Naar
boven

Duplicate content

Een website die veel pagina’s bevat is vaak meer waard dan een website die weinig pagina’s bevat. Echter ligt dit wel aan de inhoud van deze pagina’s. Wanneer een website veel pagina’s heeft met relatief weinig inhoud en daardoor veel op elkaar lijken, spreken we van duplicate content, ofwel: dubbele inhoud.  Google kan dit op verschillende manieren meten, waardoor deze pagina’s niet meetellen in de page rank van de website. Google heeft hier zelfs een speciaal filter voor ontwikkeld, het duplicate content filter. Voor Google heeft slechts een van de twee ‘dezelfde’ pagina’s waarde.

Oplossingen interne duplicate content

Voor interne duplicate content bestaat er een ideale oplossing: het produceren van originele en relevante pagina’s. Iedere pagina moet in feite uniek zijn. Toch kan het voorkomen dat er binnen je website pagina’s zijn die hetzelfde kunnen zijn. Een online webshop kan bijvoorbeeld dezelfde producten laten zien binnen verschillende categorieën. In dit geval zou je een code kunnen toevoegen aan de gedupliceerde pagina. Deze code vertelt de zoekmachines dat de originele pagina op een ander adres te vinden is. De code is rel=”canonical”. Deze code moet op de gedupliceerde pagina geplaatst worden.

Duplicate content checker

Het kopiëren van teksten van andere websites is strafbaar en niet bevorderlijk voor je posities binnen Google. Doe dit dus niet. Het kan ook voorkomen dat de door jouw geschreven content voorkomt op een andere website. Dit is erg vervelend, zeker als deze andere website er met jouw score vandoor gaat en jouw website wordt weggefilterd. Je kunt er op een aantal manieren achter komen of dit het geval is bij jouw website. Zo kun je een zin nemen uit je eigen geschreven tekst, en deze als zoekopdracht in Google gebruiken. Ook is er een duplicate content checker, bijvoorbeeld van Copyscape.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!