Naar
boven

Metatags

Metatags worden door webmasters gebruikt om de zoekmachines van informatie te voorzien over hun website. Deze HTML metatags worden toegevoegd aan de <head>-sectie van de HTML pagina. Er zijn verschillende metatags die door de zoekmachine geaccepteerd worden, mits ze herkenbaar zijn. Het belang van de verschillende metatags verschilt sterk. De ene soort is totaal niet belangrijk en wordt nauwelijks meer gebruikt, terwijl webmasters met een andere soort nog steeds heel veel succes en conversies boeken. Hieronder een uitleg over welke verschillende soorten metatags Google herkent en of deze tegenwoordig belangrijk zijn of niet.

Welke soorten metatags worden herkend door Google?

Een goed voorbeeld van een metatag die niet meer belangrijk is, is de meta tag keywords. In deze tag kon je relevante zoektermen plaatsen, waar je vervolgens op gevonden werd in Google. Hier werd echter zoveel misbruik van gemaakt (er werden veel irrelevante zoekwoorden ingevoerd, alleen om de website hoger te laten scoren) dat Google heeft besloten hier geen waarde meer aan te hechten.

Ook is er de meta title, die wél erg belangrijk is. Dit is niet een echte metatag, maar een html tag. Wel wordt dit vaak als onderdeel gezien van de metatags. Dit is namelijk de titel (ook wel title tag) van je pagina. Hieraan kunnen zoekmachines en bezoekers zien waar je pagina over gaat. Bovendien kun je hier je belangrijkste zoekwoord plaatsen.

De meta description is ook een goed voorbeeld van een belangrijke tag. In dit stukje tekst, dat in de zoekresultaten te zien is onder je URL, beschrijf je waar de website over gaat en nodig je de bezoeker uit tot verder lezen.

Naast deze tags is er de tag robots, waarmee je de spider van Google verschillende opdrachten kunt geven (waaronder de nofollow en dofollow).

De meta title is een zeer belangrijk onderdeel van je webpagina: de titel. Om deze reden wordt de meta title ook wel title tag genoemd. Het schrijven van de meta title is onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Een juiste meta title kan er namelijk voor zorgen dat je website hoger scoort in Google. Het is slechts een korte zin, waar dus wel degelijk aandacht aan besteed moet worden.

Goed voor SEO

De andere metatags zijn bijvoorbeeld bedoeld voor het niet laten vertalen van je pagina, of het doorsturen naar een nieuwe URL na enkele seconden. Er zijn verschillende redenen om deze metatags te gebruiken. De hierboven genoemde SEO meta tags zijn goed in te zetten bij je zoekmachine optimalisatie, het is dus belangrijk om aandacht te geven aan de juiste metatags.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!