Naar
boven

H2 tag

De term H2 tag is een term die je veel gaat tegenkomen wanneer je voor je website actief met zoekmachine optimalisatie aan de slag gaat. Om structuur aan te brengen in je teksten, en zo de website te verbeteren voor zoekmachine en bezoeker, maak je gebruik van tags die aangeven wat de verschillende onderdelen zijn. Zo is er de H1 tag, die de hoofdkop van je pagina weergeeft. Hier zit ook het belangrijkste zoekwoord uit je zoekwoordonderzoek in, zodat je hier met je pagina op gaat scoren als alles goed verloopt. De H2 tags zijn ervoor om, zoals de term misschien al doet vermoeden, de tussenkoppen op je pagina te benoemen.

Je voegt de H2 tag in met behulp van de volgende code: <h2>titel</h2>

Wat staat er in een H2 tag?

Net als de H1 tag moet je H2 tag duidelijk en pakkend zijn, en de lading dekken van de alinea die erop volgt. Zo houd je de aandacht van de lezer vast en weet Google waar je tekst over gaat. In de H2’s verwerk je ook de zoekwoorden die iets minder belangrijk zijn dan die uit je H1 titel, of die wat minder zoekvolume hebben. Na de H2 kan nog de H3, H4, H5 of H6 volgen, maar de laatste drie worden in de praktijk maar weinig gebruikt. Met titels is het zo dat het om diepte gaat. In plaats van je titels achtereenvolgens H1, H2, H3 etc. te noemen, werkt het anders: je belangrijkste titel is H1, je tweede minder belangrijke titel is H2, en ga je binnen een H2 nog een apart stukje schrijven dan wordt dat een H3.

Een H1 titel kan dus in een artikel maar één keer voorkomen, terwijl er geen grens zit aan het aantal gebruikte H2’s en de andere titels. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je de tekst vol moet zetten met titels, de leesbaarheid voor je bezoeker hoort altijd voorop te staan.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!