Naar
boven

Meta title

De titel is niet een echte meta tag, maar een html tag. Deze wordt om deze reden ook wel title tag genoemd. Het schrijven van de meta title is onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Een juiste meta title kan er namelijk voor zorgen dat je website hoger scoort in Google. Het is slechts een korte zin, waar dus wel degelijk aandacht aan besteed moet worden.

Waarom zo belangrijk?

Aan de meta title worden zogenoemde tags toegevoegd. Dit zijn sleutelwoorden die aangeven waar de tekst over gaan. Daarom staat de meta title ook wel bekend als meta tag title of meta title tag. Deze meta title wordt getoond in de zoekresultaten, en wordt hierbij blauw onderstreept. De zoekwoorden waarop de bezoeker heeft gezocht worden vetgedrukt. Dit is dan ook precies de reden waarom het belangrijk is om zoekwoorden toe te voegen aan de meta title. Google hecht hier waarde aan, hoe relevanter de zoekwoorden of termen zijn voor bezoekers hoe hoger je scoort in Google.

Niet alleen voor Google is de meta title belangrijk, ook voor bezoekers is deze van belang. Zij kunnen namelijk in een oogopslag zien waar de website over gaat. De meta title zorgt er vaak voor dat mensen op jouw website klikken, of juist verder gaan kijken. Daarom is het belangrijk om ondanks het toevoegen van zoekwoorden wel een kloppende zin te hebben die goed leesbaar is voor bezoekers.

Tips voor het schrijven van een meta title

Zoekmachines kijken verder. Slechts zoekwoorden plaatsen in de meta title is niet genoeg. Google kijkt verder, en controleert of de tekst ook daadwerkelijk gaat over deze zoekwoorden. Daarnaast moet iedere meta title uniek zijn, ook wanneer de onderwerpen van de pagina’s sterk op elkaar lijken. Als laatste is het belangrijk om je te houden aan de maximale lengte van een meta title: 65 tekens. Dit is inclusief spaties!

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!