Naar
boven

Meta keywords

Meta keywords kun je in de <head> van je <title> zetten in de broncode. Op deze manier krijg je een meta keywords tag. In deze meta keywords tag kun je de belangrijkste sleutelwoorden zetten waarover de inhoud van jouw pagina gaat. De keywords moeten wel daadwerkelijk terug komen in de tekst van je pagina. Het zijn losse keywords die tussen komma’s moeten worden geplaatst. Het belangrijkste woord dient vooraan te staan. Er is de afgelopen tijd veel gediscussieerd of zoekmachines deze meta keywords daadwerkelijk meemeten voor het bepalen van de ranking van je pagina in de zoekresultaten.

Meta keywords wel of niet gebruiken?

Er is onderzoek gedaan naar het reageren van zoekmachines op meta keywords. Dit onderzoek wees uit dat de zoekmachines Google en Microsoft Live niet reageren op meta keywords. Zoekmachine Yahoo neemt de meta keywords echter wel mee in de ranking. Reden van Google om de meta keywords niet te gebruiken is dat hier op ten duur misbruik van werd gemaakt. Er werd niet meer gelet op de relevantie van de meta keywords, maar puur op het zoekvolume van deze woorden die werden toegevoegd. Veel pagina’s hadden onrelevante meta keywords, die niets met de inhoud van desbetreffende pagina’s te maken hadden.

Welke tags worden wel gebruikt?

Er zijn tags die Google nog wel als relevant ziet voor bezoekers. Dit zijn de title tag en meta description. Aan deze twee meta tags kunnen zoekmachines, maar ook bezoekers zien waar de pagina over gaat. Aan de meta title en meta tag description kun je nog wel de belangrijkste zoekwoorden toevoegen. Deze worden namelijk wel meegenomen in de pagerank. Let er hierbij wel op dat Google deze meta tags checkt. Wanneer het een onleesbare zin is zal Google dit opmerken en beschouwen als niet relevant voor de bezoeker, spam dus.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!