Naar
boven

Meta description

Wat is een meta description? De meta description is het stukje code dat geplaatst wordt in de header van een webpagina, in de broncode. Het ontwikkelen van goede meta description  is, net als een goede title tag, belangrijk voor de zoekmachine optimalisatie.  Het ziet er als volgt uit:

<meta name=”description” content=” meta description tekst ” />

De meta description is ervoor bedoeld om een korte omschrijving te geven van waar je pagina over gaat. Als bezoeker zie je deze tekst (vaak) in de zoekresultaten van Google, onder de title tag en de URL.

Hoe belangrijk is de meta description?

Sowieso is de meta descrition belangrijk voor je zoekmachine optimalisatie. Het is geen officiële ranking-factor voor Google, maar het des te belangrijker voor je bezoeker. Zorg dat je meta description een goede weergave is van wat de bezoeker op je pagina gaat vinden, en zorg voor een uitnodigende call to action. Dat wil zeggen, geef bij de bezoeker aan waarom hij/zij verder moet kijken op je website. ‘Hier vind je een overzicht’ en ‘bekijk het assortiment op de website’ zijn hier voorbeelden van.

Ook moet je met een meta description voldoen aan een bepaalde lengte-eis, voor een goede weergave in Google. De aanbevolen lengte van de meta description ligt ongeveer tussen de 140 en 155 tekens. Minimaal 140 omdat Google anders niet goed kan zien waar je pagina over gaat, en maximaal 155 om te zorgen dat je tekst niet wordt afgekapt.

Goed voor social media

Google stelt steeds vaker eigen omschrijvingen van websites samen, aan de hand van de zoekopdracht. Het kan dus zijn dat je zelfgemaakte meta description niet altijd vertoond wordt. Toch loont het om er zelf een te schrijven. Dit heeft onder andere te maken met social media. Facebook gebruikt, wanneer iemand een webpagina deelt op zijn of haar eigen tijdlijn, de originele meta description. Het blijft dus verstandig om hier voldoende aandacht aan te besteden.

 

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!