Naar
boven

Above the fold

Above de fold is Engels voor ‘boven de vouw’. Het is een term die gebruikt wordt in de advertising. Above the fold heeft betrekking op de informatie die gepresenteerd staat in het bovenste gedeelte van de krant: het gedeelte boven de vouw. Deze informatie wordt het meeste gezien, een krant ligt immers opgevouwen in de schappen met de bovenkant naar voren. Adverteerders doen daarom hun uiterste best op een plekje te bemachtigen above the fold.

Above the fold in de digitale wereld

De term above the fold is dan wel afkomstig van de krant als traditoneel medium, inmiddels is deze term ook meegenomen naar de wereld van de online media. In de digitale wereld slaat de term above the line op het gedeelte van de webpagina dat als eerste in beeld is, zonder dat de bezoeker naar beneden moet scrollen. Dit gaat meestal om de eerste 600 pixels.

Aandacht op het gedeelte above the fold

Het gedeelte above the fold wordt als eerste gezien. Logisch dat webbouwers hier veel aandacht aan besteden. Het gedeelte above the fold bepaalt de tone of voice en het karakter van je website. Het kan zelfs bepalen of een bezoeker je website verder wil bekijken of wegklikt.

Informatie above the fold

Er is al een aantal jaar discussie gaande over het presenteren van informatie above the line. Sommigen beweren dat al het belangrijke van je pagina above the line moet worden gepresenteerd. Dit is echter verre van waar. Above the line is belangrijk om de aandacht van je bezoekers te trekken. Echter is het verstandig om nieuwsgierigheid op te wekken en de aandacht van deze bezoekers vast te houden. Men is zo gewend geraakt aan het scrollen dat dit geen probleem meer is. Er wordt zelfs aangeraden om de bezoekers mee te nemen in je verhaal en de call to action pas onder de vouw te plaatsen!

 

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!