Naar
boven

Content farm

Met content farm wordt in de online marketing bedoeld dat een bedrijf slechte content produceert. Dit zijn vaak grote bedrijven of merknamen die vele pagina’s ontwikkelen voor de zoekmachine, niet voor de bezoeker. De pagina’s zijn vaak volgestopt met zoekwoorden, ook wel keywords genoemd. Bedrijven doen dit om hoger proberen te scoren in de resultaten van zoekmachines.

Hoe herken je content farm?

Vaak kom je content farm tegen in de vorm van verschillende websites, die onder dezelfde organisatienaam opereren. De websites lijken meestal op elkaar qua inhoud. Dit noem je duplicate content. Ook kun je content farm herkennen aan de vele advertenties die vaak om de content heen staan gepubliceerd. Dit wordt gedaan om extra geld te verdienen. Als bezoeker ga je er vanuit dat de bovenste (organische!) zoekresultaten ook het meest relevant zijn. Door content farm kloppen deze verwachtingen niet meer! Vandaar dat content farm niet wordt gewaardeerd.

Content farm wordt niet gewaardeerd!

Voor bezoekers is content farm niet optimaal. Wanneer websites puur geproduceerd zijn om hoger te scoren in Google worden bezoekers vaak buiten beschouwing gelaten. Als bezoeker krijg je vaak te maken met content van lage kwaliteit. Ook wordt content farm niet gewaardeerd door Google. Hoewel Google het zelf niet toegeeft, kan bijna met zekerheid gezegd worden dat Google tools heeft om deze websites met lage kwaliteit te laten verdwijnen uit de zoekresultaten. Een update die Google waarschijnlijk om deze reden heeft uitgevoerd is de Google Panda update. Deze wordt ook wel de Farmer update genoemd en spoort websites met kwalitatief lage content op om ze vervolgens voor een tijd uit de zoekresultaten te laten verdwijnen.

Dus: bezoeker altijd op nummer één

Wat we hiervan kunnen leren is dat je bezoekers altijd op nummer één moet zetten. Zoekmachines zijn tegenwoordig niet meer voor de gek te houden! Dus: je website optimaliseren voor de zoekmachine kan best, als je maar in eerste instantie content creeërt voor de bezoeker.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!