Naar
boven

Alt-tag

Veel webpagina’s bevatten afbeeldingen die gebruikt worden om de inhoud mee te versterken. Google kan de tekst ‘lezen’, maar de afbeeldingen niet. Google weet dus ook niet wat de inhoud van deze afbeelding is. Een oplossing hiervoor is het gebruik van de alt-tag, ook wel eens geschreven als alttag. Hiermee geef je een soort label mee aan de afbeelding, waarin je een omschrijving kunt plaatsen van de afbeeldingen. Door de alt-tag kun je een soort van titel geven aan je afbeelding, zodat dit bij Google bekend is.

Relevant voor Google

De alt-tag is relevant voor Google, Google hecht een grote waarde aan het juiste gebruik ervan. Hoe relevanter de alt-tag, hoe meer waarde Google aan de afbeelding  hecht en dus hoe hoger je scoort met die afbeelding. Een voorbeeld: het is relevanter om een afbeelding met een groene appel een alt-tag te geven met groene appel dan een alt-tag met fruit. Fruit is in dit voorbeeld te algemeen, groene appel is specifieker. Het gebruiken van een alt-tag is bijvoorbeeld relevant voor de bezoeker wanneer deze visueel beperkt is. De software van deze bezoeker kan dan, door met de muis over de afbeelding te gaan, “voorlezen” wat er op de afbeelding te zien zou moeten zijn.

Hoger scoren met de alt-tag

De alt-tag is dus relevant voor zoekmachine optimalisatie. Wanneer je op de juiste manier gebruik maakt van de alt-tag zul je ook in de resultaten van Google Afbeeldingen worden getoond. Hoe relevanter de benaming hoe hoger de score, want wanneer er veel bezoekers op jouw afbeelding klikken neemt Google aan dat deze afbeelding erg relevant is aan de zoekterm. Door het gebruiken van de alt-tag krijg je weer de kans om dit relevante zoekwoord terug te laten komen. Voor een meest gunstige optimalisatie dient het zoekwoord vooraan in de alt-tag terug te komen. Bij WordPress kun je een alt-tag toevoegen in het tekstvak ‘Alternatieve tekst’ onder de afbeelding.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!