Naar
boven

Nofollow

Om uit te kunnen leggen wat de nofollow inhoudt, moet je eerst begrijpen hoe Google te werk gaat bij het indexeren van webpagina’s. Bij Google is het de spider, ook wel webcrawler, die alle pagina’s van het web doorspeurt en indexeert. Er wordt gewerkt met een lange lijst van links, en wanneer de spider tijdens het crawlen een nieuwe link tegenkomt wordt deze aan de lijst toegevoegd.

Wat is nofollow?

Nofollow is een stukje code, die wordt toegevoegd aan de hyperlink. Als je deze code toevoegt, houdt dat eigenlijk in dat de spider er niet achteraan gaat. De spider geeft de nieuwe link dus ook geen PageRank waarde mee. Via de CMS systemen voeg je het nofollow attribuut eenvoudig toe aan de specifieke link van een pagina of afbeelding. Het gebruik van de nofollow zorgt ervoor dat je geen waarde verliest aan andere pagina’s waar dat niet nodig is.

Wanneer gebruik je nofollow link?

Wanneer wil je een nofollow link inzetten? Dit wil je bijvoorbeeld wanneer je een blog of fora beheert en er dagelijks reacties op teksten gegeven worden. Vaak zetten mensen hun eigen link in een bericht dat ze sturen, om bezoekers te trekken naar hun eigen website. Hier wil je uiteraard geen waarde aan verliezen. Je kunt dus de no follow link inzetten om ervoor te zorgen dat de spider van Google de pagina’s niet verder volgt en geen waarde meegeeft.

Dit geldt dus ook wanneer je zelf een link plaatst, ergens in een reactie op een blog of forum. De spider zal deze hoogstwaarschijnlijk niet volgen en het zal je geen waarde opleveren. Vergis je niet, het plaatsen van een link kan (mits je het op een goede manier aanpakt en het een relevante link is) zeker nuttig zijn. Ook al volgt de spider de link niet, de bedoekers zien je link wel en kunnen via die weg alsnog op je website terecht komen.

Het gebruik maken van de nofollow (evenals de dofollow, de tegenhanger), draagt bij aan een gezond, natuurlijk linkprofiel. Google ziet tenslotte graag op een organische manier de links naar jouw website ontstaan.

 

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!