Home > Diensten > 

Klantcase ZIPtuning

ZIPtuning.nl is één van de klanten waarbij de samenwerking heeft geleid tot een groot succes. In deze case licht ik toe welke belangrijke stappen hierbij zijn genomen. Hiermee willen we jou aan het denken zetten en vooral inspiratie geven, zodat je voor jouw bedrijf betere beslissingen kunt maken.

Introductie

ZIPtuning is een tuning bedrijf waar programmeurs fulltime werkzaam zijn om auto’s te tunen (modificeren). In 2013 besloot ZIPtuning om AdWords volledig uit te besteden aan KG Online Marketing. Met het gebruik van AdWords moeten alle autoliefhebbers die meer rijplezier willen, overgehaald worden om een tuning afspraak te maken.

Voor welke uitdagingen staat ZIPtuning?
Via de website van ZIPtuning kun je op veel verschillende manieren contact opnemen. Zo is er een contactformulier, maar je kunt ook direct een vraag stellen of een tuning aanvraag doen. AdWords werd dan ook ingezet om “zoveel mogelijk” tuning aanvragen te genereren.

Oplossing van KG Online Marketing

Een doelstelling met “zoveel mogelijk” erin is natuurlijk geen officiële doelstelling. Al gauw kwamen we erachter dat AdWords een zeer succesvol middel was om meer tuning aanvragen te realiseren. We genereerden dus veel leads, maar wat ons daarbij opviel was dat de leads een zeer wisselend slagingspercentage hadden. Kortom: de ene lead werd wel klant, en de andere niet. AdWords genereerde dus niet alleen maar goede, maar ook slechte leads. Om hier invloed op uit te oefenen, besloten we om Google Analytics te hanteren als uitgangspunt voor de statistieken en maakten we zo alles meetbaar.

In samenwerking met de webbouwer van ZIPtuning hebben we ervoor gezorgd dat de daadwerkelijke afspraken en waarde van de afspraken correct werden gemeten in Google Analytics.

Hoe dan?

Wanneer er een conversie op de website wordt gedaan, verstuurt de website een anonieme Analytics user ID naar het CRM systeem van ZIPtuning. Als deze conversie omgezet wordt in een afspraak met een bepaalde waarde, wordt deze verstuurd naar Google Analytics. Hiermee kunnen we dus niet alleen sturen op leads, maar in dit geval ook op de afspraken. Daarbij krijgen we ook in Analytics de afspraakwaarde te zien. Zo weten we precies welke sessies tot een conversie en een afspraak zijn gekomen en kunnen we hierop optimaliseren.

Hieronder zie je een afbeelding van een aangepast rapport in Google Analytics, met daarin de waarde van de afspraken.

case-ziptuning

Succes door samenwerking

Door de goede communicatie met zowel de webbouwer als de klant, hebben we in korte tijd het rendement van de online marketing activiteiten flink kunnen verhogen. Door de goede samenwerking kunnen we snel schakelen. Dat maakt het gemakkelijker om gebruik te maken van de laatste ontwikkelingen op het gebied van SEA, zodat we constant voorop lopen.

ellen stegeman
  Het succes van je online marketing inspanningen wordt (mede) bepaald door je product, doelgroep en budget.  

Ellen Stegeman

Online Adviseur
085 208 21 00