Naar
boven

Interne links

Wat zijn interne links? De term interne links houdt in: de manier waarop je pagina’s onderling met elkaar linken. Deze links kunnen in het navigatie menu staan, in de footer, maar ook in de body tekst van je pagina’s. Interne links zijn belangrijk voor de zoekmachine optimalisatie.  Hiermee zijn alle pagina’s van je website namelijk goed te vinden voor de spider (crawler) van Google. Google krijgt hiermee een goed idee van de structuur van je website en ziet snel welke pagina’s van je website het belangrijkst zijn.

Waarom zijn interne links belangrijk?

Zoals eerder genoemd is het belangrijk voor je website en voor de zoekmachine dat Google goed kan zien hoe de structuur van je website in elkaar zit. Ook voor het indexeren van de pagina’s is dit goed.

Een ander belangrijk voordeel van interne links is de gebruikersvriendelijkheid die je ermee creëert en stimuleert. Voor je bezoekers is het uiteraard prettig als ze op je website gemakkelijk van de ene naar de andere pagina kunnen navigeren. Zorg ervoor dat de interne links relevant zijn zodat je bezoekers ook gelijk op de juiste plek terechtkomen. Dit zorgt niet alleen voor gemak, het kan ook een manier zijn om bezoekers langer op je website te houden.

Interne links voor bezoekers: hoe verwerk je die in de tekst?

Het is niet moeilijk om de interne links op een prettige manier in je tekst te verwerken. Zorg er alleen wel voor dat je origineel bent en dat de zinnen leesbaar blijven voor je bezoeker. Plaats je onder een bepaald woord een linkje, dan moet het woord zoveel mogelijk overeenkomen met de tekst op de pagina waar je naartoe linkt. Hierdoor ziet Google namelijk waar die pagina over zal gaan. Voorbeeld: wil je in je tekst een link verwerken naar de contactpagina, zorg dan dat de link staat onder het woord ‘contact’ of een soortgelijke term, en niet onder ‘neem’ of een ander nietszeggend woord in de zin. Houd het zo relevant mogelijk.

Verder: schrijf de zin in eerste instantie alsof je er geen link in zet. Veel mensen zijn geneigd te zeggen ‘klik hier’ om vervolgens de link onder het woord ‘hier’ te zetten. Dit is niet de ideale optie. Ten eerste is het voor de bezoeker leuker als je hier een originele, relevante zin voor te gebruiken. Ten tweede kan Google met het woord ‘hier’ niet zien waar de pagina over zal gaan. In deze gevallen geldt dus: hoe relevanter, hoe beter.

 

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!