Naar
boven

Dofollow

Wanneer je met SEO en wellicht linkbuilding bezig bent, begrijp je hoe belangrijk het is dat andere websites linken naar de jouwe. Je begrijpt inmiddels dat het belangrijk is om links te krijgen van relevante websites, autoriteiten op hun vakgebied. Die links geven jouw website de meeste waarde. Heb je zelf een website of een blog, dan weet je ook dat niet iedereen die hun linkje wil plaatsen op jouw site (in een reactie op een artikel of blog), een deel van deze waarde verdient. Om die reden is het belangrijk om als website een goed, gezond linkprofiel te hebben. Dat wil zeggen, maak gebruik van nofollow en dofollow attributen en doe dit om de juiste reden.

Waarom nofollow en dofollow?

De nofollow en dofollow attributen voer je in via de robots.txt, om een gerichte instructie te geven aan de spider van Google. Nofollow zul je voornamelijk gebruiken als je niet wil dat de Google spider links volgt die geplaatst worden in reacties op je blog of artikelen. Dan geef je tenslotte waarde mee, en dat is lang niet altijd aantrekkelijk voor jou als webmaster. Of je gebruikt de nofollow als je in je blog of artikel reclame maakt voor een bepaald product of een bepaalde site en wanneer het niet noodzakelijk is dat Google aandacht besteedt aan die link.

Interessant aan dofollow

De do follow link kan echter ook voor interessante resultaten zorgen. Laat je de spider links volgen die geplaatst worden in reacties, dan kan dit resulteren in veel reacties en bezoekers. Wie weet levert dit je nog conversies op. Wanneer je kiest voor een dofollow in dit geval, zul je de reacties goed in de gaten moeten houden om te zien of er geen spammers tussen zitten.

Je kunt ook kiezen voor een tussenvariant in de vorm van een plugin voor je CMS. Hierdoor kun je de waardevolle reacties wel door laten linken en de ‘spamreacties’ niet.

 

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!