Naar
boven

Content marketing

Wat is content marketing? Content marketing is het delen en maken van goede content, zodat je jouw doelgroep kan bereiken en aan jou binden. Dit kan content op je website zijn, maar bijvoorbeeld ook op je social media kanalen. Onder content van een webpagina verstaan we de volledige inhoud van deze pagina. Hieronder vallen de teksten, afbeeldingen en video’s op deze pagina of website. De kwaliteit van deze content is zeer belangrijk en vereist een professionele en strategische aanpak. Je staat hierbij in contact met je doelgroep, zonder dat je hen opdringt om iets bij je te kopen. Je biedt relevante content aan, met klantenbinding als gevolg. Klantenbinding, ofwel relaties versterken is een doel van content marketing. Een ander doel is het aangaan van nieuwe relaties. Dit proces, waarbij de professionele en strategische aanpak centraal staat, noemen we content marketing.

Het belang van content marketing

Content marketing wordt steeds belangrijker. Consumenten bevinden zich tegenwoordig in een machtspositie. Social media spelen hier een grote rol in. Ontevreden klanten uiten zonder gêne hun negatieve mening, wat grote schade kan aanrichten voor je bedrijf of product. Daarnaast zijn je klanten beter geïnformeerd dan ooit. Consumenten laten zich niet zomaar meer wat aansmeren. Content marketing biedt een kans om in te spelen op deze ontwikkeling. Je moet klanten bieden wat zij nodig hebben.

Eerste stap van content marketing

Wat is content marketing zonder doelgroepanalyse? De eerste en meest belangrijke stap van content marketing is een analyse maken van je doelgroep. Het is van belang dat je je doelgroep kent, net als hun wensen en behoeften. Als je je doelgroep kent, kun je relevantere content bieden. Content is echter pas relevant als je deze ook op het juiste moment weet aan te bieden. Iemand die net kennismaakt met je bedrijf, moet je nog niet bestoken met content waarin je diegene aanspoort iets te kopen.

Daarnaast is de kwaliteit van de teksten is natuurlijk ook erg belangrijk. Spelfouten en dergelijke doen af aan je professionaliteit, en maken je bedrijf minder geloofwaardig. Alles moet duidelijk zijn, overzichtelijk en geloofwaardig. Openheid van een bedrijf speelt bij het laatste een grote rol. Lees ook dit blogartikel eens over de fases waar je rekening mee houdt als je bezig gaat met content marketing.

 

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!