter ook gebruik van maken door de call-to-action wel in beeld te plaatsen, al dan niet voorzien van een teaser.

Zo bijvoorbeeld:

image-whitepaper3

Wie nu de afbeelding inline in zijn of haar timeline voorbij ziet komen ziet de headertekst, krijgt de teaser van de grote en de kleine hond te zien (maar niet helemaal) en ziet dat er een whitepaper te downloaden is.

Deze elementen (header, grote en kleine hond, “Download de whitepaper”) dragen eraan bij dat degene die de tweet met inline afbeelding ziet wil doorklikken naar de download, of in ieder geval de afbeelding in het geheel wil zien.

Plaats je tekst en call-to-action op de juiste plaats!


Je vindt de ‘open plekken’ door de breedte van je afbeelding door twee te delen en vervolgens van de boven en onderkant af te trekken.

Bijvoorbeeld: je afbeelding 600 pixels breed, dan is het onzichtbare gedeelte 150 pixels vanaf de bovenkant en 150 pixels vanaf de onderkant.

formule twitter afbeeldingen

GIF-animatie


GIF whitepaper4-1

Sinds kort laat Twitter je ook GIF-afbeeldingen plaatsen. GIF-afbeeldingen zijn de voorlopers van online video geweest, en je kunt dat gebruiken om de aantrekkingskracht van de afbeelding nog eens extra te benadrukken.

Door de verschillende frames achter elkaar te tonen krijgt de afbeelding in de tweet extra aandacht, en daarmee trigger je de nieuwsgierigheid van de kijker. Hiermee is de kans groter dat hij of zij reageert op de call-to-actions.

Om een GIF-animatie te maken kun je een programma als Photoshop gebruiken. Dit geeft je de mogelijkheid om de verschillende lagen van je afbeelding in tijd ‘aan’ en ‘uit’ te zetten en die als GIF te bewaren. Maar niet iedereen heeft een (duur) programma als Photoshop, of de technische kennis om daar een animatie mee te maken. Voor hen bestaan er gelukkig ook handige online tools waar je verschillende afbeeldingen kunt uploaden en die vervolgens als GIF-animatie te bewaren. Een simpele zoekopdracht op Google geeft je al veel resultaten, maar ik heb zelf goede ervaringen met Gifmaker.me en Picasion.com. Test beide en kies degene waar je het best mee uit de voeten kunt, beide tools zijn gratis.

Als je gebruikmaakt van GIF-animaties, moet je wel rekening houden met een aantal restricties die Twitter daaraan stelt; de afbeelding mag namelijk niet groter zijn dan 3 MB. De animerende GIF werkt automatisch in de timeline en ‘loopt’ (herhaalt) dan ook. Als de tweet op een website embed wordt krijgt hij een ‘play button’ waarmee de animatie handmatig gestart wordt.

Galerij

Twitter biedt tegenwoordig de mogelijkheid om tot vier afbeeldingen in een enkele tweet te plaatsen. Dit kan niet alleen via de mobiele apps van Twitter zelf en de website Twitter.com, maar ook steeds meer apps van derden ondersteunen dit.

Via Twitters eigen apps kun je daarna de mensen die in de foto’s staan ‘taggen’ met hun Twitternaam. Dit is handig, omdat dat niet ten koste gaat van het aantal tekens die je tot je beschikking hebt, maar het wordt opgelost binnen de card die het mogelijk maakt.

Overigens kun je in je eigen settings aangeven of, en zo ja wie, jou kunnen taggen in foto’s.

Photo tagging settings

Hoe maak je een afbeelding?


Een afbeelding kan uit allerlei verschillende elementen bestaan. Van een simpele foto tot uitgebreide GIF-animatie. Waar je echter doorlopend van bewust moet zijn is dat een afbeelding geen doel is, maar een middel.

Voldoet een simpele foto, laat het daar dan bij. Heeft de afbeelding uitleg nodig? Houd die dan kort en bondig. Onderstaande ‘regels’ zijn een handige leidraad:

Zorg voor een afbeelding die groot genoeg is

Maak je afbeelding niet te klein! Houdt als breedte minimaal 600 pixels aan, de hoogte is afhankelijk van wat je in beeld wilt brengen.

Geef je afbeeldingen een relevante naam

Afbeeldingen kunnen eraan bijdragen dat je gevonden wordt. Noem je afbeelding daarom niet ‘Leuke foto1′, maar gebruik iets beschijvenders als ‘Nieuwe BMW motor 2014′.

Eén onderwerp is meer dan genoeg

Focus de afbeelding op slechts één onderwerp en zorg ervoor dat alles eraan bijdraagt aan het communiceren van dat onderwerp.

