Naar
boven

Gestructureerde gegevens

Gestructureerde gegevens zijn eigenlijk de gegevens die Google helpen om de inhoud van een pagina te begrijpen, waardoor Google de zogenaamde rich snippets kan maken. Om die gestructureerde gegevens beschikbaar te maken voor de zoekmachine, moeten deze stukjes informatie worden gemarkeerd met een bepaalde code.

Wat zijn rich snippets?

Soms zie je in een bepaald zoekresultaat naast de ‘standaard’ onderdelen (de titel, de URL en de meta description) ook andere gegevens. Dit kunnen bijvoorbeeld recensies zijn (een aantal sterretjes in het geel met daarnaast een aantal stemmen), adressen, telefoonnummers of andere gegevens. Deze gegevens worden rich snippets genoemd. Deze worden weergegeven omdat de webmaster bepaalde ‘codes’ heeft meegegeven aan specifieke informatie op de website (de informatie is gemarkeerd). Dit kunnen dus recensies zijn, maar ook openingstijden, data of prijzen. Wanneer Google deze informatie herkent, zal deze ook worden weergegeven op de website. Op deze manier helpt Google de bezoeker met specifieke zoekopdrachten.

Kun je alles markeren?

Je kunt niet alle informatie die jij nuttig vindt extra markeren in de hoop dat Google deze bij de zoekresultaten weergeeft. Het gaat namelijk om specifieke informatie waarvan Google vindt dat deze de bezoekers kan helpen bij hun zoekopdracht. Om het overzichtelijk en relevant te houden ondersteunt Google rich snippets voor onderstaande inhoudstypen:

  • Recensies (de sterretjes)
  • Personen (omschrijving van het beroep of de woonplaats van een betreffende persoon)
  • Producten (bijvoorbeeld prijzen)
  • Bedrijven en organisaties (adres of telefoonnummer)
  • Recepten
  • Evenementen (data, locaties en tijden)
  • Muziek (eveneens data, locaties en tijden)

Wanneer aan een bepaald stukje een video-fragment label is gekoppeld, kan Google deze ook weergeven. De gedachte hierachter is dat Google de bezoeker helpt met informatie die zo gedetailleerd mogelijk is, maar toch relevant blijft. Ook kan dit jou helpen aan een hogere doorklikratio en meer conversies.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!