Naar
boven

Microformats

De term Microformats hangt samen met de termen gestructureerde gegevens en rich snippets. We beginnen bij het begin. Gestructureerde gegevens zijn de gegevens die je markeert om hier rich snippets van te laten maken door Google. Rich snippets zijn vervolgens de ‘extra’ onderdelen die getoond kunnen worden bij een zoekresultaat. Dus, zoek je naar een restaurant, dan kunnen rich snippets ervoor zorgen dat jij ook recensies, prijzen of openingstijden te zien krijgt. Dit kan jou helpen om een keuze te maken voor een bepaald restaurant. Als de webmaster slim is en waarde hecht aan dit soort aspecten van zoekmachine optimalisatie, zal deze dus zorgen dat er rich snippets te vinden zijn. Terug naar de gestructureerde gegevens: deze stukjes tekst markeren zodat Google ziet wat de woorden betekenen, doe je met behulp van één van de drie standaarden: microformats, microdata of RDFa.

Hoe werkt een microformat?

De genoemde standaarden zorgen ervoor dat bepaalde werkwijzes gehanteerd worden bij het markeren van de gegevens, die ondersteund worden door het W3C en door Google. Werk je volgens één van de drie standaarden, dan weet je dus dat je goed bezig bent en dat Google weinig tot geen moeite zal hebben om de door jou gemarkeerde gegevens te herkennen. Bij microformats is het zo dat je door middel van een ‘class’ kenmerk aangeeft dat er in de tekst iets omschreven wordt. Bij een persoon kun je bijvoorbeeld ‘fn’ toevoegen, waardoor Google ziet dat het specifieke stukje tekst een persoon betreft. En zo zijn er veel voorbeelden te vinden. Wil je aan de slag gaan met het creëeren van rich snippets, kijk dan eens op schema.org. Hier vind je gestructureerde schema’s voor het markeren van gegevens.

Waarom rich snippets gebruiken?

Hoe meer informatie Google herkent en toont bij jou zoekresultaten, hoe beter de bezoekers weten dat ze bij jou moeten zijn voor wat ze zoeken. Ze zien tenslotte gelijk de stukjes informatie die ze nodig hebben om een keuze te maken. Zo helpt Google niet alleen de bezoeker door deze informatievoorziening, maar ook kun jij als webmaster hiervan profiteren. Het is dus een onderdeel van SEO dat erg waardevol kan zijn.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!