Naar
boven

Rich snippets

Rich snippets zijn in het kort gezegd de extra gegevens die worden weergegeven in de zoekresultaten. Stel je voor, je hebt een eigen website en je zoekt in Google op een relevante zoekterm. Je vindt daarbij je eigen website. Een standaard zoekresultaat ziet er dan als volgt uit: eerst zie je de titel, daaronder de URL en daaronder zie je de zogenaamde Meta Description. Al deze elementen zijn ervoor bedoeld om de bezoeker direct te laten zien waar de betreffende pagina over gaat. Jij als webmaster kan er echter voor zorgen dat er méér te zien is dan deze drie elementen.

Hoe maak je de rich snippet?

Een rich snippet wordt gemaakt door middel van gestructureerde gegevens. Dit zijn de gegevens die Google helpen om de inhoud van een pagina te begrijpen, zodat de rich snippets aangemaakt kunnen worden. Om deze gegevens zichtbaar te krijgen voor de zoekmachine, moeten deze stukjes informatie voorzien worden van een bepaalde code. We ‘markeren’ ze.

Rich snippets zijn alle stukjes informatie die relevant zijn voor jouw bezoeker en die je bezoeker helpen om de juiste keuze te maken tussen de zoekresultaten. Denk hierbij aan recensies (te herkennen aan de gele sterretjes), openingstijden, data of prijzen. Deze informatie voorzie je als webmaster gemakkelijk van een code, via de HTML. De rich snippets zijn ervoor bedoeld om de bezoeker te helpen met specifieke zoekopdrachten. Het kan voor jou dus zeer gunstig zijn om recensies, contactgegevens of andere handige informatie toe te voegen aan de resultaten. Maar kun je alles markeren als rich snippet? Nee, dat kan niet.

Welke informatie is geschikt als rich snippet?

Google ondersteunt rich snippets voor de onderstaande inhoudstypen:

  • Recensies (sterretjes)
  • Personen (omschrijving beroep/woonplaats van betreffende persoon)
  • Producten (prijzen)
  • Bedrijven en organisaties (adres/telefoonnummer)
  • Recepten
  • Evenementen (data, locaties en tijden)
  • Muziek (eveneens data, locaties en tijden)

De gedachte achter rich snippets is dat Google de bezoeker helpt met informatie die zo gedetailleerd mogelijk is, maar toch relevant blijft. Dit kan je helpen aan een hogere doorklikratio en meer conversies. Om te testen of je je informatie goed gemarkeerd hebt, vind je online een rich snippets test of rich snippets tool die direct weergeven hoe jouw zoekresultaat eruit zou komen te zien.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!