Naar
boven

Keyword stuffing

Keyword stuffing betekent letterlijk: het volproppen van teksten met de relevante zoekwoorden. Vroeger, toen de voordelen van zoekmachine optimalisatie net meer aandacht kregen, was dat nog de manier om hoger te scoren in de zoekresultaten van Google. Toen de zoekmachines echter doorkregen dat hele teksten werden volgepropt om maar beter gevonden te worden, terwijl dat ten koste ging van de ervaring van de bezoeker, werd besloten om daar niet langer zo veel waarde aan te hechten. Het gebruik van de zoekwoorden op zich is niet minder belangrijk geworden, maar de leesbaarheid van de tekst is nu belangrijker dan hoe vaak je zoekwoord op een pagina voorkomt (keyword density).

Waar plaats je de zoekwoorden?

Zoals gezegd is het niet de bedoeling dat je belangrijkste zoekwoord, waar je goed op kunt scoren, in iedere zin een plekje geeft. Uiteraard komt het voor dat je ze wat vaker moet gebruiken, omdat je ook allerlei varianten op het woord hebt waarmee je goed kunt scoren, maar stel bij het schrijven de bezoeker voorop. Zeer belangrijk is dat je zoekwoorden voorkomen in de titel, de URL en de Meta Description. Dit is direct van belang in de zoekresultaten. Om ervoor te zorgen dat Google goed kan zien dat je pagina hier ook daadwerkelijk over gaat, is het eveneens heel belangrijk dat je zoekwoorden (op volgorde van belang / score) plaatst in de koppen en subkoppen (header tags) van je tekst. Het belangrijkste woord komt in de hoofdkop (H1), en je minder essentiële zoekwoorden komen in de subkoppen H2, de H3 en in de daaropvolgende alinea’s. Zo voorkom je dat je hele tekst vol staat en gebruik je toch de zoekwoorden op de juiste manier.

Hoe vaak moeten de zoekwoorden voorkomen?

Er wordt gezegd dat je zoekwoorden een bepaald percentage van je tekst moeten beslaan, namelijk 3 tot 5 procent. Maar, omdat Google tegenwoordig op véél meer let dan slechts de hoeveelheid zoekwoorden, moet dit niet de enige richtlijn zijn tijdens het schrijven van de tekst. Zorg dat de zoekwoorden op de juiste plek staan (vooraan in de titels), dat ze nog enkele keren voorkomen in de tekst maar houd in het achterhoofd dat de tekst vooral prettig te lezen en origineel moet zijn.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!