Naar
boven

RDFa

RDFa is één van de manieren waarop je gegevens kunt markeren. Het gaat hier om gegevens die door Google herkend moeten worden zodat deze getoond kunnen worden bij de zoekresultaten. Met RDFa kun je dus informatie beschrijven, zoals een recensie over een restaurant, een evenement, een product of een persoon. Deze informatietypen staan ook wel bekend als entiteiten (of items). Elke entiteit kan beschikken over een aantal eigenschappen. Een persoon bijvoorbeeld kan omschreven worden door onder andere de naam, een adres, een bedrijf of functietitel en een e-mailadres. RDFa maakt over het algemeen gebruik van eenvoudige kenmerken in XHTML-tags. De andere manieren van markeren maken gebruik van microformats en microdata, waarvan de laatste eigenlijk wordt aangeraden door Google.

Maak het Google gemakkelijk

Je kunt informatie plaatsen die door Google herkend wordt als een naam van een persoon, en informatie die een bepaald beroep aangeeft. Maar Google moet natuurlijk ook kunnen zien dat er een relatie is tussen die twee gegevens, en dat het beroep van toepassing is op de persoon. Dit doe je door één type informatie op te nemen in een ander type informatie, met een bepaalde code. Door dit soort toepassingen en codes te gebruiken zorg je ervoor dat Google optimaal begrijpt welke informatie op jouw pagina te vinden is en hoe relevant dit is voor de bezoeker die zojuist een zoekopdracht heeft ingevoerd.

RDFa voor rich snippets

Zoals gezegd kun je, door goed gebruik te maken van bijvoorbeeld RDFa, Google laten zien dat er relevante informatie op je pagina staat. Deze informatie wordt bij de zoekresultaten getoond zodat de bezoeker sneller vindt wat hij of zij zocht. Kortom, rich snippets kunnen positief zijn voor je SEO omdat ze het zoekverkeer gerichter naar jouw pagina (kunnen) leiden. Verdiep je hier dus in, wie weet wat het voor jou kan betekenen.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!