Naar
boven

Header tag

Wat is een header tag? Header tags geven aan wat de titel (h1) en tussenkoppen (h2 t/m h6) zijn op een webpagina. De header tag is niet alleen zeer belangrijk voor de zoekmachines, maar ook voor de leesbaarheid van de teksten op je website. Zowel de zoekmachines als de bezoekers moeten door je header tags kunnen zien waar de pagina daadwerkelijk over gaat. De headertag wordt aangegeven met behulp van de code <h1>, <h2>, <h3>, et cetera.

Eisen aan header tags

Header tags toevoegen doe je dus om de leesbaarheid van je tekst te vergroten en om je bezoekers direct duidelijk te maken waar deze tekst over gaat.  Het is essentieel en verstandig om de header tags te combineren met een ander onderdeel van SEO: je zoektermen. Om dat goed te doen moet je eerst begrijpen dat er verschillende header tags zijn en dat ze niet allemaal even belangrijk zijn.

Zo bestaan de header tags uit H1 tot en met H6, waarbij H1 het belangrijkst is en H6 het minst belangrijk. Het gebruik ervan is ook verschillend. Er is maar één H1 in je tekst, dat is de algemene titel van je pagina. Subkoppen daarna zijn meestal H2, maar soms kan het ook zijn dat je binnen die H2 nog een subkopje wil gebruiken. Daar gebruik je dan een H3 voor. Welke cijfers je een header tag moet geven, hangt dus af van de diepte en belangrijkheid van je tekst. Hoe dieper je gaat, hoe hoger het getal. Een voorbeeld:

<h1>Fiets kopen<h1>

Ons bedrijf verkoopt verschillende soorten fietsen.

<h2>De soorten die wij verkopen</h2>

Wij verkopen drie soorten fietsen:

<h3> Fiets soort 1</h3>

Tekst over soort 1.

<h3>Fiets soort 2</h3>

Tekst over soort 2.

<h2>Fietsen online bestellen</h2>

Tekst over fietsen online bestellen.

Combineren met zoekwoorden

Zoals je misschien al een beetje kunt inschatten, zul je in een tekst meestal niet verder komen dan een H3. De belangrijke zoekwoorden, die je met behulp van je zoekwoordenonderzoek hebt verkregen, verwerk je ook op volgorde van belang in je tekst en header tags. Het belangrijkste zoekwoord verwerk je in de H1 en de alinea eronder. Het liefst zet je het zoekwoord vooraan in de H1. Mocht dit je zin totaal onleesbaar maken, zet het woord dan zo ver mogelijk vooraan. Je tweede zoekwoord gebruik je in de H2 en de tekst onder de H2. Als je twintig zoekwoorden hebt, maak dan geen twintig header tags aan maar probeer woorden met een lager zoekvolume of woorden die sterk op elkaar lijken gewoon ergens in de tekst te verwerken. De header tags zullen je tekst voor een groot deel al leesbaarder maken, maar het is natuurlijk ook aan jou om je zoekwoorden zo relevant en leesbaar mogelijk in de tekst te gebruiken.

 

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!