Naar
boven

Google Panda

Sinds augustus 2011 is Google Panda actief in Nederland. Het is een update in het algoritme van Google. Echter kan het beter worden beschouwd als een ranking-factor, een van de factoren die de positie helpt te bepalen van jouw webpagina in de zoekmachines. Google Panda identificeert pagina’s van lage kwaliteit en staat hiermee aan de kant van de bezoeker. Het bewust manipuleren van zoekmachines wordt hiermee vermeden.

Google Panda update

De Google Panda update is geen handmatige actie door Google. Het is een wiskundige update, die eens in de zoveel tijd plaatsvindt. De update wordt echter wel ‘handmatig’ genoemd, omdat het een niet-doorlopende berekening is van Google. Google kondigt een Google Panda update van te voren aan. De laatste Google Panda update heeft dit jaar plaatsgevonden op 14 maart 2013. Wanneer jouw pagina is geraakt door Google Panda zal deze pagina waarschijnlijk lager scoren in de zoekmachines. Het is zelfs mogelijk dat de pagina geheel verdwijnt uit de zoekresultaten. Als je bent geraakt door Google Panda is het bij een volgende update mogelijk om weer in de zoekresultaten te verschijnen.

Goede kwaliteit van een website

Google Panda rankt op de kwaliteit van de websites. Maar wat is nou goede kwaliteit? Google heeft hiervoor ongeveer 20 vragen opgesteld, waaraan voldaan moet worden om van een kwalitatief goede webpagina te spreken. De vragen zijn overigens openbaar gemaakt, het is slim om hier met je website op in te spelen. In principe is de basisregel dat je content moet schrijven die relevant is voor bezoekers en niet voor zoekmachines. Een paar voorbeelden van de vragen die Google zichzelf stelt: Zou je de informatie in dit artikel vertrouwen? Zou je jouw creditcardgegevens aan deze website durven te geven? Bevat het artikel spelfouten, stijlfouten of feitelijke onjuistheden? Bekijk hier de volledige lijst met 23 vragen die Google zich stelt voor het bepalen van kwaliteit.

 

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!