Naar
boven

Redirect

Wat is een redirect? Een redirect houdt in dat je het ene adres intypt, maar doorgestuurd wordt naar een ander adres. Dit kan handig zijn wanneer bijvoorbeeld vaak spelfouten worden gemaakt bij de naam of URL, of wanneer je website een heel lange naam heeft. Een goed voorbeeld komt van Google. Google wordt, bij het snel intypen van de naam, vaak verkeerd getypt. En tóch kom je bij Google uit. Als je Gogle.com of Googel.nl intypt zul je ook bij Google uitkomen. Google maakt dus gebruik van een redirect.

Er zijn verschillende opties als het gaat om redirecten. Je kunt je hele pagina laten redirecten, per pagina een 301 redirect plaatsen of je kunt een domein mét en zonder www laten redirecten. Als de website bijvoorbeeld www.karelgeenen.nl is, dan kun je het domein karelgeenen.nl naar hetzelfde adres laten redirecten.

Verschillende soorten redirects

De ‘gewone’ redirect wordt ook wel de 301 redirect genoemd. Deze houdt in dat je pagina permanent doorgelinkt wordt naar een andere pagina. Ook bestaat er de 302 redirect, dit betreft een tijdelijke verplaatsing/opheffing van de opgevraagde pagina. Dit komt bijvoorbeeld voor wanneer je een bedrijfswebsite wil bezoeken die alleen in een bepaald seizoen operabel is. Wanneer een bedrijf ski-producten verkoopt, kan de website in de zomer uit de lucht zijn om later weer online te gaan. Je wordt dus tijdelijk doorgestuurd. Dit is een voorbeeld van een 302 redirect.

Naast de 301 redirect en de 302 redirect bestaat er ook nog zoiets als een frame redirect. Dit houdt eigenlijk in dat je een pagina wel redirect, maar dat de nieuwe domeinnaam niet te zien is voor de bezoeker. De ‘oude’ domeinnaam blijft dus zichtbaar in de adresbalk.

 

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!