Naar
boven

Noindex

In sommige gevallen kan het zijn dat je niet wilt dat bepaalde pagina’s worden geindexeerd door Google. Een voorbeeld is als jouw website nog in de maak is, en je niet wilt dat Google denkt dat je website geen kwaliteit bevat. Ook kun je categoriepagina’s hebben waarvan de content behoorlijk op elkaar lijkt. Om Google niet te laten denken dat je duplicate content hebt kun je op een van de op elkaar lijkende pagina’s een noindex metatag plaatsten.

Bij een noindex metatag geef je Google een stukje informatie. Wanneer Google deze noindex tegenkomt bij het indexeren van websites weet Google dat de pagina met de noindex metatag niet geindexeerd mag worden. De pagina komt dan niet in de index van Google en kan niet via een zoekmachine worden gevonden door bezoekers.

Noindex, nofollow

De code van een noindex tag ziet er als volgt uit: <meta name=”robots” content=”noindex” />.  Bij een noindex tag wordt de inhoud wel gecrawled. Er wordt waarde toegekend aan de inkomende en uitgaande links. De waarde van deze links worden wel meegenomen in het bepalen van de pagerank. Wanneer je ook de links niet wilt laten meetellen kun je een noindex, nofollow metatag plaatsen op de gewenste pagina. De code hiervoor ziet er als volgt uit: <meta name=”robots” content=”noindex” />.

Index, follow

Velen voegen een code toe (<meta name=”robots” content=”index, follow” />)  wanneer de pagina geindexeerd moet worden en wanneer de inkomende en uitgaande links gevold moeten worden. Dit is echter NIET nodig. Wanneer er geen code wordt toegevoegd doet de zoekmachine dit namelijk al automatisch. Een zogenaamde sitemap kan de zoekmachine helpen om de website sneller te laten indexeren. Ook moet je zorgen voor een goede structuur van je website. En heb geduld, het kan alsnog even duren voordat je website is geindexeerd.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!