Gebruik geen afbeelding van anderen

Ja, met Google Images Search is het erg handig om afbeeldingen te vinden, maar respecteer de rechten van de mensen die die afbeeldingen gemaakt hebben! Zoek eerst op ‘Free Stock Photo’s’ en kies een platform dat die aanbiedt; er zijn er veel, dus bekijk ze op je gemak en let op de voorwaarden om ze te gebruiken. In dit artikel van Hootsuite worden 21 bronnen genoemd waar je gratis en legaal rechtenvrije afbeeldingen mag downloaden.

(Online) Tools


De meest bekende tool om afbeeldingen te maken is Photoshop van Adobe, maar dat is een tool met een behoorlijk stevig prijskaartje. Er zijn echter ook allerlei (online) alternatieven.

The Gimp


gimp-logo

The Gimp, gratis te downloaden voor bijna alle soorten computers, is net zo uitgebreid als Photoshop, maar geheel gratis. Het is zogenaamde Open Source software. Maar zo’n uitgebreide tool is nooit simpel; gelukkig biedt The Gimp ook allerlei handige ‘tutorials’ voor de beginner tot en met gevorderden.

Canva


canva

Canva is een online platform dat speciaal gemaakt is om (social media)afbeeldingen te maken. Er zijn sjablonen voor Twitter en Facebook headers, zodat je die er ook mee kunt maken. Op Canva kun je gebruikmaken van allerlei soorten voorbeelden. Die kun je aanpassen naar je eigen wensen, maar je kunt ook vanaf het begin helemaal een eigen afbeelding maken.

Het is zo simpel en makkelijk dat je er direct mee aan de slag kunt, maar er zijn ook tutorials beschikbaar.

Pixlr


Pixlr is een online tool waarin je uitgebreide mogelijkheden hebt om je afbeeldingen te bewerken. Het is bijna een soort van online Photoshop, zoveel opties biedt het.

pixlr

Maar let wel op: meer opties betekent ook een stijlere leercurve.

Dus als je nog niet heel ervaren bent met het maken en bewerken van afbeeldingen, raden we je aan om te beginnen met een simpelere tool.

PicFull

PicFull is dan misschien een goed startpunt voor de beginnende fotobewerker.

picfull

Het is een simpele tool die je enkele basisfilters biedt, en daar kun je dan zelf met de settings ervan spelen.

Fotor

Fotor is een programma dat de beginner ontstijgt, maar nog niet zoveel vraagt aan kennis dat je jezelf tot de gevorderden moet rekenen. Allerlei standaard bewerkingsopties zijn aanwezig en kunnen gebruikt worden. De interface is simpel en de uitleg is duidelijk.

Fotor

Pablo

Pablo

Pablo is een tool van Buffer app (gebruikt voor contentdistributie). Het biedt je handige mogelijkheden om je logo/watermerk over een afbeelding te plaatsen. Teksten in verschillende groottes en lettertypen, en je kunt werken met voorbeeldafbeeldingen of je eigen afbeelding uploaden.

Maak van je Image een klikbare ‘Card’

Een afbeelding is leuk en trekt de aandacht. Maar zou het niet mooi zijn als je daar net wat meer mee zou kunnen doen? Dan heb je aan AnyImage een leuke tool!

AnyImage maakt van elke afbeelding een ‘Card’ die niet alleen de afbeelding bevat, maar ook een link naar je website, een titel, een uitleg én een domein (als je je gratis registreert en inlogt). En dat alles in enkele simpele stappen.

Stap 1

Ga naar AnyImage.io, registreer je gratis. Upload de foto waarvan je een klikbare Card wil maken. Daarna krijg je dit scherm:

anyimage1

Hier vul je achtereenvolgens de titel, de uitleg of call-to-action en de URL waar je de bezoeker op wilt wijzen in.

Daaronder zie je in realtime de effecten van je actie:

anyimage2

 

Hier kun je de Card finetunen door de foto te vergroten of verkleinen, de positie te verschuiven en zo de mooiste/ beste uitsnede te maken voor jouw boodschap. Daarna klik je erboven op Finish, je krijgt dan een URL die je kunt posten:

anyimage3

Deze URL kun je nu delen op Twitter (of Facebook, LinkedIn, Google+) en het resultaat ziet er dan zo uit:

anyimage4

 

Een klikbare tweet, inclusief titel, uitleg en eigen domein; en dat in nog geen vijf minuten!

Download gratis het sjabloon voor jouw afbeeldingen!
Twitter wordt steeds visueler, en door daar slim gebruik van te maken kan het mede bijdragen aan jouw zakelijke succes in 140 karakters.

Om je op weg te helpen geven we je nu al direct het slabloon (Photoshop file) waarin je kunt zien wat wel en niet zichtbaar is als je je afbeelding inline toont.

sjabloon
Download hier de PSD file!

Deel deze tips met je netwerk via onderstaande buttons!

[twitter-button]