Naar
boven

Long tail keywords

Long tail is Engels voor lange staart. Hierbij gaat het om het aantal producten die niet onder de nummer 1 verkopen vallen maar waar wel markt voor is. Er is simpelweg niet voldoende ruimte om álle producten te kunnen aanbieden, bijvoorbeeld in de schappen van winkels. Maar de omzet van de producten die niet onder de nummer 1 verkopen vallen is in totaal vaak groter dan de omzet van de beperkte nummer 1 verkopen. Dit is ook zo met long tail keywords, alleen gaat het hierbij niet om producten.

Het principe van long tail zoekwoorden

Een aantal zoekwoorden zorgen voor veel verkeer op je website, dit zijn de hoofdzoekwoorden. Toch zul je zien dat wanneer je alle zoektermen waar je minder op gevonden wordt bij elkaar optelt, er meer verkeer is dan bij de hoofdzoekwoorden. De zoekwoorden die niet onder deze hoofdzoekwoorden vallen worden long tail keywords genoemd. De long tail keywords vallen buiten de top maar dit hoeft niet te betekenen dat je ze niet kunt gebruiken! Juist de zoekwoorden die niet onder de top vallen zorgen voor de meeste omzet.

Long tail keywords voorbeeld

Woorden die onder de top vallen (hoofdzoekwoorden) zijn vaak algemene woorden die veel concurrentie hebben. Denk aan ‘brood’ bij een broodzaak, ‘laptop’ bij een laptopwinkel en ‘auto’ bij een autobedrijf. Dit zijn zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Maar omdat deze woorden erg algemeen zijn zullen er van al deze bezoekers weinig kopers zijn. Het kan namelijk ook zijn dat de bezoekers bij het intypen van dit soort zoekwoorden slechts op zoek zijn naar informatie of een afbeelding. Daarom kun je beter long tail keywords gebruiken. In de bovengenoemde gevallen kunnen bijvoorbeeld de volgende long time keywords worden gebruikt: boerenbruin sesam heel, Dell notebook zw4500 en BMW 1 Serie 3-deurs. De waarde van deze long tail keywords is dus groot!

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!