Naar
boven

Indexeren

Wat is indexeren? Je zult merken dat het een tijdje kan duren voordat jouw nieuwe website is opgenomen in de zoekresultaten. Dit komt doordat Google deze nieuwe content eerst nog moet indexeren. Indexeren is het proces waarin bestanden bekeken en beoordeeld worden, en waarna wordt bepaald hoe deze worden opgenomen in de index of database. Wanneer een website niet geïndexeerd is, zal hij onvindbaar zijn voor mensen die zoeken in Google. Het is daarom belangrijk om iedere pagina te laten indexeren, zodat de gehele inhoud van je website vindbaar is met Google. Een trucje om te checken of Google al je pagina’s heeft geïndexeerd, is door je website in te typen in het zoekveld van Google, met site: ervoor. Bijvoorbeeld: site:www.karelgeenen.nl. Je ziet dan hoeveel resultaten Google aangeeft: dit zijn het aantal geïndexeerde pagina’s.

Oorzaken niet indexeren

Wanneer je minder pagina’s ziet bij de resultaten dan dat je in werkelijkheid hebt, heeft Google niet al je pagina’s geïndexeerd. Hiervoor kunnen een aantal oorzaken zijn. Allereerst moet Google wel de tijd krijgen om de pagina te indexeren. Google is over het algemeen snel met het indexeren van nieuwe pagina’s of websites, maar dit is niet altijd het geval. Ten tweede kan het het geval zijn dat de webpagina in het Google Sandbox filter is terecht gekomen. Nieuwe webpagina’s dienen zich dan eerst te bewijzen volgens Google, voor ze in de resultaten zichtbaar zijn. Ook kan het zijn dat Google de dieperliggende pagina’s niet kan zien. Het kan ook zijn dat je duplicate content hebt, en dat Google pagina daarom niet kan indexeren.

Tips voor indexeren Google

Er zijn een aantal dingen die je zelf kunt doen om deze pagina’s alsnog te laten indexeren door Google. Zo kun je zorgen voor links naar andere websites, of zorgen dat andere websites naar jouw pagina linken. Dit proces heet linkbuilding. Ook een goede navigatiestructuur helpt Google bij het vinden van je pagina’s. Een XML-sitemap kan hierbij helpen. Als laatste is het van belang dat je pagina’s allemaal unieke content bevatten. Bij een webshop met duizenden pagina’s kan het bijvoorbeeld helpen om een unieke productbeschrijving toe te voegen.

 

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!