Naar
boven

Cross linking

Cross linking is het kruislinks plaatsen van links op je website, of naar andere websites toe. Voor het toepassen van zoekmachine optimalisatie is het van belang dat je website een goede linkstructuur bevat. Cross linking is daarom de eerste stap die moet worden genomen wanneer je start met een nieuwe website. Wanneer andere pagina’s een link van jouw website/pagina plaatsen op hun website ziet Google dat anderen jouw website belangrijk vinden. Hier hecht Google veel waarde aan, met name als deze andere websites kwalitatief goed zijn. Op deze manier wordt je website het snelst geïndexeerd door Google.

Cross linking intern en extern

Je kunt voor op je eigen website een cross linking structuur maken. Stel jij hebt een website met vier webpagina’s, elke pagina moet dan een link hebben naar een andere pagina van je website, en weer terug. Daarnaast moet iedere pagina in verbinding staan met de hoofdpagina (homepage). Dit is een voorbeeld van een interne cross link structuur. Zoals eerder genoemd is het voor Google ook van belang om door anderen belangrijk gevonden te worden. Wanneer andere websites een link plaatsen van jouw website ziet Google dit als bewijs. Dit gaat echter niet vanzelf, hiervoor is een externe cross link structuur nodig. Een ander woord voor externe cross linking is linkbuilding.

Waar moet ik op letten tijdens cross linking?

Iedere pagina moet unieke content hebben. Dit maakt interne cross linking mogelijk. Daarnaast is het van belang dat jouw website kwalitatief goede content bevat. Hoe beter de content op je eigen website, hoe eerder anderen een link van jouw website zullen plaatsen. Ook ziet Google dit als relevante content voor bezoekers.

Bij het plaatsen van een link, zowel intern als extern, moet je zorgen voor de juiste ankertekst. Dit is de tekst die klikbaar is en dus de werkelijke hyperlink is. Doordat je de ankertekst zelf kunt bepalen, is het mogelijk om één of meerdere zoekwoorden te plaatsen in deze ankertekst. Let er hierbij op dat de ankertekst wel het onderwerp van de pagina waarnaar deze linkt bevat. Een slecht (en veel voorkomend) voorbeeld is: Klik hier voor meer informatie. Google denkt hierbij dat de pagina waarnaar wordt gelinkt over ‘hier’ gaat.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!