Naar
boven

Google algoritme

Het allesbepalende Google algoritme. Wie heeft er nog niet van gehoord? Het algoritme heeft te maken met de werking van de zoekmachine Google. Het is dan ook voor zoekmachine optimalisatie van belang het een en ander te weten over dit Google algoritme. Allereerst is het belangrijk om te weten dat de werking van het algoritme nooit exact wordt weergegeven. Het is een ingewikkelde wiskundige formule waarbij er talloze factoren van belang zijn. Google laat af en toe richtlijnen los voor SEO experts en webmasters.

Het algoritme is bepalend voor de ranking van de zoekresultaten. Zonder het Google algoritme zal iedere website bovenaan in de resultaten kunnen staan. Vandaar dat dit Google’s grootste en best bewaarde geheim is.

Pagerank als basis van Google

Een van de Google algoritmes is Pagerank. Dit Google algoritme legt de basis voor de zoekmachine. Het Pagerank-systeem zit in het hart van het zoekalgoritme. Pagerank bepaalt de populariteit van webpagina’s en websites. Het is een van de vele factoren die de positie van jouw webpagina of website bepaalt binnen de zoekresultaten. Bij het bepalen van de pagerank worden er waardes toegekend aan in- en uitkomende hyperlinks. Hoe hoger de waarde van deze links, hoe hoger de pagerank van de pagina waar de links naar toe gaan of vanaf komen.

Verbeteren van algoritmes

Om concurrenten voor te blijven en om het algoritme geheim te houden worden er continu verbetering aangebracht in het Google algoritme. Dit is ook van belang om websites met minderwaardige content tegen te gaan. Tegenwoordig hecht Google veel belang aan content dat relevant is voor bezoekers. Google Panda is een van deze updates in het algoritme. Google Panda identificeert webpagina’s met lage content en kan ervoor zorgen dat deze webpagina’s of websites (tijdelijk) uit de zoekresultaten verdwijnen. Het ontwikkelen van originele content dient daarom een grote rol te spelen bij zoekmachine optimalisatie.

 

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!