Naar
boven

Canonical tag

Canonical tags kunnen erg belangrijk zijn. Canonical tags zijn er namelijk voor in het leven geroepen om duplicate content te voorkomen. Wat is duplicate content? Duplicate betekent vanuit het Engels duplicate, ook wel dubbel. Duplicate content houdt dan ook in dat jij op meerdere van je pagina’s dezelfde inhoud hebt staan. Wanneer Google verschillende URL’s tegenkomt die dezelfde inhoud lijken te hebben, heeft dit negatieve gevolgen voor je website. Google geeft namelijk minder waarde aan deze pagina’s waardoor jij een lagere PageRank krijgt. Wanneer het voor jou niet te voorkomen is dat vaak dezelfde informatie voorkomt en je toch jouw PageRank wil beschermen, gebruik je de zogenaamde Canonical tag.

Wat doet een Canonical tag?

De code van een Canonical tag  is rel=”canonical”. In welke situaties moet je deze invoeren? Stel, je hebt een webshop en je verkoopt verschillende producten. In veel webshops krijg je de mogelijkheid aangeboden om je producten op prijs te sorteren. Dan staan dezelfde producten op de pagina, maar in een andere volgorde. Omdat je URL verandert, ziet Google ineens twee verschillende pagina’s die grotendeels dezelfde inhoud hebben. Google zal dan geneigd zijn je pagina’s minder waarde te geven, tenzij je gebruik maakt van de Canonical tag. Met de tag geef je aan welke pagina belangrijker is. De Canonical tag zet je dus in op de dubbele pagina, zodat je oorspronkelijke pagina de meeste waarde krijgt. Wanneer je de tag gebruikt, heet je URL dus een Canonical URL.

Canonical tag goed voor SEO

De Canonical tag is belangrijk en zorgt ervoor dat jij de maximale waarde uit je pagina kunt halen door duidelijk en ‘eerlijk’ te zijn tegenover Google. Om je pagina zo veel mogelijk waarde te geven, plaats je ook zo veel mogelijk originele content en zorg je ervoor dat al je pagina’s unieke titels en meta descriptions hebben. Zo is je pagina niet alleen zoekmachinevriendelijk maar ook bezoekersvriendelijk.

 

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!