Naar
boven

Alt-tag

Wat is een alt-tag? Veel webpagina’s bevatten afbeeldingen die gebruikt worden om de inhoud mee te versterken. Google kan de tekst ‘lezen’, maar de afbeeldingen niet. Google weet dus ook niet wat de inhoud van deze afbeelding is. Een oplossing hiervoor is het gebruik van de alt-tag, ook wel eens geschreven als alttag. Hiermee geef je een soort label mee aan de afbeelding, waarin je een omschrijving kunt plaatsen van de afbeeldingen. Je beschrijft zo wat er op de afbeelding te zien is, zodat Google kan bepalen hoe relevant de afbeelding is.

Relevant voor Google

De alt-tag is relevant voor Google. De zoekmachine hecht namelijk een grote waarde aan het juiste gebruik ervan. Hoe relevanter de alt-tag, hoe meer waarde Google aan de afbeelding  hecht en dus hoe hoger je scoort met die afbeelding. Een voorbeeld: als je een foto gebruikt van een groene appel, is het verstandig om niet ‘fruit’ als alt-tag te nemen, maar ‘groene appel’. Die is tenslotte specifieker en relevanter. De alt-tag is niet alleen te gebruiken door zoekmachines, maar ook door bezoekers. Wanneer iemand visueel beperkt is, kan speciale software de alt-tag voorlezen wanneer de bezoeker met de muis over de afbeelding gaat.

Hoger scoren met de alt-tag

De alt-tag is dus heel nuttig voor zoekmachine optimalisatie. Wanneer je op de juiste manier gebruikmaakt van de alt-tag, zul je ook in de resultaten van Google Afbeeldingen worden getoond. Hoe relevanter de benaming, hoe hoger de score, want wanneer er veel bezoekers op jouw afbeelding klikken neemt Google aan dat deze afbeelding erg relevant is aan de zoekterm. Door het gebruiken van de alt-tag krijg je bovendien de kans om je belangrijkste zoekwoord terug te laten komen. Voor de meest gunstige optimalisatie zet je het zoekwoord zoveel mogelijk vooraan in de alt-tag. Gebruik je WordPress? Dan voeg je een alt-tag toe in het tekstvak ‘Alternatieve tekst’ onder de afbeelding.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!